سهامداران و ریزش 50درصدی پرتفو، دیگر از چه می‌ترسید؟


شاخص کل پتانسیل شکل گیری یک موج 5 را دارد و این موج می تواند حداقل شاخص کل را تا محدوده 2 میلیون و 100 هزار واحدی بالا ببرد. مشروط بر آنکه سهامداران نگاه بلندمدت به سرمایه گذاری خود داشته باشند.

"سهامداران" و ریزش 50درصدی پرتفو، دیگر از چه می‌ترسید؟

به گزارش بورسنیوز، بورس تهران در چند ماه گذشته ریزش سنگینی داشته و حالا هم با توجه به‌احتمال توافق سیاسی و کاهش نرخ ارز، دغدغه ریزش بیشتر این بازار وجود دارد و بسیاری از سهامداران خرد مترصد فرصتی برای خروج هستند.

رضا فتاحی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی، کف شاخص کل بورس محسوب می‌شود و حتی اگر اتفاق سیاسی خاصی هم رخ دهد، دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان دور از تصور بوده ضمن آنکه چشم‌انداز مثبت افزایش حجم صادرات شرکت‌ها، تأثیر منفی کاهش احتمالی نرخ ارز را جبران خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ درمجموع با در نظر گرفتن گزارش‌های ۹ ماهه و کاهش نسبت P/E متوسط بازار در این چند ماه، دورنمای کلی بورس در میان‌مدت (۶ماه آینده) مثبت بوده و معتقدم تا قبل از برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، حداقل یک موج صعودی در بورس تهران خواهیم داشت و لمس مجدد سقف ۲ میلیون واحدی در ۶ ماه آینده محتمل است.

مدیرعامل شرکت هوشمند فرآیند افزود: تنها دغدغه این روزهای بازارسرمایه، بحث اعتماد ازدست‌رفته مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس است و باید دید آیا دوباره اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار برمی‌گردد و نقدینگی به سمت این بازار سرازیر شده و سقف‌های قبلی در ۶ ماه آتی مجدداً لمس خواهد شد یا نه؛ اگرچه در محدوده ۲میلیون واحدی نگرانی‌هایی بابت حباب در بورس تهران وجود داشت، ولی به لحاظ روانشناسی بازار، بازگشت به سقف‌های قبلی این بار نگرانی کمتری به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه بسیاری از سهم‌های بازار، بیش از شاخص کل بورس افت کرده‌اند.

فتاحی اضافه کرد: البته که در رشد بعدی بازار، سرمایه‌گذاران رفتار منطقی‌تری خواهند داشت و احتمال شکل‌گیری حباب در سهم‌ها کاهش خواهد داشت کمااینکه در حال حاضر هم اگرچه حرکت‌های غیرمنطقی در بازار سرمایه از سمت حقوقی‌ها وجود دارد، امانگاه بازار منطقی‌تر شده است.

تحلیل اشتباه انتخابات و لاک احتیاطی سهامداران

فتاحی ضمن اشاره به برخی مقایسه‌های نادرست از شرایط این روزهای بازار سرمایه با سال ۱۳۹۲، گفت: در دی‌ماه ۱۳۹۱ تا خرداد ۱۳۹۲ که انتخابات برگزار شد، شاخص بورس روند صعودی داشت و این روند صعودی تا دی‌ماه ۱۳۹۲ که چند ماه از ریاست جمهوری آقای روحانی گذشته بود، ادامه داشت و این‌که برخی در تحلیل‌ها تصور می‌کنند انتخابات موجب فرورفتن سرمایه‌گذاران در لاک احتیاطی و منفی شدن روند بازار سرمایه ما می‌شود، منطقی نیست.

افت بالای ۶۰درصد، دیگر نگرانی و صف‌نشینی برای فروش ندارد

وی در توصیه به سهامداران اظهار کرد: در شرایطی که بسیاری از سهم‌های بازار، ریزش قیمتی بیش از ۵۰ درصد داشته، نگرانی بابت ریزش بیشتر قیمت سهم‌ها منطقی نیست. ارزش سهم‌ها هرگز به صفر نخواهد رسید و دلیلی وجود ندارد سهامدار سهمی که افت گاها ۶۰ الی ۷۰ درصدی داشته، در این مقطع نگران افت بیشتر قیمت‌ها باشد. سهامداران اگر سهم‌های ارزنده و مناسب برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده و نگاه خود را به سرمایه‌گذاری‌های خود بلندمدت‌تر کرده و به نوسانات روزانه سهم‌ها توجه نکنند، حتماً بازدهی بیشتری کسب خواهند کرد. بهتر است سهامداران خرد، در تشکیل سبد سرمایه‌گذاری‌های خود از خرید سهم‌های با P/E بالای ۳۰ بپرهیزند و نگاهشان را معطوف سهم‌هایی کنند که P/E کمتر از ۱۰ دارند. البته که باید حد ضرر و تارگت سرمایه‌گذاری‌ها را هم مشخص کرد و انتظار رشدهای عجیب‌وغریب قیمتی نداشت.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: خریدوفروش صرفاً بر اساس نوسان‌های تابلوی معاملاتی (که چه‌بسا بخشی از این نوسان‌ها، ساختگی و باهدف گمراه کردن سهامداران ایجادشده) اصلاً منطقی نیست و معامله در صف‌های خریدوفروش درنهایت به ضرر سهامداران خرد خواهد بود. به لحاظ تکنیکالی، شاخص کل پتانسیل شکل‌گیری یک موج ۵ را دارد و این موج می‌تواند حداقل شاخص کل را تا محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی بالا ببرد مشروط بر آنکه سهامداران نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری خود داشته باشند.

فتاحی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از فروشندگان این روزها، بازار مناسب‌تری سراغ ندارند و فقط با فروش هیجانی خود، به افت بیشتر قیمت‌ها دامن می‌زنند. این بازار، نیازمند صبر است و امیدواریم در مرحله ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه، فیلترهایی تعیین گردد که سهامداران، آشنایی حداقلی با این بازار داشته باشند و با هر نوسانی، به فکر فروش سهام و خروج از بازار نیفتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی