اعتبارات پارک ملی گلستان در بودجه سال آینده 20 درصد افزایش یافت


اعتبارات پارک ملی گلستان در بودجه سال آینده 20 درصد افزایش یافت

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: بودجه سال آینده پارک ملی گلستان 60 میلیارد ریال پیش بینی شده که 20 درصد بیشتر از اعتبارات امسال است.

محمدرضا کنعانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با مستقل شدن ردیف بودجه‌ای پارک ملی گلستان، اعتبارات خوبی برای صیانت بهتر از گونه‌های جانوری و گیاهی این منطقه حفاظت شده و اجرای طرح‌های حفاظتی و ساماندهی تفرجگاه‌های آن مصوب و تخصیص می‌یابد.

پارک ملی گلستان به عنوان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران از سال ۹۸ دارای ردیف بودجه‌ مستقل شد

وی یادآور شد: کل اعتبارات مصوب اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان درسال گذشته ۲۳ میلیارد ریال بود اما بودجه پارک ملی گلستان ۲۸ میلیارد ریال پیش بینی شده بود که ۱۲ میلیارد ریال آن برای ساماندهی تجهیزات خاموش کردن آتش هزینه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به تصویب ۵۰ میلیارد ریال بودجه برای پارک ملی استان در سال‌جاری و تخصیص ۱۰۰ درصدی آن، اضافه کرد: باتوجه به تاثیر عوامل اقلیمی، محیطی و انسانی در آتش سوزی‌های این پارک، بخشی از اعتبارات تخصیصی برای تقویت و بهسازی تجهیزات و لوازم خاموش کردن آتش اختصاص می‌یابد.

کنعانی اظهار داشت: در بودجه سال آینده، ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای پارک ملی گلستان پیش بینی شده است که برای توسعه ساختمان‌ها، تجهیزات انفرادی، سیستم‌های پایش خشک‌سالی، لایروبی و به‌سازی آبشخورها و چشمه‌های محیط طبیعی و آگاهی بخشی مردم نسبت به رعایت موارد ضروری هنگام حضور در طبیعت برای جلوگیری از آتش سوزی‌های احتمالی، هزینه می‌شود.

اعتبارات پارک ملی گلستان در بودجه سال آینده 20 درصد افزایش یافت

وی گفت: اگرچه تاکنون بخش عمده‌ای از نیازها و تجهیزات مورد نیاز پارک ملی گلستان در مقابله با اطفای حریق برآورده شده اما هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیاد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان افزود: شن کش، بیل، تبر، دستگاه دمنده و اره موتوری به تعداد کافی برای استفاده محیط بانان در زمان آتش سوزی‌ها خریداری شده و ساخت ایستگاه اطفای حریق پارک ملی گلستان امسال شروع می‌شود.

کنعانی ادامه داد: امسال در مجموع افزون بر ۵۶ هکتار از عرصه‌های جنگلی پارک ملی گلستان که بیشتر آنها برگ‌های کف و درختان خشک بود، در چندین فقره آتش سوزی دچار خسارت شد.

وی افزود: ۴۷ هکتار از کل حریق‌های امسال مربوط به آتش سوزی هفته گذشته در منطقه دره شمالی پارک ملی گلستان بود که با همکاری ۱۶۰ نفر از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست، مردم محلی، بسیج، سپاه و ارتش در کنار استفاده از بالگرد آب پاش هوافضای سپاه و هلال احمر در ۴۸ ساعت مهار شد.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر