میزان بارش در استان اردبیل 67 درصد افزایش یافت


میزان بارش در استان اردبیل 67 درصد افزایش یافت

اردبیل - ایرنا - رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل از افزایش میزان بارش این استان به میزان  67 درصد خبرداد.

به گزارش ایرنا ، اسدالله دیندار سوها روز دوشنبه به خبرنگاران اظهار کرد: مقایسه آماری نشان می دهد که از اول مهر تا چهارم بهمن ماه سال آبی جاری، متوسط بارش در سطح استان ۱۴۲.۸میلی‌متر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و درازمدت به ترتیب، درحدود ۵۸ و ۲۵میلیمتر بیشتر می باشد.

وی اضافه کرد:براساس آمار بارش استان ،میزان بارندگی افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۷ درصد و نسبت به درازمدت هم ۲۱درصد افزایش یافته است.

دیندار ادامه داد:وقوع بارندگی‌ها مطلوب در سطح استان در روزهای اخیر و نیزادامه کنونی روند بارش ها در سال آبی جاری نوید بخش سالی پربار از نظر منابع آبی برای استان خواهد بود.

وی بیان کرد: میزان ورودی و خروجی و حجم ذخیره ای سدهای بزرگ استان در سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت از اول مهرماه تاکنون، روندی مناسب و متعادل داشته است.

دیندار گفت: مجموع آمار ورودی در مخازن۱۰سد بزرگ استان برای سال آبی جاری حدود۱۰۰ میلیون مترمکعب و برای مدت مشابه سال آبی گذشته و متوسط بلند مدت به ترتیب برابر۹۵ و۱۱۹ میلیون مترمکعب بوده است.

رئیس گروه مطالعات آبهای سطحی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل افزود: براساس آمار ثبت شده در سال جاری آبگیری و حجم ذخیره شده در مخازن سدهای بزرگ، نزدیک به۵ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته بیشتر بوده که تاثیر مثبت بارندگی ها در سال جاری در سدهای کوتاه استان نیز مشهود است، بطوریکه در ۴۲ سد کوتاه در مناطق ۲۰ میلیون مترمکعب ذخایر آبی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: براساس پیش بینی ها، با ادامه روند کنونی و با وجود ذخایر برفی مطلوب در حوضه های آبی رودخانه ها و ارتفاعات استان، چشم انداز منابع و ذخایرآبی برای روزهای آینده نرمال و مطلوب ارزیابی می شود.

دیندار افزود: مقداربارندگی در سطح استان، از طریق ۲۴ ایستگاه مبنای مستقر در نقاط مختلف گستره‌ی استان، همه روزه رصد، اندازه‌گیری و ثبت می گردد.

۱۰ سد بزرگ و ۴۲ سد کوتاه در استان اردبیل احداث شده است و تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر