حماسه دوم بهمن ارومیه، برگ زرینی در تاریخ انقلاب


حماسه دوم بهمن ارومیه، برگ زرینی در تاریخ انقلاب

ارومیه شهری بود که نخستین بار جرقه قیام مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی را به رهبری مرحوم حجت الاسلام غلامرضا حسنی امام جمعه وقت ارومیه زد و به جرات می توان گفت واقعه مسجد اعظم ارومیه نقطه عطفی در تاریخ ایران است.

مسجد اعظم ارومیه محلی است که در آن روزگار قیام مسلحانه مردم شهراز همین مسجد شروع شد و سربازان طاغوت به رگبار بسته شدند.

بر اساس مستندات تاریخی روز 2 بهمن نظامیان رژیم پهلوی به همراه گروهی از اوباش اجیرشده، به تظاهرات در خیابان‌ها پرداختند و خود را به مسجد اعظم ارومیه رساندند، آنها به شعاردادن علیه انقلابیون پرداختند، متعاقب آن انقلابیون که در داخل مسجد اعظم حضور داشتند واکنش نشان داده و به مقابله با آنان پرداختند.

در روز دوم بهمن آن سال مردم برای مقابله با نیروهای رژیم شاهنشاهی اقدام به درست کردن سنگر کرده بودند؛در کنار سنگرهای خیابانی، سنگرهای دیگری نیز در پشت بام بانک (تجارت کنونی)، پشت بام مسجد اعظم و بخشی از ساختمان مسجد آقا علی اشرف در خیابان امام (ره) تعبیه شده بود تا عملیات مقابله با قدرت تمام اجرایی شود.

مرحوم حجت الاسلام غلامرضا حسنی، نیز در آن روز همراه چهار نفر دیگر بر فراز مسجد اعظم، به دفاع از مردم می‌پرداخت.

طبق روایات متعدد تانک‌های رژیم ستمشاهی در ساعت ۹ صبح روز دوم بهمن سال ۱۳۵۷ با همراهی سربازان پیاده به جلوی بازار رسیدند؛ غرش تانک‌ها در خیابان‌ها در مقابل حرکت انقلابی مردم ارومیه اقدام رژیم طاغوت برای مقابله بود و پس از چندی با شلیک توپی گنبد مسجد جامعه ارومیه مورد هدف قرار گرفت و سوراخ شد.

تعدادی از نیروهای نظامی وابسته به رژیم طاغوت نیز در درگیری مسلحانه دوم بهمن ۵۷ ارومیه کشته شدند، در حماسه تاریخی دوم بهمن ۵۷ ارومیه، مردم برای اولین بار با چشم خود شکست و فرار تانک‌ها را دیدند.

مرحوم حجت الاسلام حسنی در بخشی از کتاب "خاطرات حجت الاسلام غلامرضا حسنی" حماسه دوم بهمن ۵۷ را ثمره شجاعت و دلاوری مردم آذربایجان غربی می‌خواند و می‌گوید: این روز سند بزرگ ظلم ستیزی مردم این استان است و باید حفظ شود.

نقش مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسنی در صحنه انقلاب شهر ارومیه و واقعه دوم بهمن ماه بی بدیل است و این حادثه مهم تاریخی در خاطره نه تنها مردم ارومیه و استان بلکه در حافظه تاریخی ملت ایران ماندگار خواهد ماند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان