تقویت نگاه شبکه‌ای در کانون‌های مساجد با طرح ملی «ایران قوی»/ خدمات اجتماعی بچه‌های مسجد در مبارزه با کرونا


 تقویت نگاه شبکه‌ای در کانون‌های مساجد با طرح ملی «ایران قوی»/ خدمات اجتماعی بچه‌های مسجد در مبارزه با کرونا

طاهریان با بیان اینکه ستاد فهما به دنبال تقویت نگاه شبکه‌ای در کانون‌های مساجد کشور است، گفت: در این راستا امسال در طرح ملی «ایران قوی» علاوه بر معرفی کانون‌های برتر، شبکه رابطین برتر نیز معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،«مرتضی طاهریان» در برنامه «محراب روشن» رادیو گفت و گو که با موضوع شبکه سازی در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد، اظهار کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور طبق مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را در سال 1371 آغاز کرد و اساسنامه این مجموعه که هویت اصلی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور بود و ما برای تعاملات حقوقی به آن نیازمند بودیم، در سال 1397 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 25 هزار کانون فرهنگی هنری تحت نظر این مجموعه فعالیت می کند، بیان کرد: در کنار کانون ها و مساجد شبکه گسترده کتابخانه های مساجد نیز فعال هستند.

طاهریان به تهیه سند تحول کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال 1396 اشاره کرد و گفت: این سند با کمک جمعی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در افق 1414 تدوین شد و در حال حاضر در مسیر تحقق آن سند هستیم، ضمن اینکه این سند تحول در مراجع مختلف به ویژه شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور که شخصیت های حقوقی و حقیقی ارزشمندی در آن شورا حضور دارند و چراغ راهی برای مجموعه کانون های مساجد محسوب می شوند، مورد بررسی قرار گرفت و مسیر را برای ما تا 1414 ترسیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس این سند تحول سه شبستان در فعالیت های این مجموعه شامل گونه فعالیت های «فرهنگی و اجتماعی»، «ادبی و هنری» و «فضای مجازی» معرفی و در ذیل هر کدام از این شبستان ها نیز رواق های تعریف شده است به عنوان مثال رواق های شبستان هنر شامل «فیلم»، «نمایش»، «سرود»، «ترنج (هنرهای تجسمی)» و «قلم» است.

کادرسازی در کانون های مساجد

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما با اشاره به اینکه مساجد در حوزه های فرهنگی و اجتماعی فعالیت های گسترده ای برگزار می کنند،افزود: آنچه که غرض اصلی از راه اندازی این سند تحول بوده، این است که ظهور و بروز فعالیت های بچه های مسجد در حوزه هنری، ادبی و فرهنگی، اجتماعی و فضای مجازی بیشتر شود و ما به سمت کادرسازی حرکت کنیم.

طاهریان خاطرنشان کرد: این سه گونه نمایی از یک جریان شبکه ای را به ما نشان می دهد، یعنی کانون های مساجد که در فضای مجازی فعالیت می کنند،شناسایی، تقویت و توانمند شوند و ما آنها را در سطح فضای مسجد بومی سازی کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی «ایران قوی» ابراز کرد: بچه های کانون های فرهنگی هنری مساجد در رواق های تعریف شده، فعالیت هایشان را ثبت می کنند و ما آنها را در این رواق ها مورد ارزیابی و برترین ها را تقدیر می کنیم. علاوه بر‌ آنکه شبکه تخصصی و موضوعی نیز شکل می گیرد، شبکه ای از اعضا و کانون ها همچون شبکه نمایش نامه نویسان، حافظان، قاریان و اساتید قرآنی شناسایی و ظرفیت های مساجد از این طریق شناخته می شوند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما با اشاره به فعالیت کانون های مساجد در بخش فناوری در فضای مجازی گفت: اتفاق خوبی که قبل از بحران کرونا در مجموعه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور رخ داد و کار ما را در بحران کرونا راحتر کرد، ایجاد سامانه بچه های مساجد در اواخر سال ۹۶ بود و زمانی که با شیوع بیماری کرونا مواجه شدیم، این سامانه موجب شد که ارتباط ما با مدیران و بچه های مسجد قطع نشود و از طریق فضای مجازی بچه های مسجد فعالیت هایشان را ثبت کردند و عملا در بحران کرونا کار مساجد تعطیل نشد، البته حتی در بدترین شرایط بیماری کرونا بچه های مسجد در مبارزه با این بیماری وارد میدان شدند و در عرصه اجتماعی نیز خدمات گسترده ای ای از سوی آنها انجام شد. به طوری که شاهد بودیم که فعالین مسجدی در زمینه کمک های مومنانه، ضدعفونی کردن معابر و خیابان ها و اجرای طرح شهید سلیمانی که با مشارکت بسیج اجرا شد، فعالیت های گسترده ای انجام دادند.

خدمات قابل توجه بچه های مسجد در مبارزه با کرونا

طاهریان خاطرنشان کرد: به موازات خدمات اجتماعی ارایه شده، بچه های مسجد بسته های فرهنگی و دینی را نیز در بستر فضای مجازی تهیه کردند و در شبستان نوآوری در رواق فناوری که پیرامون فناوری های نوین است، آثار بسیاری در زمینه ساخت انیمیشن و نرم افزارهای مختلف به دست ما رسید، که برخی از این نرم افزارها مورد استفاده در کانون های مساجد است و یا نرم افزارهایی به زبان های مختلف و در عرصه بین المللی از سوی کانون ها تهیه شده است.

معاون ساماندهی و شبکه سازی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: در طرح ملی «ایران قوی» ما به دنبال ارزیابی کانون های مساجد هستیم، یعنی به دنبال فراهم کردن شرایطی هستیم که کانون ها در یک عرصه مجازی فعالیت های خودشان را ارایه دهند و بر اساس فعالیت هایشان در زیست بوم مساجد مورد رتبه بندی و ارزیابی قرار گیرند و برترین ها تقدیر شوند.

وی ادامه داد: سال گذشته اولین رویداد ملی پایتخت «فهما» برگزار شد و بچه های مسجدی همراهی قابل توجه ای در این رویداد داشتند، به طوری که تقریبا 98 درصد از کانون های مساجد اطلاعات شان به دست ما رسید و برای هر کانونی سقف امتیازی که پیش بینی شده بود، 20 هزار امتیاز بود و بسیاری از کانون ها بیش از 19 هزار امتیاز کسب کردند که در مجموع 100 میلیون امتیاز از سوی کانون های مساجد کسب شد. در این طرح کانون های مساجد در 18 رشته مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند و برترین های آنها معرفی شدند و از میان ۱۸ کانون برتر در 18 رشته، ۴ یا ۵ کانون از کانون های روستایی بودند که در مناطق محروم فعالیت می کردند. ضمن اینکه سال گذشته استان قم در طی آیین ویژه ای به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران به صورت رسمی معرفی شد.

۱۲۳۰ شبکه رابط کانون

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما با اشاره به اجرای طرح ملی «ایران قوی» گفت:۴۰ فرآیند در سامانه بچه های مسجد برای این طرح تعریف شده است که کانون ها می توانند به سایت بچه های مسجد مراجعه کنند و اطلاعات شان را بارگذاری کنند و خوشبختانه تاکنون مشارکت بسیار خوبی از سوی بچه های مسجد از این طرح صورت گرفته است.

تقویت نگاه شبکه ای در کانون های مساجد

طاهریان با اشاره به شبکه سازی در کانون های مساجد گفت: در طرح ملی ایران قوی در کنار شبکه های موضوعی، شبکه رابطین را نیز طراحی کرده ایم و به گونه ای برنامه ریزی شده که هر ۲۵ کانون یک سرشبکه دارند و در کل کشور بیش از هزار و۲۳۰ کانون رابط داریم که آنها با کانون های مساجد محله خودشان در ارتباط هستند. در واقع یکی از اهدفی که ما در طرح ملی ایران قوی دنبال می کنیم، تقویت نگاه شبکه ای در کانون های مساجد است و امسال جدای از معرفی کانون های برتر، شبکه رابطین برتر را نیز معرفی خواهیم کرد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...