فعال محیط زیست: حفاظت درختان حرا دیر برای نسل‌های آینده ضروری است


فعال محیط زیست: حفاظت درختان حرا  دیر  برای نسل‌های آینده ضروری است

بوشهر - ایرنا - استاد دانشگاه تهران و فعال محیط زیست گفت: درختان حرا در بندر دیر باعث پالایش و تصفیه آب، امنیت و تامین غذای پرندگان و آبزیان است و حفاظت از آنها برای نسل‌های آینده ضروری است.

اسماعیل کهرم روز جمعه در گفت وگو با ایرنا در بندر دیر استان بوشهر افزود: برخی آسیب‌هایی که شهرستان دیر استان بوشهر به محیط زیست وارد شده نگران کننده‌است و به دغدغه‌ دوست‌داران طبیعت و محیط زیست این منطقه تبدیل شده‌است.

وی گفت: در یک مورد ساحل ماسه‌ای زیبای بندر دیر با سنگ‌های بزرگ پر شده‌است و این ساحل که به صورت طبیعی محل مناسبی برای گردشگری بود، ازبین رفته است، درحالی که هدف این کار مشخص نیست.

این بوم شناس افزود: همچنین اجرای طرح اقتصادی در حوزه جنگل حرا این بندر که بطور قطع این سازه‌ها روی درخت حرا تاثیر منفی می‌گذارد و به تدریج آن را از بین می‌برد و مسئولانی که مجوز چنین سازه‌ای صادر کرده‌اند، باید بدانند، جنگل‌های حرا اگر باقی بمانند بطور قطع نفس و جان می‌بخشند.

وی بیان کرد: اگر به فکر توسعه پایدار هستیم، اجرای این طرح‌ها درعرصه‌های زیست محیطی پایدار نیست بلکه حراست از درخت حرا توسعه پایدار است و باید وقت خود را صرف حراست از درخت حرا کنیم زیرا به نفع نسل امروز و آینده خواهد بود.

این فعال محیط زیست در ارتباط با وابستگی بین پرندگان و درخت حرا گفت: بین پرندگان و جنگل‌های حرا وابستگی خاص و بسیار محکم وجود دارد و با همدیگر نوعی همزیستی دارند و اگر حرا از بین برود سایر موجودات از بین خواهند رفت و این حلقه مرتب می‌چرخد و وای به روزی که این اتصال قطع شود.

کهرم ادامه داد: درخت حرا باعث پالایش و تصفیه آب می‌شود و بدون هزینه و سرو صدا آب را برای ما تصفیه می‌کند و هنگاهی که آب از سم خالی شد، ماهیان تخم‌های خود را لای ریشه‌های حرا می‌گذارد و این می‌تواند از دست شکار نجات پیدا کند و فضله پرنده‌ها برای این بچه ماهی‌ها امنیت و تغذیه است.

وی گفت: امنیت پرندگان برتر از غذا است و این امنیت و غذا در ریشه‌های حرا وجود دارد و ماهیان برای امنیت بچه‌های خود مهاجرت می‌کنند و برای آنها غذا می‌آورند و نباید با دست خودمان روزی‌امان را قطع کنیم.

به گزارش ایرنا، تاسیس و مجوز راه‌اندازی طرح پرورش و تکثیر لارو میگو در جوار درختان حرا بندر دیر موجی از نگرانی دوستداران محیط زیستی فراهم کرده‌است و گروه‌های فعال در حوزه محیط زیست اعتقاد دارند جانمایی این پروژه در حریم تالاب و جاده دسترسی به آن نیز نابودی تالاب و جنگل در صورت تکمیل پروژه قطعی است و این جریان تا آنجا ادامه یافت که واکنش مسئولان ملی را برانگیخت و منجر به سفر محمد درویش و اسماعیل کهرم به این منطقه شده‌است.

دیدار و گفت وگوی صمیمی مردم بندر دیر با دکتر اسماعیل کهرم در قالب پویش مردمی نجات جنگل حرا روز گذشته ساعت ۱۵ در کنار جنگل‌های حرا برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟