لزوم استمرار فعالیت مراکز کاهش آسیب در محلات شوش و هرندی/ خدمت به معتادان باید یکجا باشد


لزوم استمرار فعالیت مراکز کاهش آسیب در محلات شوش و هرندی/ خدمت به معتادان باید یکجا باشد

براتی گفت: لازم است مراکز کاهش آسیب خدمت رسانی خود را در مناطق پر آسیب ادامه دهند.

لزوم استمرار فعالیت مراکز کاهش آسیب در محلات شوش و هرندی/ خدمت به معتادان باید یکجا باشد

فرید براتی سده مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتقال مراکز کاهش آسیب از مناطق شوش و هرندی، اظهار کرد: فعلا مراکز کاهش آسیب به فعالیت خود در همان محله‌ها ادامه می‌دهند چرا که به دلیل شرایط آب و هوایی در فصل زمستان امکان جابجایی آن‌ها از محله‌های شوش و هرندی وجود ندارد بعد از آن در کمیته درمان در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود تا بررسی علمی و همه جانبه در این خصوص انجام شود.

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه اگر قرار شد تغییراتی به لحاظ مکانی در خصوص این مراکز انجام شود به صورت پلکانی باید باشد تا کمترین ضرر به افراد وارد شود، افزود: کاهش آسیب یک راهبرد است در این راهبرد تفکر این است که در مکان‌هایی که معتاد پرخطر زیاد وجود دارد سیستم ارائه دهنده خدمات مستقر شود.

وی گفت: در مناطق بررسی لازم را انجام می‌شود اگر تعداد افرادی که نیاز به دریافت خدمات کاهش آسیب دارند از یک تعدادی بالاتر بود در آن زمان ارائه دهندگان خدمت در آن مناطق به این افراد خدمت ارائه می‌دهند.

براتی ادامه داد: مراکز کاهش آسیب به این دلیل است که بار آسیبی که یک معتاد می‌توانند برای خود و اطرافیان خانواده داشته باشند را کاهش پیدا کند چراکه خیلی از مواقع معتادان از سرنگ مشترک استفاده می‌کنند و باعث انتقال بیماری‌های مختلف به یکدیگر می‌شوند همچنین در این مناطق که تعداد معتادان خیابانی زیاد است باعث می‌شود سرقت و سایر جرایم افزایش پیدا کند به همین دلیل برای جلوگیری از افزایش جرایم سیستم‌های ارائه دهنده خدمت در این مناطق ساکن می‌شوند.

بیشتر بخوانید

عقیم سازی زنان معتاد اقدامی ضد حقوق بشری است

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی بیان کرد: یک تفکری در این بین وجود دارد که برخی فکر می‌کنند ک مرکز کاهش آسیب اگر در یک منطقه خاصی افتتاح و راه‌اندازی شود باعث افزایش معتادان خیابانی در آن مناطق می‌شود و معتادان برای دریافت خدمات به این محل‌ها مراجعه می‌کنند در حالی که اینطور نیست.

وی اضافه کرد: استدلال دیگری در این خصوص وجود دارد و آن این است که اهالی محل مخالف راه‌اندازی این مراکز در مناطق و برخی از محله‌ها هستند در حالی که مردم این محلات از وجود مراکز کاهش آسیب مشکلی ندارند و ما باید برای راه اندازی مراکز کاهش آسیب از مردم محلات پرس و جو کنیم تا در مکانی بهتر راه اندازی شود چراکه نفع این مراکز به مردم محلات می‌رسد.

براتی افزود: لازم است مراکز کاهش آسیب خدمت رسانی خود را در مناطق پر آسیب ادامه دهند، اگر مجبور شویم از مناطقی مراکزمان را جابه جا کنیم باید مراکز سیار را در آن مناطق راه اندازی کنیم. اما باید در نظر داشت ارائه خدمات کاهش آسیب کمک به، بهسازی محیط می‌کند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه سازمان بهزیستی از سال گذشته در حوزه اعتیاد به این نتیجه رسید که اگر تمام خدمات مربوط به درمان اعتیاد را در یک مرکز جمع کنیم، گفت: مرکزی را به عنوان مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد راه اندازی کردیم و از این مراکز حمایت می‌کنیم، یکی از دلایل افزایش معتادان و بی‌خانمان شدنشان همین یک جا نبودن خدمت به آن‌هاست که با راه اندازی یک مرکز جامع درمان و بازتوانی می‌توانیم این مسئله را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در ۲۶ استان در حال حاضر مرکز جامع درمان و بازتوانی راه اندازی شده است، افزود: نزدیک به ۶۰ درصد منابع مالی این مراکز به صورت یارانه‌ای است و سازمان بهزیستی تامین منابع مالی را قبول کرده است. برای اشتغال معتادان بعد از درمان در این مراکز برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا بتوانند تولید داشته و درآمد کسب کنند.

براتی با اشاره به اینکه برای تجهیز مراکز سازمان بهزیستی حمایت‌هایی را داشته ایم، خاطرنشان کرد: به دلیل شفاف سازی پرداخت کمک هزینه به مراکز درمانی تحت نظارت سازمان بهزیستی از این به بعد به صورت مستقیم است.

بیشتر بخوانید

واژه متجاهر از روی معتادان خیابانی برداشته نمی‌شود

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند