گردشگری کشاورزی گرهگشای توسعه روستاها در کهگیلویه و بویراحمد


گردشگری کشاورزی گرهگشای توسعه روستاها در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران- ایرنا- رونق گردشگری کشاورزی راهکاری برای تحقق رویای شیرین توسعه اقتصادی در روستاها و کسب تجربه های نو در ایرانگردی است.

روستاهای استان کوچک کهگیلویه و بویراحمددر جنوب غرب ایران به دلیل اقلیم چهار فصل، وجود کوهساران، طبیعت بکر،هوای پاک و آبشار و چشمه سارها در کنار تنوع تولید محصولات کشاورزی خاص نظیر پسته کوهی، گل های زینتی،بلوط،پرورش کرم ابریشم و مزارع کشت زعفران مستعد توسعه گردشگری کشاورزی است.

ثبت ۱۴ منطقه نمونه گردشگری و یک هزار و ۷۵۰ روستا با صدها جاذبه چون بافت‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای متنوع گوشه ای از ظرفیت های توسعه گردشگری کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

طبیعت بکر و مردمانی مهمان نواز، ضرب آهنگی آرام و دل نشین برای ذهن‌های خسته از شهرنشینی را به صدا درآورده است.

چوپانی گله گاو، گوسفند در مراتع و چمنزارها، پرورش احشام، دوشیدن شیر،درست کردن کشک، برداشت و پاک کردن زعفران ، چیدن میوه های جنگلی، تداعی خاطره شیرین رویاهای دوران کودکی برای برخی شهرنشین ها و انبساط خاطر و آرامش روحی آنان خواهد شد.

تجربه ای همگون با محیط زیست که علاوه بر کاهش استرس و فشارهای روحی زندگی شهرنشینی، درآمدزایی پایدار با حفظ شیوه زندگی سنتی را برای اهالی مناطق روستایی به همراه دارد.

گردشگری کشاورزی (اگروتوریسم) نوعی گردشگری است که در آن، مهمانان با خانوارهای روستایی و کشاورزان زندگی کرده و علاوه بر آموزش نحوه فعالیت های کشاورزی و زندگی در کشتزارها و مناطق کشاورزی، در کار سنتی کشاورزی نیز مشارکت می کنند.

سوت آغاز گردشگری کشاورزی

معاون‌گردشگری و سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آماده اعطای مجوز به مزارع کشاورزی،باغ ها، دامپروری ها،گلخانه های محل پرورش گل و گیاه و مراکز پرورش طیور در استان برای پذیرش گردشگران هستیم.

محمد حسین زاده اظهار داشت: شالیزارهای برنج، مزارع پرورش ماهی، مزارع کشت زعفران، مناطق پرورش کرم ابریشم، مزارع شترمرغ از جمله بخش هایی است که با ایجاد اقامتگاه های بومگردی می تواند مقصدی برای گردشگران باشد.

وی بیان کرد:گردشگری کشاورزی از جمله ظرفیت‌های فراموش شده توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد است که توسعه آن نیازمند شناسایی، تدوین طرح جامع و فراهم کردن زیرساخت‌هاست.

حسین زاده اظهار داشت:رونق گردشگری کشاورزی می تواند راهکاری گره گشا برای توسعه اقتصادی روستاها،افزایش درآمد اهالی و کسب تجربه های نو و ارزان قیمت برای علاقه مندان به ایرانگردی باشد.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از مهاجرت روستاها به شهرها چاره ای جز ایجاد فرصت های شغلی در این مناطق وجود ندارد تاکید کرد: برای بهره گیری بهتر از ظرفیت های طبیعی روستاها راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در روستاها با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت حمایت می شود.

وی عنوان کرد: اهالی روستاها می توانند با دریافت تسهیلات ارزان قیمت بانکی و مرمت خانه قدیمی خود به صورتی که سبک و سیاق سنتی آن حفظ شود ثروت آفرینی کنند.

حسین زاده تاکید کرد: با رونق گردشگری کشاورزی افزون بر ایجاد فرصت های شغلی جدید ، زمینه فروش تولیدات روستائیان به عنوان سوغاتی یا برای مصرف گردشگران فراهم می شود.

وی ابراز داشت:هم اینک تنها ۶ اقامتگاه بومگردی فعال در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که با توجه به ظرفیت های موجود استان امکان افزایش تعداد این زیرساخت نوین گردشگری وجود دارد.

دیگر برنامه های توسعه گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هم اکنون همه تاسیسات گردشگری استان به دلیل انتشار ویروس کرونا تعطیل است گفت: دوران کرونا فرصتی برای تنوع بخشی به درآمدزایی از طریق این صنعت و رونق بخشیدن به آن پس از ریشه کنی ویروس کروناست.

مجید صفایی عنوان کرد:با پیش بینی ۲ طرح دهکده گردشگری سد چم شیر و مجتمع گردشگری سد انحرافی چیتاب زیرساخت های گردشگری آبی در استان توسعه می یابد.

وی اظهار داشت:طرح مطالعاتی احداث نخستین دهکده گردشگری کهگیلویه وبویراحمد در منطقه سد چم شیر گچساران آغاز شده و امید می رود با ساخت این مجتمع ضمن ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد مردم منطقه زمینه بهره مندی شهروندان از محیطی مفرح فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث طرح بزرگ دهکده گردشگری در منطقه سد چم شیر گچساران پیش بینی شده ابراز داشت: در این طرح زیرساخت هایی مانند بازی های آبی، امکانات اقامتی و ورزش هایی مانند پیاده روی پیش بینی شده است.

صفایی تاکید کرد:سد چمشیر دریاچه ای به طول ۴۸ کیلومتر و وسعت ۵۱ کیلومتر مربع دارد که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری آبی است.

سد در حال احداث چم شیر که بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است سال آینده بهره برداری می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اعتبار مورد نیاز برای انجام طرح مطالعاتی احداث مجتمع گردشگری در منطقه سد انحرافی چیتاب پیش بینی شده است.

صفایی تصریح کرد:بهره‌برداری بهینه و پایدار از منابع و تاسیسات آبی کمک به ایجاد زمینه‌های اشتغال و افزایش درآمد جوامع محلی از جمله اهداف توجه به گردشگری آبی در استان است.

وی عنوان کرد:گردشگری آبی به دلیل وجود ۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آب راه از ظرفیت های مغفول کهگیلویه و بویراحمد است که تلاش می شود با جذب اعتبار و سرمایه گذار بخش خصوصی گام های خوبی برای بهره مندی از این پتانسیل ها فراهم شود.

صفایی با اشاره در دست اجرا بودن ۹ طرح جهش تولید حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هر کدام از شهرستان های هشتگانه استان یک طرح بزرگ و اثربخش در حوزه گردشگری ایجاد می شود.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۸۳ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه و مواهب طبیعی چشم نواز سالانه پذیرای سه میلیون نفر گردشگر است.

این استان با بیش از ۷۲۶ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج