زاینده رود در دولت های مختلف غرق شد


زاینده رود در دولت های مختلف غرق شد

زاینده رود قِصه پرغُصه استان اصفهان شده است و کشاورزان این غُصه را قِصه همیشگی خود می دانند که هر بار با آمدن دولت جدید این غصه تازه تر می شود و این قصه خواندنی تر؛ اما قصه انتقال آب زاینده رود از کجا شروع شد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، کشاورزان شرق اصفهان این غُصه را قِصه همیشگی خود می دانند که هر بار با آمدن دولت جدید این غصه تازه تر می شود واین قصه خواندنی تر در مصاحبه آیت‌اللّه هاشمی رفسنجانی در پایان سفر سه‌روزه به استان اصفهان که در ۱۳ خرداد ۱۳۷۳ انجام شده می‌گوید: تونل کوهرنگ خیلی طرح عظیمی است. حدود ۲۵۰ میلیون متر‌مکعب آب را از آن‌طرف زاگرس به این‌طرف می‌آورد. آبی که همیشه از اول تاریخ ایران هرز می‌رفته است. می‌دانیم این‌طرف مناطق مرکزی ایران هر قطره‌اش باارزش است. اصولاً یکی از کارهای مهم ما در آینده این خواهد بود که از مناطقی که آب زیادی دارند، از آن‌طرف زاگرس و از جاهای دیگر، آب را به مناطق نیازمند من‌‌جمله به منطقه مرکزی منتقل کنیم و به‌دنبال همین هم تصمیم گرفتیم که خط لوله انتقال آب از زاینده‌رود به کاشان را اجرا کنیم که جزء آرزوهای این منطقه بود.

محمد خاتمی رییس‌جمهور سابق کشور با اشاره به حضور خود در دولت میرحسین موسوی و تلاش‌‌های صورت گرفته برای انتقال آب زاینده‌‌رود به یزد جهت جلوگیری از خشکسالی گسترده در این استان، یادآور شد: در دولت میرحسین موسوی پیشنهاد انتقال آب زاینده‌‌رود به استان یزد را ارایه کردم که در آن مقطع برخی دوستان به دلیل این‌که انتقال آب زاینده‌‌رود به یزد را از نظر اقتصادی مقرون به‌‌صرفه نمی‌‌دانستند، مخالفت کردند.

وی تصریح کرد: در آن مقطع من تاکید کردم که باید مشخص شود آیا یزد در کشور باشد یا نه! پس از پیگیری‌‌هایی مقدمات این کار در دولت آقای هاشمی ایجاد شد. در اوایل دولت اینجانب، انتقال آب زاینده رود به یزد نهایی شد و این باعث افتخار من است که این اقدام در دولت من انجام شده است.

احمدی‌نژاد در سفر به شهرکرد، آب اصفهانی‌ها را به چهارمحال و بختیاری‌ها وعده داد. در سفر اخیر رئیس‌جمهور در شهرکرد در جمع مردم گفت هرقدر و هر جور که نیاز هست برای صنعت و کشاورزی از آب زاینده رود برداشت کنید. اولویت با شما و بعد استان‌های دیگراست.

پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳؛ روحانی در جمع مردم اصفهان: زاینده رود حق مسلم ماست!

زاینده رود در دولت های مختلف غرق شد

روحانی در سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری وعده داد که طرح بن-بروجن تا سال ۹۵ برای تامین آب آشامیدنی مردم این استان عملیاتی شود. روحانی یکی از طرح‌های مورد تأکید سفر خود را «طرح بن – بروجن» اعلام کرد و گفته بود: بر اساس این طرح، آب آشامیدنی از بن به شهرکرد و در نهایت به بروجن و همه شهرها و روستاهای مسیر منتقل می‌شود!

شکراله عباسی مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در آن زمان با اشاره به اینکه با تخصیص این مجوز تحول چشمگیری در شرق استان که با مشکل کم آبی مواجه بوده ایجاد خواهد شد، گفته بود: با انتقال آب از زاینده‌رود، آب شرب و صنعت شرق استان تامین می شود همچنین موجب جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی و افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی دشت‌های این منطقه خواهد شد!

اما اظهار نظر برخی از مقامات استان اصفهان نیز دراین بین قصه انتقال آب زاینده رود را پرغصه تر می کند. آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در دیداربا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اصفهان با اشاره به اختلافات به‌وجود آمده میان مسئولان استان‌های همجوار برای تقسیم و توزیع آب زاینده‌رود افزود: یقیناً استفاده از آب این رودخانه حق همه استان‌ها است!

در تازه ترین دادخواهی مردم نسبت به حق خود از زاینده رود، کشاورزان شرق اصفهان در فلکه خوراسگان تجمع کردند.

کشاورزان درحالی که پلاکاردهایی با مضمون: " این غم رسد به پایان / ای مردم مسلمان، دست مرا بگیرید / شهرم شود گلستان و همینطور بهشت آباد کوهرنگ ۳ = کارخانجات فولاد اسفنجی، سرامیک صنعتی و گلخانه های استان یزد، تالاب زاینده رود از بی کسی مرده بود / از خدمت بزرگان بیمار و افسرده بود؛ را در دست داشتند. و شعارهای علیه دولت با مضمون فریب مردم و درخواست عدالت می دادند.

کشاورزان با بیان اینکه از سال گذشته تا الان دو هزار و صد و پنجاه لیتر آب داشته ایم و به گفته خودشان ۷۵درصد حق کشاورز بوده اما داده نشده است. ما زمانی به حرف شما نمایندگان مجلس اعتماد داریم که در صورت اجرا شدن طرح بن-بروجن همگی دسته جمعی استعفا بدهید. طرح بن-بروجن اگر اجرابشود هر مسئول و فردی اگر سکوت کند خائن است.

نماینده کشاورزان خطاب به رییس جمهور روحانی، یادآور صحبت های او در میدان نقش جهان شده و عنوان کردند: آقای روحانی صحبت هایی که در میدان زدید و پیش خود گفتید ساده بودند رای آنها را گرفتیم، حق الناس کردید.

چند درصد رای که نمایندگان گرفته اند از کشاورزان و روستاییان بوده است؟ آیا وقتی که می گویند شهرستان اصفهان بیست درصد یا هفده درصد رای داده یعنی کشاورزان هم بیست درصد رای دادند یا نه مردم عادی بیست درصد رای داده اند و کشاورزان و روستاییان هفتاد تا هشتاد درصد رای داده اند. پس اگر اینطور هست چند درصد وقت نمایندگان مجلس برای مشکلات کشاورزان و روستاییان است؟! هفته ای سه روز نمایندگان در شهرستان حوزه انتخابیه هستند ،چند درصد وقتشان مال کشاورز است و چقدر از این وقت را ما می توانیم برنامه ریزی کنیم؟! اگر نمی توانید نروید مجلس شما مدیون مردم هستید. ما که با این روند بیست سال آینده نداریم فرزندان ما نیز آینده نخواهند داشت.

زاینده رود در دولت های مختلف غرق شد

مسئله ای که تکلیفش در مصوبات معلوم نباشد ما نداریم. اینطور نیست که تکلیف حق آبه، خسارت و همه موارد مورد نظر کشاورزان مشخص نباشد، همه چیز معلوم است فقط ما در اجرا مشکل داریم. نمی شود که حرف درمانی کرد الان که حرف های قشنگ می زنید مردم کشت وکار ندارند. تقاضا ما این است یک زمانی را مشخص کنید تا سازمان های مربوطه گزارش بدهند، هرکس باید پاسخ کار خودش را بدهد. این که نمی شود آب را بسته اند و هیچ کس پاسخ نمی دهد.

آنها بیان کردند کسی که حق ما را برده، تهران خبر از اینجا ندارد. در این یک هفته یک جلسه برگزار کنید و مسئولی که جواب گو مردم باشد بیاورید. آقای اردکانیان چهار سال است که وزیر شده است و هشتصد کیلومتر (صد و پنجاه میلیون متر مکعب) از خلیج فارس یک لوله برده است به یزد، از بهشت آباد یک لوله دیگر دارد می برد و لوله ای که جلو چشم ما دارند می برند هم شرب است هم صنعتی .

آنها در صحبت های خود اشاره ای نیز به صحبت های احمدی نژاد در هیجده اسفند ۸۴ و تفویض اختیار به استاندار چهار محال و بختیاری کردند که گفته شده بود، به میزان دلخواه آب بردارید که این وضعیت شده که سالی سیصد میلیون لیتر آب بر می دارند.

خواسته کشاورزان مصوبات سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ است که دولت دست کشاورزان داد اما اجرا نمی کنند. کشاورزان معتقدند که این لوله بن-بروجن شرب نیست و صنعتی است.

کشاورزان خطاب به قالیباف رییس مجلس نیز اعلام کردند که در شان شما نبود که بروید بروجن و این طرح را اجرایی کنید.

کشاورزان صراحتا اعلام کردند که پنج شنبه آینده منتظر پاسخ مسئولین هستند و کشاورزان به یکدیگر اطلاع بدهند. اگر ما نتوانیم اینجا کاری بکنیم نمی گذاریم از لوله یزد آب برود.

گفتنی است؛ اجتماع کشاورزان شرق اصفهان بدون درگیری و خشونت پایان یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟