قلعه یدیکوله استانبول


قلعه یدیکوله استانبول

استانبول از معدود شهرهای جهان به‌حساب می‌آید که تاریخی غنی از جهان باستان و مسیحیت و اسلام در خود گنجانده است.

قلعه یدیکوله استانبول

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، استانبول از معدود شهرهای جهان به‌حساب می‌آید که تاریخی غنی از جهان باستان و مسیحیت و اسلام در خود گنجانده است. در هر گوشه‌ای از این شهر، رنگ‌هایی از دنیای شرق و غرب دیده می‌شود. این امر باعث شده که تور استانبول میان همه مردم جهان، محبوبیت بالایی کسب کند و بلیط هواپیما استانبول، جزو پرفروش‌ترین بلیط‌های هواپیمایی شود. از میان جاذبه‌های بی‌شمار استانبول، یکی از شگفت‌انگیزترین آن‌ها که نباید آن را ازدست بدهید، قلعه یدیکوله استانبول است. شکوه و عظمت این اثر، کنار تاریخ بی‌نظیرش، شیفتگی خاصی میان گردشگران ایجاد می‌کند که نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند. پس پیشنهاد می‌کنیم هتل استانبول خود را نزدیک این مکان رزرو کنید و حتما به آن سر بزنید. درادامه با ما همراه باشید تا سفری هیجان‌انگیز به قلب این قلعه عظیم و تاریخ شگفت‌آورش داشته باشیم.

قلعه یدیکوله؛ تاریخی بی‌نظیر در قلب قلعه

آغاز ساخت این قلعه از اواخر قرن چهارم شروع شد. در این زمان، تئودوسیوس کبیر، طاق بزرگداشتی را در مکان فعلی قلعه بنا کرد. پس از او، تئودوسیوسِ بعدی، به ساخت دیوارهای زمینی بزرگ آن پرداخت و این طاق را به درون ساختار آن‌ها وارد کرد. نام این طاق عظیم در دوره بیزانس «دروازه طلایی» بود و از آن برای عبور رژه دسته‌های پیروزی استفاده می‌شد. جالب است بدانید ابتدا، دروازه‌های این طاق با ورقه‌های طلا پوشیده شده بودند؛ تا اینکه اواخر دوره بیزانس درگاه طاق بسته شد.

یدیکوله هفت برج دارد که چهار برج آن، به‌عنوان قسمتی از دیوارهای تئودوسیوس دوم، قرار گرفته‌اند و سه برج دیگر، به فرمان محمد فاتح بنا شده‌اند. استفاده اصلی قلعه در دوران محمد فاتح، نگه‌داری از خزانه امپراتوری بود. البته هنگام سلطنت مراد سوم، خزانه به کاخ توپکاپی انتقال پیدا کرد و یدیکوله تبدیل به سیاه‌چال شد.

این سیاه‌چال، زندانی برای سیاست‌مداران امپراتوری عثمانی و سفیران خارجی بود و گاهی برخی از آن‌ها، در آنجا اعدام می‌شدند. تاریخ وحشتناک این قلعه، همچنان در قلب کتیبه‌های آلمانی و لاتین که در برج سیاه‌چال قرار دارند، بسیار خواندنی است. از افراد مهمی که در این قلعه اعدام شدند می‌توان به سلطان عثمان دوم اشاره کرد. او در ۱۷ سالگی، در سال ۱۶۲۲ میلادی، پس از شورش سپاه ینی‌چری‌ها، در این سیاه‌چال اعدام شد. اعلان جنگ امپراتوری عثمانی به روسیه، در سال ۱۷۶۸ میلادی نیز از وقایع مهم دیگری است که در این قلعه اتفاق افتاد. درنهایت در سال ۱۸۳۷ میلادی، یدیکوله کاربری خود را به‌عنوان زندان ازدست می‌دهد و برای نگه‌داری از شیرهای کاخ توپکاپی استفاده می‌شود. پس از آن نیز، به‌عنوان مکانی برای تولید باروت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

البته همه آن‌چه خواندید فقط بخشی از تاریخ گسترده این قلعه است! پس تعجبی ندارد که سالانه، افراد زیادی بلیط هواپیما استانبول را تهیه کرده و هتل استانبول را رزرو می‌کنند تا به تماشای این قلعه تاریخی بروند.

قلعه یدیکوله استانبول

آشنایی با قلعه یدیکوله

نزدیکی دریای مرمره، قلعه یدیکوله، که روزگاری شکوه و جلال امپراتوری‌های مشهور بود، پس از گذشت قرن‌ها همچنان استوار و عظیم ایستاده است. دیوارهای این قلعه ۲۲ کیلومتر طول دارند. همچنین این قلعه را به‌عنوان محل به‌پایان رسیدن دیوارهای زمینی، اطراف استانبول می‌دانند. نام قلعه یدیکوله به‌معنی هفت برج است که اشاره به هفت برج باشکوه قلعه دارد. هفت برج قلعه یدیکوله عبارت هسند از: برج پرچم، برج سلطان احمد سوم، برج اسلحه‌خانه، برج بالایی، برج سیاه‌چاله ( برج کتیبه‌ها)، برج خزانه و برج عثمان جوان. سلطان عثمان در برج عثمان جوان زندانی و پس از مدتیاعدام شد.

در حیاط داخلی قلعه، مسجد و آب‌نمایی ساخته شده بودند. علاوه‌برآن در این حیاط، اقامتگاه‌های پادگان مقرر بودند. البته در قرن ۱۹ میلادی، مدرسه دخترانه‌ای به‌جای این اقامتگاه‌ها ساخته شد. یدیکوله بارها تخریب و بازسازی شده است. آخرین بار، این بنا را در سال ۱۹۵۹ میلادی بازسازی کردند.

بیشتر بخوانید : هتل های تهران با قیمت مناسب

پس از تاریخ هیجان‌انگیزی که این قلعه در عمر خود گذرانده و پیش‌تر خواندید، یدیکوله امروزه به‌عنوان موزه و در فصل تابستان، برای میزبانی فستیوال‌ها و کنسرت‌ها، مورداستفاده قرار می‌گیرد. پس توصیه می‌کنیم تور استانبول خود را در زمانی تهیه کنید که بتوانید از این امکانات تفریحی و مدرن قلعه نیز استفاده کنید.

این قلعه در منطقه فاتیح قرار گرفته است. بلیط ورودی قلعه قیمت بسیار پایینی دارد و به‌طور میانگین فقط پنج لیر است. البته اگر قصد دارید با همراه داشتن دوربین، به بازدید از قلعه بپردازید، باید شش لیر علاوه‌بر مبلغ ورودی بپردازید. قلعه یدیکوله هر روز از ساعت ۹:۳۰ صبح تا شش بعدازظهر فعالیت می‌کند. پس به‌یاد داشته باشید در ساعت مناسبی هتل استانبول خود را به قصد بازدید از قلعه ترک کنید.

شما با خواندن این مطلب، با تاریخ هیجان‌انگیز قلعه یدیکوله استانبول و ساختار بی‌نظیر آن آشنا شدید. امیدواریم پس از آشنایی با این جاذبه دیدنی، برای تهیه تور استانبول از سایت علی بابا مشتاق شده باشید و آگاهی لازم را برای تهیه بلیط هواپیما استانبول در بهترین زمان به‌دست آورده باشید. آیا شما تابه‌حال از قلعه یدیکوله استانبول بازدید کرده‌اید؟ فراموش نکنید خاطرات و تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا