قرنطینه خانگی 993 فرد مبتلا به کرونا در هرمزگان


قرنطینه خانگی 993 فرد مبتلا به کرونا در هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر 993 فرد مبتلا به کرونا در استان در قرنطینه خانگی به سر می برند و وضعیت آنها به طور مداوم از سوی کارشناسان بهداشتی رصد می شود.

دکتر محمود حسین پور شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طبق اظهار نظر مسوولان کشوری شرایط هرمزگان در کنترل کرونا مناسب است و تمام تلاش ما پیشگیری از ایجاد یک موج جدید کووید ۱۹ در استان می باشد که بیماریابی فعال تر و قرنطینه خانگی نقش مهمی در این مسیر و قطع چرخه انتقال ویروس دارد.

وی افزود: براساس آمارها در ماه های گذشته ۶۱ درصد از تست های کرونا در هرمزگان مثبت بود که این میزان هم اکنون به ۹ درصد رسیده که امیدواریم با رعایت هر چه بیشتر پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم این میزان نیز کاهش و شرایط استان بهبود پیدا یابد.

حسین پور رعایت پروتکلهای بهداشتی را مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به کرونا عنوان کرد و گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا آنجایی که استفاده از ماسک می‌تواند باعث کاهش ۸۰ درصدی ابتلاء، بستری و مرگ شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص آخرین آمار فوتی های کرونا در استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته دو نفر شامل یک خانم و یک آقا از شهرستان های قشم و پارسیان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و شمار جانباختگان در هرمزگان به ۹۸۷ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون از ۱۰۲ فرد مبتلا به کرونا که در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند، ۲۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر می باشند که حال ۱۵ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

حسین پور با تاکید بر مراجعه به هنگام افراد مشکوک به کرونا به مراکز درمانی ، اظهار داشت: در شرایط فعلی هر بیماری که دارای علائم تنفسی است به عنوان مشکوک به کرونا فرض می‌شود و باید سریعا تست انجام شود و قرنطینه فرد مشکوک نیز برای کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر شرایط استان از نظر شیوع کرونا بسیار ناپایدار و حساس بوده و همه ما باید خود را در برابر سلامت جامعه مسوول بدانیم و با رعایت پروتکلهای بهداشتی از ابتلای خود و دیگران به این ویروس پیشگیری کنیم.

حسین پور بیان داشت: اگر افراد علایمی همچون تنگی نفس، بدن درد، سردرد، تب و علایم گوارشی داشته باشند، باید مشکوک به کرونا در نظر گرفته شوند و در اسرع وقت قرنطینه انجام و درمان نیز آغاز شود.

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

شایع ترین علایم بیماری کووید ۱۹ تب، خستگی و سرفه خشک است، سایر علایم آن با شیوع کمتر شامل احساس درد، گرفتگی بینی، سردرد، التهاب ملتحمه، گلودرد، اسهال، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، ظهور لکه‌های پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پاست، این نشانه ها بطورمعمول خفیف بوده و به تدریج شروع می‌شود، در حالی که برخی از افراد بدون احساس علایم بسیار خفیف به عفونت آلوده می‌شوند.

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید ۱۹ علایم یک نفر شدت می‌گیرد که دچار مشکلات تنفسی می‌شود و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می‌یابد.

ویروس کرونا عمدتا از طریق قطره‌های تنفسی ترشح شده توسط شخصی که سرفه می‌کند یا علایم دیگری مانند تب یا خستگی دارد ترشح می‌شود، اما بسیاری از افراد آلوده به کووید ۱۹ فقط علایم بسیار خفیفی از خود نشان می‌دهند. در واقع ممکن است این بیماری را از شخصی که سرفه خفیف دارد و احساس بیماری نمی‌کند، بگیرید.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟