معرفی یک حقانیت تاریخی در کتاب دفاع از نام خلیج فارس


معرفی یک حقانیت تاریخی در کتاب دفاع از نام خلیج فارس

بندرعباس-ایرنا-کتاب«دفاع از نام خلیج فارس» به کوشش عباس مجتهدی نوشته شده است که با استناد به منابع تاریخی مختلف از نام خلیج فارس دفاع می کند.

این کتاب ۸۶ صفحه ای با شمارگان ۲هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۸هزار ریال در سال ۸۷ از سوی موسسه خدمات فرهنگی رسا به چاپ رسیده است.
کتاب «دفاع از نام خلیج فارس» شامل ۷ فصل شامل، دریای پارس، جهان و خلیج فارس، دشمنان خلیج فارس، منصفان جهان عرب، اشتباهات عجیب، چه باید کرد، اسناد و مدارک است.
به عقیده نویسنده کتاب، مسئله دفاع از نام خلیج فارس یکی از مسایل بسیار مهم و درعین حال حساس کشور است که باید به آن توجه خاص صورت گیرد.
وظیفه دفاع از نام خلیج فارس در درجه اول متوجه ایرانی ها و در درجه دوم متوجه کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، هند، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و ازبکستان است که مشترکات فراوان زبانی و فرهنگی با ایران دارند.
در این کتاب، تصاویر و نقشه های تاریخی مختلفی نیز آورده شده که گویای حقانیت نام خلیج فارس است.
قسمت هایی از کتاب
طبق تحقیقاتی که اینجانب انجام داده ام، در درجه اول سازمان ملل متحد که اولین مرجع در این خصوص به حساب می آید در تمام مکاتبات خود از نام خلیج فارس استفاده می کند و این منطقه از جهان را فقط با نام اصیل، تاریخی و درست خلیج فارس به رسمیت می شناسد.
نام خلیج فارس تنها یک نام پذیرفته شده تاریخی محسوب نمی شود بلکه از مبنای تثبیت شده حقوقی برخوردار است.
سازمان ملل متحد که عالی ترین مرجع حقوقی بین المللی محسوب می شود در دو مورد، یکی در مارچ ۱۹۷۱ و دیگری در آگوست ۱۹۸۴ در جلسات رسمی و با رای تمامی کشورها، نام خلیج فارس را به عنوان تنها استناد حقوقی آبراه واقع در جنوب فلات ایران معرفی کرده است.
بنابراین تمامی نهادهای تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد، مانند واحد نقشه سازی این سازمان، خلیج فارس را یگانه نام مشروع و حقوقی قلمداد می کنند.
اضافه بر آن، همایش سالانه سازمان ملل متحد پیرامون هماهنگ سازی نامگذاری جغرافیایی، به طور مداوم بر اصالت نام خلیج فارس پافشاری کرده است.
همچنین جالب است بدانیم که بر روی دیوار سازمان ملل متحد نقشه ای وجود دارد با قدمت حدود ۳ هزار سال که اولین نقشه جهان نیز محسوب می شود و متعلق به اراتوستنس یونانی است و در آن نام آب های جنوب جهان خلیج فارس می باشد که خود سندی معتبر در خصوص نام خلیج فارس به شمار می رود.
در درجه دوم، تمام کشورهای جهان (البته به جز جهان عرب که بر دو دسته اند) نیز این منطقه از جهان را با نام خلیج فارس می شناسند که می توان برای نمونه به کشورهای ایالات متحده امریکا، روسیه، ژاپن، چین، هند، اسپانیا، پرتغال، بریتانیا، فرانسه، یونان، ایتالیا و آلمان اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس