سرما 60 میلیارد تومان به کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت زد


سرما 60 میلیارد تومان به کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت زد

زاهدان- ایرنا- معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: حدود 60 میلیارد تومان در دی سالجاری به اراضی زراعی و باغی(کشاورزی) این استان در اثر سرمازدگی خسارت وارد شده ‌است.

روح الله سرگزی روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با وجود توده هوا سرد و وزش باد در دی سالجاری شاهد سرمای کم‌سابقه در سیستان و بلوچستان بودیم اظهارداشت: در بحث توفان۲ روز اخیر به دلیل اینکه مدت زیادی از آن نگذشته، خسارات ناشی از آن هنوز جمع‌بندی و اعلام نشده است.

وی با اشاره به عوارض توفان‌های ۲ روز اخیر در سیستان و بلوچستان افزود: در اثر این توفان‌ها، ۱۳۵ نفر به مراکز بهداشتی درمانی با علائم تنفسی مراجعه کردند که ۱۴ نفر بستری و ۱۲۱ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سالجاری سطح دریاچه هامون بابت ورود سیلاب و آورد رودخانه هیرمند آبگیری شده گفت: باتوجه به این موضوع تعداد روزهایی که در اثر سرعت باد، غضلت بالای گردو غبار را داشتیم بسیار پایین آمده است.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار هواشناسی در سال گذشته تعداد ۵۹ روز باد با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت بوده که این میزان در سالجاری تا پایان دی و اول بهمن ۳۰ روز بوده تصریح کرد: از این ۳۰ روز ۲ روز دید افقی زیر یکهزار متر بوده است.

سرگزی با تاکید بر اینکه ماهیت قرارگیری سیستان و بلوچستان به صورتی بوده که در کریدور باد قرار گرفته و در اقلیم و شرایط جغرافیایی استان وزش و خیزش باد یکی از شرایط طبیعی منطقه است گفت: سعی مدیریت بحران بر این بوده که دستگاه‌های اجرایی دست‌اندرکار برنامه‌های کنترل وضعیت نابه‌هنجار گردو غبار را در دستور کار قرار دهند و اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت برای این موضوع تهیه و اجرایی کنند.

به گزارش ایرنا وزش باد و گرد و خاک که از روز پنجشنبه بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان را فرا گرفت وضعیت آلودگی در چهار شهرستان زابل، هامون، ایرانشهر و چابهار در سطح خطرناک قرار دارد.

بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای سازمان محیط زیست شاخص کیفیت هوا در شهرهای زابل، ایرانشهر و چابهار ۵۰۰ واحد و در کوه خواجه در شهرستان هامون نیز این شاخص به ۳۵۲ واحد رسید شرایطی که بر اساس راهنمای کیفیت هوای این سامانه، در شرایط خطرناک قرار دارد و مردم نباید هیچ فعالیتی در خارج از منزل داشته باشند.

بر اساس گزارش‌های مردمی و مسوولان محلی استان کرمان، شدت وزش باد در مسیرهای ارتباطی مشترک سیستان و بلوچستان با این استان به حدی بود که مسیر زاهدان-کرمان برای ساعاتی بسته شد.

سامانه پایش کیفی هوای سازمان محیط زیست اعلام کرد که ساعت ۱۰:۰۰ روز جمعه میزان آلاینده ۱۰ میکرون ذرات معلق در هوای زابل حداقل به ۵۰۰ واحد معادل ۳.۲ برابر حد مجاز رسید و شرایط کیفی هوا را برای تمام گروه‌های سنی «خطرناک» کرد.

در شرایط خطرناک، شاخص کیفیت هوا با رنگ قرمز تیره نمایش داده می‌شود و همه افراد جامعه باید از فعالیت های خارج از منزل خودداری کنند.

بر اساس استانداردهای اعلامی سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص کیفیت هوا به ۶ دسته تقسیم بندی می‌شود که از نظر بهداشتی ۲ دسته آن پاک و سالم و چهار دسته دیگر نشان دهنده درجات مختلف هوای ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو