ناامیدی تهرانی ها برای خانه دار شدن/ عدم تناسب دستمزدها با قیمت مسکن


ناامیدی تهرانی ها برای خانه دار شدن/ عدم تناسب دستمزدها با قیمت مسکن

بررسی آمار مربوط به بازار مسکن پایتخت طی 20 سال گذشته حکایت از آن دارد که متوسط قیمت مسکن برای هر مترمربع در این مدت، 117 برابر شده و زمان انتظار برای خرید مسکن هم از 25 سال در سال 79 به 71 سال در سالجاری رسیده است.

ناامیدی تهرانی ها برای خانه دار شدن/ عدم تناسب دستمزدها با قیمت مسکن

به گزارش پول نیوز، براساس گزارش های رسمی منتشر شده، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در سال 79، 186 هزار و 750 تومان بوده است، 10 سال بعد یعنی در سال 89، متوسط قیمت مسکن به یک میلیون و 576 هزار تومان می رسد و بر طبق گزارش وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت مسکن در 8 ماهه نخست امسال در پایتخت، 21 میلیون و 864 هزار تومان بوده است.

این آمار و ارقام نشان می دهد که در فاصله سال های 79 تا 89 قیمت مسکن حدودا 8 برابر شده است، طی 10 سال گذشته یعنی بین سال های 89 تا 99، هم قیمت مسکن 14 برابر شده است، در این میان در فاصله سال های 79 تا 99 یعنی 20 سال گذشته، قیمت مسکن در تهران، 117 برابر شده است.

نگاهی به حداقل میزان دستمزد کارگران می تواند در پاسخ به این سوال راهگشا باشد، در سال 79، حداقل حقوق کارگران براساس تصمیم شورای عالی کار 45 هزار و 801 تومان در ماه بوده است، این رقم در سال 99 به یک میلیون و 910 هزار تومان رسیده است.

با توجه به جهش قیمت مسکن طی 20 سال گذشته در پایتخت این سوال مطرح می شود که آیا قدرت خرید متقاضیان هم متناسب با رشد قیمت مسکن افزایش داشته است؟

نگاهی به حداقل میزان دستمزد کارگران می تواند در پاسخ به این سوال راهگشا باشد، در سال 79، حداقل حقوق کارگران براساس تصمیم شورای عالی کار 45 هزار و 801 تومان در ماه بوده است، این رقم در سال 99 به یک میلیون و 910 هزار تومان رسیده است.

درواقع رشد حداقل دستمزد کارگران طی 20 سال گذشته، حدود 42 برابر شده ، یعنی در شرایطی که قیمت مسکن 117 برابر شده اما دستمزد کارگران فقط 42 برابر شده است که به معنی عدم تناسب رشد قیمت مسکن و حقوق کارگران طی سال های گذشته دارد.

بیشتر بخوانید:

مخالف بازگشت قیمت به آگهی‌های فروش مسکن در سایت‌ها هستم

با توجه به شرایط امروز حاکم بر بازار مسکن، این سوال مطرح می شود که مدت زمان انتظار برای خرید مسکن طی 20 سال گذشته یعنی در فاصله سال های 79 تا 99 چه تغییری کرده است؟

در سال 79 برای خرید یک واحد مسکونی 75 متری( الگوی مصرف مسکن در پایتخت)، 14 میلیون و 6 هزار و 750 تومان سرمایه لازم بوده که با توجه به حداقل حقوق کارگر(45 هزار و 801تومان ) 305 ماه زمان نیاز بوده تا یک کارگر بتواند با حقوق خود یک واحد مسکونی متوسط متراژ (75 مترمربع) را خریداری کند که حدود 25 سال می شود.

اما در سال جاری برای خرید یک واحد مسکونی 75 متری، نیاز به سرمایه ای حدود یک میلیارد و 639 میلیون تومان است که گردآوری چنین سرمایه ای با حداقل حقوق کارگران، 858 ماه زمان لازم دارد یعنی یک کارگر درصورت پس انداز تمامی حقوقش پس از 71 سال می تواند صاحبخانه شود.

ناگفته نماند که رقم اعلام شده به عنوان مدت زمان انتظار برای خرید یک واحد مسکونی متوسط متراژ در پایتخت در شرایطی است که متقاضی خرید مسکن، تمام حقوق خود را برای خرید خانه پس انداز کند و خرج دیگری نداشته باشد و از سوی دیگر قیمت خرید مسکن هم طی این مدت تغییری نکند و ثابت بماند.

اما رقم عجیب 71 سال به عنوان مدت انتظار برای خرید خانه در پایتخت در حالی مطرح می شود که این زمان در دنیا حدود 5 سال است.

به گفته فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور، ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش یافته است چون ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد کلان بالارفته است و همانطور که سونامی قیمت مسکن، متقاضیان را به حاشیه شهرها کشانده، موجب شده سازندگان هم به مناطق پایین تر کوچ کنند.


*تاثیر افزایش قیمت مسکن بر مناطق فعالیت انبوه سازان

افزایش 117 برابری قیمت مسکن طی 20 سال گذشته بر کاهش قدرت خریداران اثرگذار بوده و موجب شده که متقاضیان خرید مسکن از ایده آل های خود فاصله بگیرند و بیشتر به فکر خرید مسکن در مناطق متوسط و پایین پایتخت باشند، همچنین به گواه آمار رسمی عمر بنای واحدهای مسکونی فروخته شده طی سال های گذشته افزایش یافته و حجم خرید و فروش واحدهای نوساز کاهشی بوده، در واقع قدرت خرید متقاضیان افت محسوسی داشته است.

اما این تمام ماجرا نیست، افزایش قیمت مسکن بر فعالیت انبوه سازان و سازندگان مسکن هم تاثیر داشته است به گفته فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور، ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش یافته است چون ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد کلان بالارفته است و همانطور که سونامی قیمت مسکن، متقاضیان را به حاشیه شهرها کشانده، موجب شده سازندگان هم به مناطق پایین تر کوچ کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران