بیش از 23 میلیارد ریال به واحدهای بوم‌گردی خوی اختصاص یافت


بیش از 23 میلیارد ریال به واحدهای بوم‌گردی خوی اختصاص یافت

ارومیه- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوی گفت: 23 میلیارد و 900 میلیون ریال تسهیلات برای ایجاد و توسعه واحدهای گردشگری و بوم گردی به این شهرستان اختصاص یافت.

عزیزمیرزایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۰ میلیارد ریال از این مبلغ برای واحد بوم گردی در حال احداث در فیرورق، یک میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال برای واحد روستای مراکان و ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز برای بوم گردی روستای قیریس اختصاص یافته است.

وی گفت: تسهیلات ایجاد اقامتگاه‌ها، از محل تبصره ۱۸ تامین اعتبار می‌شود که میزان مبلغ پرداختی به هر اقامتگاه با توجه به نوع سازه و کاربری، تعداد اتاق، مساحت بنا و طرح ارائه شده، متفاوت است.

وی از شناسایی ۱۰ روستای هدف گردشگری در خوی خبر داد و بیان کرد : برای ایجاد واحدهای بوم گردی در ۴ روستای این شهرستان موافقت اصولی صادر شده است.

وی افزود: غیر از واحدهای مرکان و قیریس، برای ۸ واحد جدید درخواست مجوز شده است که چهار مورد موافقت اصولی شده و یک واحد در فیرورق در حال ساخت بوده و بقیه آنها در حال بررسی هستند.

وی به شرایط صدور مجوز اقامتگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مرمت بنا بر اساس معیارهای استاندارد باید انجام شود و مناسب‌سازی فضا، تامین بهداشت محیط، توجه به مسائل زیست‌محیطی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و تأمین امنیت گردشگران در ساختار محیطی بنا از جمله شاخص‌های دریافت مجوز است.

رییس اداره میراث فرهنگی خوی اظهار داشت: هریک از این اقامتگاه‌ها، بیانگر فرهنگ و شناسنامه معماری منطقه هستند که به حفظ نمادهای اصیل و سنتی در این اقامتگاه‌ها، توجه ویژه‌ای شده است.

میرزایی اضافه کرد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی به رونق گردشگری طبیعی و روستایی خوی کمک کرده است و می‌تواند در دوران پساکرونا موجب تحول در اشتغال و اقتصاد محلی شود.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و کردشگری خوی مهمترین اهداف ایجاد واحدهای بوم گردی را توسعه پایدار روستا، صیانت از منابع طبیعی، معرفی و دوستی فرهنگهای روستایی و اشتعالزایی در روستاها ذکر کرد.

گردشگری بومی یا بوم گردی شاخه‌ای از هنر - صنعت گردشگری است که از ابتدای دهه ۱۳۸۰ به شکل سازمان یافته در نقاط مختلف کشور مورد توجه قرار گرفته و در سال‌های اخیر روندی روبه‌رشدی را طی کرده است.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از ۱۶۰۰ اثر، تپه، بنا و محوطه تاریخی است؛ کاخ‌موزه باغچه‌جوق ماکو، سه‌گنبد ارومیه، مقبره شمس‌تبریزی خوی، تپه تاریخی حسنلوی نقده، تخت‌سلیمان تکاب، قره‌کلیسا و یا همان کلیسای تادئوس مقدس چالدران از جاذبه‌های گردشگری این استان است.

وجود حدود ۱۰۰ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در شهرستان خوی آن را تبدیل به یکی از قطب های گردشگری در سطح استان و کشور تبدیل کرده است.

شهرستان ۳۸۵ هزار نفری خوی دومین شهرستان بزرگ استان است که در شمال آذربایجان‌غربی واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...