هشدار استاندار خراسان جنوبی درباره خیز مجدد کرونا


هشدار استاندار خراسان جنوبی درباره خیز مجدد کرونا

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: با تلاش همگانی به وضعیت مناسبی از نظر مدیریت کرونا رسیده‌ایم اما هر گونه عادی‌انگاری باعث ورود استان به پیک چهارم بیماری می‌شود.

حمید ملانوری روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دستاورد بزرگی را این روزها در قالب مدیریت کرونا حاصل کردیم که نتیجه زحمات همه عوامل اجرایی بخصوص کادر بهداشت و درمان است و در کنار آن همراهی بسیار خوبی که مردم با مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا داشتند.

وی افزود: با هم‌افزایی مثبت بین دستگاهی و همراهی خوب مردم در مدیریت کرونا، سه شهرستان استان به رنگ آبی (کم خطر) و سایر شهرستان‌ها به رنگ زرد (متوسط خطر) هستند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تلاش کادر بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی، دستگاه‌هایی اجرایی، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج، اصناف و رسانهها در کنار همراهی خوبی که مردم داشتند باعث شد با بیماری مقابله جدی داشته باشیم و امروز که نزدیک به یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، وضعیت ما مناسب شده اگرچه وضعیت مطلوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: آمار ابتلا به کرونا، بستری بیماران و مرگ و میر ناشی از این بیماری در هفته‌های اخیر کاهش یافت اما این موضوع به هیچ وجه نباید باعث عادی‌انگاری و پروتکل شکنی شود.

ملانوری افزود: استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مراقبت‌ها برای پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی و تجمعات باعث شد که این وضعیت مناسب را پیدا کنیم و عدم رعایت این نکات و عادی‌انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی دوباره باعث روند صعودی آمار ابتلا به کرونا می‌شود.

وی گفت: براساس گزارش‌ها و آمار و اطلاعاتی که اکنون از سطح کشور و از جمله استان خراسان جنوبی داریم، آمار ابتلا به کرونا دوباره سیر صعودی ملایم پیدا کرده و نشانه این است که در روزهای اخیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته و دوباره ابتلاها در حال افزایش است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد، با افزایش ابتلا به کرونا شاهد مرگ و میر بر اثر بیماری هم خواهیم بود.

وی افزود: اگر نکات بهداشتی رعایت نشود یعنی دورهمی‌ها و تجمعات افزایش پیدا کند، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک که از وسایل جدی پیشگیری از بیماری است، رعایت نشود، دوباره وضعیت بسیاری خطرناکی پیدا خواهیم کرد و گرفتار خواهیم شد.

ملانوری گفت: خواهش من از مردم این است به نکات توجه جدی داشته باشند و ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک کنند بتوانیم بیماری را مهار کنیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه در این مدت اقداماتی برای تجهیز بیمارستان‌ها و افزایش امکانات بهداشتی و درمانی در استان انجام شده اما در کنار این افزایش آنچه موثر است کادر بهداشت و درمان و نیروی انسانی متخصص است که می‌توانند بیماران را درمان کنند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: قریب یک سال از ورود ویروس کرونا و شیوع بیماری در کشور و استان گذشته و کادر بهداشت و درمان یک سال شبانه‌روز تلاش می‌کنند لذا بسیار خسته‌اند همچنین تعدادی از عزیزان ما جان خود را در این راه از دست دادند.

وی تصریح کرد: اگر کوتاهی کنیم این کوتاهی‌ها سبب خسارات و لطمات جبران‌ناپذیری می‌شود و قطعا محدودیت‌های جدی‌تر خواهیم داشت.

ملانوری گفت: این محدودیت‌ها هم باعث کاهش رونق بازار، کسادی فضای کسب و کار و ایجاد اشکال در اشتغال و درآمد افراد می‌شود و از طرفی سطح خدمات به مردم کاهش می‌یابد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: لازم است همگان، دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و امنیتی و اقشار مختلف مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها و کمک به شکست کامل این بیماری کمک کنند.

وی افزود: مراکز بهداشتی و درمانی، کادر بهداشت و درمان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط آماده و با برنامه حاضر هستند اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد موج و پیک جدید بیماری اگر اتفاق بیفتد، چگونه خواهد بود و چقدر می‌توانیم با آن مقابله کنیم.

ملانوری با اشاره به افزایش قدرت سرایت ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا نه تنها ضعیف نشده بلکه میزان سرایت آن بیشتر از قبل شده است و اگرچه ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور مهار شده، ولی باید به آن توجه ویژه کرد.

وی بیان کرد: استان در حوزه انجام آزمایش‌های مرتبط با کرونا از وضعیت مطلوبی برخوردار است و با تمهیدات صورت گرفته، در قالب طرح شهید سلیمانی از افرادی که از طریق مرز وارد کشور می‌شوند، آزمایش انجام می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته، دانشگاه علوم پزشکی نسبت به بیماریابی سریع و قرنطینه خانگی اقدام می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر از طرف آحاد مردم رعایت شود و همکاری‌ها ادامه پیدا کند، وارد پیک جدید نخواهیم شد و آرام می‌توانیم هم مقابله کنیم و هم شاهد سیر به شدت نزولی ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان