180 میلیارد ریال اعتبار برای سدهای خوی و چایپاره اختصاص یافت


180 میلیارد ریال اعتبار برای سدهای خوی و چایپاره اختصاص یافت

ارومیه- ایرنا- نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور 180 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و ایجاد شبکه آبیاری و زهکشی سدهای غازان خوی و آغ‌چای چایپاره اختصاص داده است.

عادل نجف زاده روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اقدام در حوزه تفاهم نامه جهش تولید و اقتصاد مقاومتی و با پیگیری های متعدد در دولت تدبیر و امید انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه برای هرکدام از این سدها ۹۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است افزود: معاون وزیر و مدیرعامل شرکت منابع آب کشور طی چند روز آینده در ۲ شهرستان خوی و چایپاره و محل اجرای این سدها حضور یافته و مشکلات و موانع موجود را بررسی می کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی وضعیت شهر خوی در بخش آب شرب را قرمز اعلام کرد و گفت: آب شرب این شهر بطور کامل از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که هرساله عمق چاه‌ها در حال بهره برداری بیشتر و شرایط نیز نگران کننده‌تر می‌شود.

نجف زاده اضافه کرد: در صورتی که سد غازان احداث شود شاهد تحول بسیار خوبی در بسیاری از بخش‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی این شهرستان خواهیم بود.

نماینده خوی و چایپاره در مجلس با اشاره به اینکه در شهرستان خوی مهاجرت بیش‌ از حد اندازه اتفاق افتاده است افزود: دشت‌های این شهرستان نیز فرونشست کرده و به طبع آن، مشکلات و خطرات زیست‌محیطی رخ می‌دهد که خوشبختانه با نظر موافق آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با تسریع در احداث سد غازان، منابع آب منطقه مدیریت شده و با تامین آب شرب و آب مورد نیاز دشت خوی، میزان آب‌های زیرزمینی نیز بالا رفت.

دشت خوی از چند سال پیش به علت کمبود منابع آب زیرزمینی برای حفر چاه کشاورزی دشت ممنوعه اعلام شده‌است؛ سالانه بیش از ۱۸۰ میلیون مترمکعب از آب‌های ۲ رودخانه «قطور» و «الند» به علت نبود سد در این شهرستان به ویژه در ایام غیرفصل کشاورزی از دسترس خارج می‌شود.

شهرستان خوی ۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که ۳۰ هزار هکتار آن آبی و بقیه دیم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!