آینده روابط پکن و واشنگتن در دوران بایدن


آینده روابط پکن و واشنگتن در دوران بایدن

تهران- ایرنا- با آغاز ریاست جمهوری «جو بایدن»، چشم‌انداز روابط میان پکن و واشنگتن که در دوران «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین این کشور بدترین دوران خود را تجربه کرد،‌همچنان در  هاله ای از ابهام فرو رفته است.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا به نقل پایگاه خبری آمریکایی «تایمز یونین»، بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا ممکن است با چینی مصمم‌تر از قبل روبرو شود که می‌تواند از مشکلات فعلی این کشور به نفع خود سود جوید.

به باور این رسانه آمریکایی، نابسامانی و سوءمدیریت‌های فعلی در آمریکا، از همه‌گیری گسترده بیماری کرونا گرفته تا بروز شورش در کاخ سفید در اوایل ژانویه ۲۰۲۱، سبب شده است، حزب کمونیست حاکم در چین برای از سرگیری روابط خود با این کشور به دنبال کسب جایگاهی مناسب باشد.

آینده روابط پکن و واشنگتن در دوران بایدن

چالش های سیاست خارجی بایدن در قبال چین

بنظر می‌رسد، بایدن‌، که روز چهارشنبه اول بهمن ۱۳۹۹ به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد کرد، با چالشهای فراوانی در سیاست خارجی روبرو باشد که یکی از مهمترین آنها، مساله چین است.

بر اساس این گزارش، جنگ تجاری تحت رهبری ترامپ میان چین و آمریکا به کارگران و کشاوزان دو طرف خسارات مالی فراوانی را وارد کرده است.

همچنین گفتنی است در بحبوحه جنگ تجاری میان دو طرف، شماری از شرکتهای تجاری به ویتنام منتقل شدند و به نوعی هانوی از این مساله سود سرشاری را به دست آورد.

در خصوص مسائل مربوط به تغییرات آب‌وهوایی می‌توان گفت چنانچه دو ابرقدرت جهانی تمایلی به گفت وگو نداشته باشد، پیشرفت چندانی در خصوص به وقوع نخواهد پیوست.

پکن امیدوار است پس از گذراندن دوران اختلاف با ترامپ، بتواند در دوران ریاست جمهوری بایدن به توافق هایی با واشنگتن دست یابد.

به گفته «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین بروز اختلاف نظر میان پکن و واشنگتن مساله ای کاملا طبیعی است.

وی بر این باور است که کشورهایی با نظامهای اجتماعی‌، زمینه‌های فرهنگی و ایدئولوژی متفاوت می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند و برای دستیابی به صلح، ثبات و توسعه در جهان باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

این درحالیست که به باور «کورت تانگ»، دیپلمات سابق آمریکا در آسیا، دسترسی به توافق میان چین و واشنگتن به سادگی آمکان پذیر نیست.

تانگ می‌گوید: آنچه میان چین و آمریکا در حال جریان است بیشتر به اختلاف شبیه است تا تفاهم.

به گزارش ایرنا،«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری در پکن از بایدن که دیروز مسئولیت رئیس جمهوری آمریکا را به دست گرفت، خواست تا برای بهبود روابط بین دو کشور همکاری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز نیز گفته بود با وجود اختلاف نظری که بین چین و آمریکا وجود دارد، دو کشور منافع مشترک گسترده و فضای همکاری بسیاری دارند و امیدواریم دولت جدید آمریکا همسو با چین حرکت کند.

هوا تصریح کرد : سیاست چین در قبال آمریکا همیشگی و روشن است، ما متعهد به عدم درگیری و تقابل، احترام متقابل و همکاری برد - برد با آمریکا هستیم و در عین حال از حق حاکمیت، امنیت و توسعه خود محافظت می کنیم.

آینده روابط پکن و واشنگتن در دوران بایدن

اگرچه آمریکا طی چند سال گذشته حداقل در دوران ریاست جمهوری ترامپ در موضوعات مختلفی با چین اختلاف داشته است، اما مساله جنگ تجاری همواره یکی از اختلافات اساسی دو طرف بود که دستکم پس از ۱۳ دور مذاکره و گفت‌وگو در مورد فاز نخست آن توافق حاصل شد.

قرار شد بر اساس فاز نخست توافق تجاری، پکن طی یک دوره ۲ ساله، ٢٠٠ میلیارد دلار کالای اضافی در مقایسه با سطح واردات ٢٠١٧ از ایالات متحده خریداری کند. در عوض، دولت آمریکا از اعمال تعرفه‌های جدید بر روی کالاها و خدمات چینی چشم‌پوشی ‌کند و همچنین نیمی از تعرفه اعمال‌شده بر روی ۱٢٠ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چینی را کاهش ‌دهد.

به عبارت دیگر توافق تجاری مرحله اول میان پکن و واشنگتن به منزله پایان گرفتن ١٨ ماه اختلافات تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان بود.

به باور کارشناسان، جنگ تجاری سبب بروز خسارت صدها میلیارد دلاری بر زنجیره تولید کالا، آشفتگی بازارهای مالی، اختلال در زنجیره‌های عرضه و کند کردن رشد اقتصادی جهان شده بود.

با این حال با روی کار آمدن بایدن وضعیت و چشم انداز آینده این توافق همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در پایان می توان گفت بایدن که به تازگی به مسند قدرت در آمریکا نشسته است تاکنون استراتژی دقیقی را در مورد چین اعلام نکرده است.

همچنین اگرچه در ظاهر به نظر می‌رسد دولت بایدن در مقایسه با ترامپ اندکی در مسایل اقتصادی نرمتر با چین برخورد کند، اما همچنان برای قضاوت زود است. باید همچنان منتظر ماند و دید روابط دو کشور به کدام سو پیش می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه