خود اشتغالی چیست و چگونه خود اشتغال باشیم؟


خود اشتغالی چیست و چگونه خود اشتغال باشیم؟

اگر از جمله افرادی هستید که به استقلال شغلی خود اهمیت می‌دهید، حتما گزینه‌های متنوع خود اشتغالی ذهن شما را خود مشغول کرده‌است؛ البته شما تنها کسی نیستید که رویای شغلی مستقل و درآمد مناسب را در ذهن خود می‌پرورانید! بگذارید حقیقت را به شما بگوییم؛ اگرچه مسیری که انتخاب کرده‌اید رویایی و ایده‌آل به نظر می‌رسد، این مسیر فراز‌و‌نشیب‌های مخصوص به خود...

اگر از جمله افرادی هستید که به استقلال شغلی خود اهمیت می‌دهید، حتما گزینه‌های متنوع خود اشتغالی ذهن شما را خود مشغول کرده‌است؛ البته شما تنها کسی نیستید که رویای شغلی مستقل و درآمد مناسب را در ذهن خود می‌پرورانید!

بگذارید حقیقت را به شما بگوییم؛ اگرچه مسیری که انتخاب کرده‌اید رویایی و ایده‌آل به نظر می‌رسد، این مسیر فراز‌و‌نشیب‌های مخصوص به خود را دارد. رئیس خود بودن، انعطاف‌پذیری ساعات کاری و حقوق بالا از جمله وسوسه‌های ذهنی است که ما را به “خویش فرمایی” سوق می‌دهد. اما آیا آن سوی سکه را نیز دیده‌اید؟ می‌دانید در این مسیر چه چیزهایی را باید فدا کنید؟

همه افراد ما را به استقلال و خویش‌فرمایی تشویق می‌کنند؛ اما آیا کسی مسیر درست را به شما نشان داده‌است؟ نگران نباشید ما شما را با واقعیت‌های خود اشتغالی آشنا می‌کنیم. بنابراین اگر به‌دنبال تحقق رویای استقلال و خویش‌فرمایی هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید!

خود اشتغالی را متفاوت از تعاریف قدیمی بشناسید!

حتما بارها مفاهیم کلیشه‌ای خویش‌فرمایی را شنیده‌اید؛ یک خویش فرما برای هیچ کارفرمایی کار نمی‌کند که به او حقوق یا دستمزد ثابتی داده‌شود. به‌طور معمول فرد خود اشتغال از طریق یک کسب و‌ کار به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم کسب درآمد می‌کند.

جالب‌است بدانید گروه‌های شغلی متعددی در دسته افراد خود اشتغال قرار می‌گیرند. از نویسندگان و تجار گرفته تا فریلنسرها، سرمایه‌گذاران و حتی وکلا نیز در دسته افراد خود اشتغال قرار خواهند گرفت. اما تعریف استاندارد و جهانی خویش فرمایی چیست؟

براساس ادعای IRS (اداره کل مالیات‌های درون مرزی)، فردی به‌عنوان خویش فرما شناخته می‌شود که یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

فردی که به‌عنوان یک مالک یا پیمان‌کار به کسب و‌ کاری مشغول است؛فردی که به‌عنوان شریک و از طریق مشارکت به انجام تجارتی مشغول است؛ حتی اگر این کار را به‌صورت شغل پاره‌وقت انجام می‌دهد.

فعالیت به‌عنوان خویش فرما چه مزایایی دارد؟ چه چالش‌هایی پیش‌روی شما قرار خواهد داشت؟ برای آگاهی از پاسخ سوالات ادامه مطلب را از دست ندهید!

با جوانب مختلف خود اشتغالی آشنا شوید!

صحبت از خود اشتغالی و مزایای وسوسه‌کننده آن آسان است؛ اما کدام یک از جوانب این مسیر را در‌نظر گرفته‌ایم؟ کدام یک از ما از موانع و چالش‌های پیش‌رو خبر دارد؟

برای قدم‌گذاشتن در هر مسیری باید شرایط و جوانب را به‌خوبی سنجید. تنها با این کار است که شما آمادگی روبرویی با واقعیت را خواهید داشت. به‌همین خاطر ما قصد داریم که نه‌تنها مزایای خویش فرمایی، بلکه آن روی سکه را نیز به شما نشان دهیم.

خویش فرمایی و مزایای آن

چنانچه به‌دنبال آزادی عمل و انتخاب زمان کاری خود هستید، خویش فرمایی گزینه‌ای ایده‌آل برای شما به‌نظر می‌رسد؛ اما سایر محاسن انتخاب این مسیر چیست؟

پس انداز کردن برخی از هزینه ها

هنگامی که خارج از منزل کار می‌کنید، حتما باید هزینه‌هایی بابت جابه‌جایی از خانه به محل کار بپردازید. در برخی موارد نیز لازم‌است هزینه‌هایی بابت لباس کار پرداخت کنید. اما همه این هزینه‌ها با کار کردن در خانه از بین می‌روند! با انتخاب خویش فرمایی شما این امکان را دارید که با لباس خواب و حتی روی تخت خواب خود کار کنید!

برخورداری از برنامه کاری منعطف

خود اشتغالی چیست و چگونه خود اشتغال باشیم؟

لذت‌بخش‌ترین قسمت شغل آزاد این است که شما این امکان را دارید ساعات کاری خود را تعیین کنید. احساس می‌کنید صبح‌ها بازدهی بهتری دارید یا شب بهترین زمان برای کار کردن است؟

با خویش فرمایی، ساعات کاری خود را براساس نقاط قوت خود انتخاب خواهید کرد و برنامه‌ریزی، دیگر دغدغه‌ای برای شما نخواهد بود. اگر نیاز به استراحت دارید، دیگر لازم نیست از رئیس خود اجازه بگیرید! حتی این امکان را دارید هر زمان می‌خواهید قرارهای ملاقات خود را تنظیم کنید.

تا زمانی‌که وظایف خود را به اتمام برسانید، برای استراحت و تفریح هیچ مانعی پیش روی شما قرار ندارد.

پایانی بر اتلاف وقت

روزانه چندین ساعت را در ترافیک شهری می‌گذارنید؟ می‌توانید تصور کنید با دقیقه به دقیقه اوقات از دست‌رفته امکان انجام چه کارهایی را داشتید؟ رفتن به پیاده‌روی با خانواده، آماده‌کردن عصرانه، وقت گذراندن با فرزندان و انجام هزاران کار عقب‌افتاده همه از جمله کارهایی است که در زمان از دست‌رفته امکان انجام آن‌ها را داشتید. بنابراین، اگر به‌دنبال راهکاری برای بهبود کیفیت زندگی خود هستید، خویش فرمایی همان راه نجات شما است.

آزادی عمل

با قرار گرفتن در ابتدای مسیر خود اشتغالی ممکن‌است برای تامین مخارج خود مجبور به انتخاب پروژه‌هایی شوید که به آن علاقه‌ای ندارید؛ اما نگران نباشید، اوضاع همیشه اینطور باقی نخواهد ماند.

با حرفه‌ای شدن در شغل خود به‌تدریج این امکان را خواهید داشت که علاقه خود را دنبال کنید. بدین ترتیب انجام هیچ کاری برای شما خسته‌کننده نخواهد بود. البته آزادی عمل در خویش فرمایی تنها به همین موارد محدود نمی‌شود.

چرا باید وقت خود را با کارفرمایی که مطالبه شما را دیر پرداخت می‌کند، تلف کنید؟ تنها کافی است که با رعایت ادب پایان همکاری خود را اعلام کنید.

این قانون را در خویش فرمایی به‌یاد داشته باشید:

“شما رئیس خود هستید و این حق را دارید که در‌رابطه‌با شغل خود تصمیم‌گیری کنید.”

خویش فرمایی و نقاط ضعف آن

اگرچه آشنایی با مزایای خویش فرمایی لذت بخش است، این مزایا واقعیت مسیری که انتخاب کرده اید را به شما نشان نمی‌دهد! به‌همین خاطر نقاط تاریک این مبحث را نیز به شما نشان خواهیم داد.

درآمد ناپایدار

اولین چالشی که در خود اشتغالی با آن مواجه می‌شوید، حقوق غیر‌ثابت به‌حساب می‌آید. این یک واقعیت است! سال‌های اولیه خود اشتغالی دشوار به‌نظر می‌رسد؛ در این سال‌ها شما تجربه کاری لازم را ندارید و مشتریان دائمی نیز مانند گوهر نایابی هستند که پیدا کردن آنها سخت است.

البته این تمام ماجرا نیست! چنانچه مصمم باشید و تلاش و پشتکار از خود نشان دهید، به درآمدهای رویایی خود دست خواهید یافت. البته به‌یاد داشته باشید هیچ‌گاه از پرداخت دیرهنگام مصون نخواهید بود. بنابراین، اگر توانایی وفق با شرایط جدید و درآمد ناپایدار را ندارید، گزینه مناسبی را برای آینده شغلی خود انتخاب نکرده‌اید!

تعادل بین کار و زندگی شخصی

به‌عنوان خویش فرما این امکان وجود دارد که از آن سوی بوم نیز بیفتید! ایجاد تعادل میان کار و زندگی از جمله چالش‌های پیش‌رو در خود اشتغالی است. حتی اگر عاشق شغل خود هستید و از لحظه لحظه کار کردن لذت می‌برید، باید برای خود و عزیزان‌تان وقت بگذارید.

درغیر‌این‌صورت باید انتظار فرسودگی و از‌دست‌رفتن عشق به شغل‌تان را داشته باشید؛ حفظ تعادل در خویش فرمایی شرط اول است. فرصت‌های جدید را به‌ بهانه آزادی عمل از دست ندهید و با بیش‌از‌حد کار کردن خود را فرسوده نکنید!

تنهایی و انزوا

خود اشتغالی چیست و چگونه خود اشتغال باشیم؟

کار راهکاری برای بهبود کیفیت زندگی است. اگرچه در خویش فرمایی شما رئیس خود هستید و خود دررابطه‌با برنامه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنید، بااین‌حال مجبور به تنها کار کردن هستید. حتی اگر کسب و‌ کار شما به‌گونه‌ای است که با افراد زیادی سروکار خواهید داشت، این امکان را ندارید که مشکلات و چالش‌های پیش‌روی خود را با آنان به‌اشتراک گذارید.

خبر خوش اینجاست که راه‌حل‌های متعددی برای رفع این معضل وجود دارد. شبکه‌های اجتماعی امکان تعامل را برای همه افراد مهیا کرده‌است. با فعالیت در این رسانه‌ها ایده‌های جدید را با کاربران و حتی همکاران خود به‌اشتراک خواهید گذاشت و در مقابل از تجربه آن‌ها در حوزه‌های مختلف استفاده خواهید کرد.

کمبود یا از‌ دست دادن مشتری

موفقیت فرد خود اشتغال به‌شدت به تلاش مستمر او بستگی دارد؛ با‌این‌حال نباید تاثیر شانس پیدا کردن مشتری خوب را نیز دست‌کم گرفت. این احتمال همیشه وجود دارد که حتی با تحویل به‌موقع محصولات و خدمات به مشتری او را از دست بدهید!

نگران نباشید؛ این اتفاق برای هر کسب‌وکار مستقلی رخ خواهد داد. بااین‌حال آمادگی برای مواجه شدن با چنین شرایطی به پشت سر گذاشتن آسان آن کمک می‌کند. در چنین شرایطی ممکن‌است با کاهش ناگهانی سرمایه مواجه شوید. حتی اگر بد شانس باشید، این احتمال وجود دارد سودآورترین مشتری خود را از دست دهید.

بنابراین این توصیه افراد خود اشتغال را آویزه گوش خود کنید:

“هیچ فرصتی را برای پیدا کردن مشتری جدید از دست ندهید!”

سیر تا پیاز چگونگی خود اشتغالی

آیا به‌دنبال دستیابی به اهداف زیر هستید؟

رئیس خود بودنبه‌دست آوردن پول بیشتربرخورداری از آزادی عمل بیشتر

در این صورت، ادامه مطلب را از دست ندهید! ما به صورت گام‌به‌گام به شما آموزش می‌دهیم چگونه به یک فرد خود اشتغال تبدیل شوید؛ پس پیش به‌سوی آینده‌ای روشن!

۱- خویش فرمایی؛ چرا و به چه علت؟

خود اشتغالی مزایای منحصر‌به‌فردی دارد که کمتر شغلی چنین امکاناتی را در اختیار شما قرار خواهد داد. با انتخاب این مسیر این امکان را خواهید داشت که حرفه مورد‌علاقه خود را دنبال کنید و حتی با افرادی کار کنید که از کار کردن با آنها لذت می‌برید. پس چه چیزی از این بهتر؟ با این‌حال این حرفه نیمه پنهان دیگری نیز دارد:

مدیریت همه کارها بر‌عهده شما است (حداقل در ابتدای کار)؛اگر مشتاق نباشید، کسب درآمد ممکن نخواهد بود؛برای افرادی که قلب ضعیفی دارند، قطعا گزینه مناسبی نیست!

پیش از اینکه یاد بگیرید چگونه خود اشتغال شوید، باید به‌دنبال “چرایی” ماجرا بگردید. با پاسخ به این پرسش دو نکته مهم را درخواهید یافت.

شاید شما نمی‌خواهید خود اشتغال شوید و تنها به‌دنبال شغلی بهتر هستید! به‌عنوان مثال ممکن‌است که تنها از رئیس خود متنفر باشید و توانایی مواجه شدن با تمام چالش‌های خود اشتغالی را نداشته باشید؛ در این حالت شما تنها به یک رئیس بهتر نیاز دارید.

به‌یاد داشته باشید که “چرایی” انتخاب این مسیر به شما کمک می‌کند در مواجهه با فراز و نشیب‌ها و موانع پیش‌رو، انگیزه‌ای برای ادامه مسیر و جنگیدن برای دستیابی به اهدافتان داشته باشید.

۲- برنامه‌ریزی؛ نخستین گام

خود اشتغالی چیست و چگونه خود اشتغال باشیم؟

برخورداری از یک طرح تجاری ملموس پیش‌از اقدام به پیدا کردن مشتری، اصل آغاز خویش فرمایی است. برای این کار باید دو فاکتور مهم را در نظر داشته باشید:

اهداف شما؛استراتژی دستیابی به آن‌ها.

البته به منظور برنامه‌ریزی و تعیین مسیر پیش‌روی خود ما توصیه‌هایی برای شما در‌نظر گرفته‌ایم.

محصولات و خدمات خود را تعریف کنید

ایده‌های متعددی در ذهن شما نقش بسته است؟ با کمی تحقیق و جست‌و‌جو متوجه خواهید شد کدام ایده بهترین گزینه برای شما خواهد بود. البته در این راه توجه به علایق خود را نیز لحاظ کنید. آیا شیفته نوشتن هستید یا طراحی شغل مورد‌علاقه شما است؟ از مواجه شدن با موانع تجاری و حل آ‌ن‌ها لذت می‌برید یا بازاریابی و فروش مهارت شما است؟

اکنون زمان آن رسیده‌است که محصولات و خدمات خود را به‌صورت شفاف تعریف کنید.

مخاطبان خود را پیدا کنید

به‌محض اینکه از فروش محصولات یا خدمات مورد‌نظر خود اطمینان پیدا کردید، نوبت آن رسیده‌است به‌سراغ مخاطبان هدف خود بروید. گستره مخاطبان هدف خود را محدود کنید.

اگرچه این کار در ابتدا از انتظارات شما دور است، به‌مرور زمان آن را درک خواهید کرد.

شما به‌عنوان صاحب یک باشگاه محلی ترجیح می‌دهید چه کسی را استخدام کنید؟

“فردی که به صاحبان مشاغل کمک می‌کند بازاریابی خود را بهبود دهند.”

“فردی که به سالن‌های ورزشی کمک می‌کند بازاریابی خود را بهبود دهند.”

در مورد دوم از آنجایی که فرد تنها روی یک حوزه تمرکز دارد، تخصص بیشتری را در کار خود خواهد داشت و بی‌شک شما او را انتخاب می‌کنید!

ارزش خدمات و محصولات خود را تعیین کنید

آنگاه که متوجه شدید قصد فروش چه چیزی را به چه کسی دارید، باید ارزش محصولات و خدمات خود را مشخص کنید. مثال زیر درک این موضوع را برای شما روشن‌تر خواهد کرد.

خدمات بازاریابی ارائه می‌دهم.بازاریابی کسب‌وکار شما را بهبود می‌بخشم.از طریق بازاریابی به جلب‌نظر مشتریان جدید کمک می‌کنم.از طریق بهبود رتبه‌بندی سایت شما در گوگل، مشتریان جدیدی برای کسب‌وکار شما پیدا می‌کنم.

با تعیین ارزش خود، مشتریان به‌دنبال شما خواهند بود، نه شما به‌دنبال آنها!

۳- برنامه‌ریزی برای امور مالی کلید موفقیت شما

خود اشتغالی چیست و چگونه خود اشتغال باشیم؟

مدیریت امور مالی مهم‌ترین چالش پیش‌روی شما به‌عنوان یک خود اشتغال است. به‌همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش‌از اقدام برای پیدا کردن مشتری، مدیریت امور مالی خود را در دست بگیرید.

بدین ترتیب از وقوع یک دردسر بزرگ پیشگیری خواهید کرد! شاید بپرسید چگونه باید کنترل امور مالی را در دست گرفت؟

روش‌های بی‌شماری برای مدیریت این مقوله وجود دارد؛ شما این امکان را دارید که خود، حسابداری امور مالی خود را بر‌عهده گیرید یا آن را برعهده یک حسابدار حرفه‌ای قرار دهید.

این توصیه را به یاد داشته باشید:

مهم نیست چگونه امور مالی خود را کنترل می‌کنید، مهم این است که همه امور مالی تحت کنترل شما باشد.

پول و سرمایه در میان افراد خود اشتغال مهم‌ترین عامل استرس‌زا به‌شمار می‌آید؛ به‌همین خاطر بهتر است پیش‌از اینکه امور مالی گریبان‌گیر شما شوند، دست‌به‌کار شوید.

۴- کانال‌های تبلیغاتی خود را بسازید

خود اشتغالی چیست و چگونه خود اشتغال باشیم؟

فراموش نکنید مشتری مهم‌ترین اولویت شما به‌عنوان یک فرد خود اشتغال است. فرقی نمی‌کند که تا چه‌اندازه کار خود را بدون عیب و نقص انجام می‌دهید، تا زمانی‌که مشتری برای فروش نداشته باشید، تلاش‌های شما بی‌ثمر خواهد بود.

رسیدگی به مشتری‌ها با اتمام یک روز کاری خسته‌کننده، دشوار به‌نظر می‌رسد؛ اما اگر به‌دنبال مشتریان رویایی خود هستید، هیچ فرصتی را نباید از دست بدهید!

از طرفی چنانچه به خویش فرمایی به‌عنوان شغلی بلندمدت نگاه می‌کنید، باید به‌دنبال کانال‌های ارتباطی جدیدی با مشتریان خود باشید. بدین منظور به شما توصیه می‌کنیم عملکرد و تخصص خود را به معرض دید بگذارید و شروع به بازاریابی کنید.

استراتژی‌های زیر را برای دستیابی به این مهم از دست ندهید:

انتشار محتوا و پست در وبلاگ یا وب‌سایت خود؛استفاده از شبکه‌های مجازی پرطرفدار؛استفاده از تبلیغات پولی.

به‌یاد داشته باشید با هر سرمایه‌ای هر چند اندک این امکان را دارید برای بازاریابی اقدام کنید. تنها کافی‌است مشتریان خود و نیازهای آنان را بشناسید.

۵- کمک‌گیری از ابزارها و سیستم‌ها را فراموش نکنید

خود اشتغالی چیست و چگونه خود اشتغال باشیم؟

به‌عنوان یک فرد خود اشتغال، راهنمایی دیگری وجود ندارد که به شما در‌رابطه‌با ابزارها، نرم‌افزارها و سیستم‌های یادگیری آموزش دهد. این شما هستید که درباره کارها و وظایف خود تصمیم‌گیری می‌کنید.

این موضوع در عین اینکه برای برخی افراد هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد، برای برخی دیگر چالش برانگیز خواهد بود.

با وجود تنوع بالای نرم‌افزارها، انتخاب سخت‌تر از همیشه خواهد بود. از طرفی نیز به‌کارگیری برخی از نرم‌افزارها برای پیش‌روی در کارها ضروری است.

اگرچه کلیشه‌ای است، زمان برای فرد خود اشتغال طلاست! پس باید به‌دنبال راهکارهایی برای افزایش بازدهی خود باشید.

اما چه راهکارهایی به شما کمک خواهند کرد؟

فرایند قبول مشتری

برای هر مشتری یا پروژه جدیدی که در دست دارید، یک پروسه مشخص تعیین کنید. بدین صورت که با شروع همکاری با مشتری جدید، باید به‌طور مشخص بدانید که قرار است در هر مرحله از همکاری چه اقداماتی صورت گیرد. بدین ترتیب کارایی خود را به‌طرز غیر‌قابل باوری افزایش خواهید داد.

مدیریت مشتری

مدیریت موثر مشتری نقش مهمی در تعیین ارتباطات، انتظارات و مهلت انجام پروژه خواهد داشت. البته به‌یاد داشته باشید مشتریان مختلف به سبک‌های مدیریتی متفاوتی نیاز دارند. درک مشتری منجر به ارتباط کاری طولانی مدتی خواهد شد.اما برای مدیریت مشتری چه باید کرد؟

تهیه قراردادها و فاکتورهای از پیش تعیین‌شده به سرعت‌بخشیدن کارها کمک می‌کند. با تعیین فرآیندها، ارتباط شما با مشتری ارتباطی طولانی‌مدت و بر پایه رضایت طرفین خواهد بود.

به کارگیری نرم‌افزارها و رسانه های اجتماعی

اتوماسیون نقش مهمی در صرفه‌جویی در زمان شما دارد. به‌عنوان مثال با استفاده از برنامه‌هایی مانند Trello و Buffer این امکان را خواهید داشت مشتری خود را در جریان چگونگی پیش‌روی کارها قرار دهید.

البته لیست ابزارهای قابل اعتماد تمامی ندارد؛ اما شما به مرور زمان و با استفاده از ابزارهای مختلف متوجه خواهید شد که کدام یک بهترین گزینه برای کسب‌وکار شما خواهد بود.

۶- مرزهای کاری خود را تعیین کنید

خود اشتغالی چیست و چگونه خود اشتغال باشیم؟

مسئله مهمی که دیر یا زود فرد خود اشتغال را درگیر خود می‌کند “اعتیاد به کار” است. یک مطالعه که در این خصوص تحقیق کرده‌است، آمار جالب‌توجهی را به ما نشان می‌دهد:

۴۰% از افراد خود اشتغال بیش از ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند؛۵۰% از افراد خود اشتغال بیش از ۵۰ ساعت در هفته مشغول به کار هستند.

اگرچه در خود اشتغالی ساعات کاری در کنترل شما قرار دارند، افراد بسیاری افراط را در این زمینه پیش می‌گیرند. این راه مقصدی جز درماندگی و فرسودگی نخواهد داشت.

ما راه و چاه پیشگیری از قرار گرفتن در چنین موقعیتی را به شما آموزش می‌دهیم:

تعیین ساعات کاری

بهترین راهکار برای پیشگیری از فرسودگی، تعیین ساعات کاری مشخص است. از جمله محاسن خود اشتغالی، تعیین ساعات کاری در بازه‌ای است که بیشترین بازدهی را دارید.

تدارک فضای کاری

تعیین یک فضای کاری برای خود، نه‌تنها مانع از حواس‌پرتی شما خواهد شد، بلکه به شما انگیزه‌ای برای ادامه کار می‌دهد.

تعیین زمان در دسترس بودن

حتما برای شما هم پیش آمده‌است که به‌محض اعلام خود اشتغالی خود به دوستان یا خانواده با درخواست‌هایی از سوی آن‌ها مواجه شده‌باشید. واقعیت را به دوستان و خانواده خود بگویید؛ اینکه شما صاحب یک شغل هستید و باید مخارج زندگی خود را از این طریق تامین کنید. بنابراین، با تعیین زمان کاری خود به آن‌ها اطلاع دهید که درگیر حرفه خود هستید. به این ترتیب زمان مشخصی را برای ارتباطات خود اختصاص دهید.

۷- اهداف بلندمدت خود را تعیین کنید

خود اشتغالی چیست و چگونه خود اشتغال باشیم؟

همانطور که در دنیای خود اشتغالی غرق می‌شوید، اهداف خود را نیز به‌مرور فراموش خواهید کرد. البته تعداد زیادی از افراد خود اشتغال نیز وجود دارند که خود را به شدت برای دستیابی به اهداف تحت‌فشار قرار می‌دهند.

اگر به‌دنبال شکست هستید، یکی از این دو روش را انتخاب کنید؛ اما اگر به‌دنبال موفقیت هستید، توصیه‌های زیر را از دست ندهید!

به خودتان زمان دهید؛ هیچ موفقیتی یک شبه به‌دست نمی‌آید. تصویر شما از موفقیت با هر شخص دیگری در این دنیا تفاوت دارد؛ پس به‌دنبال رضایت دیگران نباشید.اگر قصد گسترش کار خود را دارید، این هدف را نادیده نگیرید.درصورتی‌که هدف شما این است که به‌صورت یک نفره به کارها ادامه دهید، همزمان با تعداد محدودی مشتری کار کنید.

در نهایت اگر می‌پرسید کدام هدف خود اشتغالی مهم است، باید بگوییم که هیچ یک از این اهداف مهم نیستند؛ آنچه میان افراد خود اشتغال موفق مشترک بوده، انعطاف‌پذیری و انضباط است. توانایی انطباق با تغییرات و کشف راهکارهای جدید به‌منظور ارائه خدمات، دو فاکتور مهم هستند که کسب‌وکار شما را به قله‌های موفقیت می‌رسانند!

این قانون طلایی را به‌یاد داشته باشید:

“موفقیت را در ذهن خود معنا کنید و برای دستیابی به آن از هیچ تلاشی فروگذار نباشید.”

۸- راز خود اشتغالی؛ یادگیری

خود اشتغالی چیست و چگونه خود اشتغال باشیم؟

آخرین مرحله از فرایند خود اشتغالی، مهم‌ترین مرحله آن است. هرگز دست از یادگیری برندارید! خود اشتغالی تنها با یک سوخت به حرکت خود ادامه می‌دهد، یادگیری!

تا زمانی‌که به یادگیری ادامه می‌دهید، تجارت شما نیز به بال‌و‌پر گرفتن ادامه خواهد داد؛ اما به‌محض اینکه دست از یادگیری بردارید، رشد تجارت شما نیز متوقف می‌شود. بنابراین، به‌عنوان آخرین توصیه به یادگیری تعهد داشته باشید و موفقیت را به‌چشم ببییند!

خود اشتغالی مسیری پرفراز و نشیب به‌سوی آینده ای روشن

استقلال و برای خود کار کردن شعارهای وسوسه‌انگیزی به‌نظر می‌رسند؛ اما آنچه پیش‌روی شما قرار دارد فراتر از این موارد است. درصورتی‌که به خویش‌فرمایی علاقه‌مند هستید، پیش‌نیازهای قدم گذاشتن در آن مسیر را نیز بیاموزید.

از خودتان بپرسید چرا این مسیر را برای آینده خود انتخاب کرده‌اید و با دلیلی که می‌آورید، برای رسیدن به آرزوهای خود بجنگید. هر آنچه باید از این مسیر پرفرازونشیب می‌دانستید را به شما گفتیم.

حال این شما هستید که باید مسیر پیش‌روی خود را تعیین کرده و برای داشتن آینده روشن و دلخواه خود تلاش کنید.

“دنیای خود را با انتخاب‌هایتان برای همیشه تغییر دهید!”

به این مقاله امتیاز دهید

Submit Rating

میانگین امتیازات: / 5. تعداد امتیاز:

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا