وحوشی که از ساری گل به شاه جهان رمیده شدند


وحوشی که از ساری گل به شاه جهان رمیده شدند

چند سالی است که موضوع معدن آلبلاغ در پارک ملی سارگل در شهرستان اسفراین بر سر زبان ها افتاده است.

ماده با ارزش معدنی سرب و روی در این معدن سودجویان را به وسوسه انداخت و همین باعث شده که رفت و آمد به منطقه خیلی زیاد شود.

بنا به گفته مردم روستاهای اطراف این منطقه، تعدادی از روستاییان روستاهای نزدیک آلبلاغ چند سالی بود که اصلا در این روستاها زندگی نمی کردند اما برای برداشت سرب و روی و فروش آن دوباره به روستاهای خود مهاجرت کردند و بالاخره آن قدر رفت و آمد و حضور افراد غریبه زیاد شد که روستاییان و جمعیت عشایر ساکن در منطقه احساس ناامنی کردند.

حضور و برداشت غیرقانونی آنقدر زیاد شد که حتی کار به کشته و مصدوم شدن تعدادی از افراد بر اثر ریزش تونل های ایجاد شده کشیده شد و همین امر موجب شد تا مسئولان پای کار بیایند و حتی موضوع در سفر ریاست جمهوری نیز مطرح و درخواست شد تا ایمیدرو بحث پی جویی و اکتشاف مواد معدنی را در منطقه در دست گیرد تا معدن سروسامان بگیرد.

تمام این امور صورت گرفت غافل از اینکه در پارک ملی ساری گل وحوش زبان بسته ای زندگی می کنند که رفت و آمدها، محل زندگی آن ها را ناامن کرده و متاسفانه آن ها برای زنده ماندن فرار را بر قرار ترجیح دادند و از منطقه کوچ اجباری کردند.

جمعیت حیات وحش در اطراف معدن آلبلاغ کاهش یافته است

اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، از مهاجرت حیات وحش پارک ملی ساریگل در بخش هایی که معدن آلبلاغ قرار دارد به بخش های جنوب و غربی این پارک به علت حضور و تردد افراد در معدن خبر داد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا حضور سودجویان و سایر افراد در معدن آلبلاغ اسفراین موجب کاهش جمعیت حیات وحش در این منطقه شده است و یا خیر؟ گفت: حضور افراد در بخشی از پارک ملی ساریگل که معدن آلبلاغ وجود دارد سبب شده تا جمعیت حیات وحش در همان منطقه کاهش یابد.

وی در ارتباط با فعالیت افراد در معدن آلبلاغ و انجام عملیات استخراج از این معدن نیز اظهارکرد: هرگونه فعالیت از جمله استخراج باید با انجام ارزیابی های زیست محیطی صورت گیرد.

اله پور در ارتباط با جلوگیری از آسیب رسیدن به حیات وحش این منطقه نیز بیان کرد: برای حفظ حیات وحش و گونه های حیوانی منطقه به دنبال ارتقاء زیست گاه هستیم و طرح ارتقای شاه جهان به منطقه حفاظت شده را در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی تصریح کرد: برداشت های لازم از بخش غربی پارک ملی ساریگل و شاه جهان انجام شده و موافقت های لازم نیز برای ارتقای منطقه شاه جهان به منطقه حفاظت شده نیز اخذ شده است.

به گفته این مقام مسئول طرح تهیه و ارائه شده و در حال بررسی است.

وی مساحت منطقه را نیز ۲۵ هزار هکتار اعلام کرد.

حیات وحش در اطراف معدن آلبلاغ امنیت ندارند

لشگری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: در واقع حیات وحش همیشه به دنبال غذای کافی و امنیت هستند و هرگاه یکی از این دو به مخاطره افتد زمینه کوچ حیات وحش نیز فراهم می شود.

وی با اشاره به اینکه پارک ملی ساریگل و منطقه اطراف معدن آلبلاغ غنی از جمعیت قوچ و میش است، افزود: متاسفانه تردد زیاد انسان به اطراف معدن آلبلاغ و ورود لوازم مورد نیاز برای بحث معدن سبب شده تا این گونه های حیوانی احساس ناامنی کنند.

لشگری ادامه داد: علاوه بر آن بررسی های صورت گرفته در منطقه شاه جهان نشان می دهد که حیات وحش به این منطقه گدار داشته است و جمعیت قوچ و میش آن منطقه افزایش یافته است.

وی در ارتباط با منطقه شاه جهان نیز توضیح داد: از لحاظ شرایط زیستی، منطقه شاه جهان شبیه پارک ملی ساریگل است، بنابراین از نظر زیست گاهی هیچ تفاوتی میان دو منطقه وجود ندارد.

این مقام مسئول گفت: اما شاه جهان منطقه ای شکار ممنوع است که در آن پاسگاه محیط بانی وجود ندارد و برای حفاظت بیشتر باید آن محل به منطقه حفاظت شده ارتقا یابد تا تعداد نیروهای محیط بانی نیز افرایش یابد.

پیشنهاد ایجاد پاسگاه محیط بانی در بالاسر معدن برای حفاظت از حیات وحش مستقر در اطراف آلبلاغ

صالحی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، تاکیدکرد: هرچند که در حال حاضر برداشت ها در معدن آلبلاغ به صورت دستی و رفت و آمد توسط چهارپایان صورت می گیرد اما در آینده نزدیک با استقرار شرکت ها مباحثی همچون انفجار برای اکتشاف مواد معدنی و رفت و آمد با خودروها صورت می گیرد و اگر مهاجرت حیات وحش در حال حاضر به صورت تک تک است، در آن زمان بر تعداد آن افزوده می شود.

وی افزود: بنابراین با ایجاد فضای ناامن برای حیات وحش این منطقه در مکانی دیگر باید برای ادامه زندگی آن ها فضایی امن ایجاد شود در نتیجه ارتقای منطقه شاه جهان به منطقه حفاظت شده در حال پیگیری است.

صالحی ادامه داد: اما تا زمان ارتقای منطقه شاه جهان و علاوه بر آن برای حفاظت هر چه بهتر گونه های حیوانی که هنوز در اطراف معدن آلبلاغ مستقر هستند پیشنهاد می شود تا شرکت هایی که قرار است برای این معدن حضور یابند پاسگاه های محیط بانی در چند نقطه از بالاسر معدن همچون منطقه گنج دان ایجاد کنند تا حفاظت ها به صورت قوی تر صورت گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تزیین غذا برای مدرسه و جشنواره غذای سالم