میانگین سن مبتلایان به سرطان در کردستان 65 سال است


میانگین سن مبتلایان به سرطان در کردستان 65 سال است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان میانگین سن مبتلایان به سرطان در کردستان را 65 سال اعلام کرد و گفت: 40 درصد سرطان ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری است.

ابراهیم قادری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در جوامع بشری به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع مطرح است، افزود: در سال های اخیر میزان بروز سرطان افزایش روزافزونی داشته و یکی از اولویت های مهم بخش سلامت در ایران است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اهمیت پیشگیری و کنترل سرطان عنوان کرد: پرداختن به این امر مستلزم همکاری و هماهنگی بخش های مختلف نظام سلامت است.

قادری با بیان اینکه سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است افزود: ۴۰ درصد سرطان ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری است.

وی مهمترین گام در پیشگیری و کنترل سرطان را آگاهی آحاد جامعه در مورد علایم خطر این بیماری از جمله وجود توده های زیرپوستی و پوستی، خون در ادرار و مدفوع و مشکل در بلع غذا و کاهش وزن بدون دلیل نام برد.

وی اضافه کرد: با رعایت سبک زندگی سالم، عدم استعمال دخانیات، مدیریت استرس، انجام فعالیت های فیزیکی منظم، پرهیز از مصرف الکل، قرار نگرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، رعایت الگوهای صحیح تغذیه ای و مراجعه زودهنگام به پزشک در صورت بروز علائم، می توان از سرطان پیشگیری کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار سال ۹۴، تعداد بیماران سرطانی شناسایی شده در استان کردستان یک هزار و ۹۶۷ مورد است که از این تعداد ۹۰۱ مورد معادل 46% از سرطان‌ها در زنان و یک هزار و ۶۶ مورد حدود ۵۴% درمردان گزارش شده است.

دکتر قادری به میزان بروز سرطان در استان گریزی زد و گفت: میزان بروز خام و بروز استاندارد شده سنی کل سرطان در کل جمعیت استان به ترتیب ۱۳۹/۹۸ و ۱۵۴/۶۸ در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی میزان بروز خام و بروز استاندارد شده سنی کل سرطان‌ها در جمعیت زنان استان را به ترتیب ۱۱۷/۳۲ و ۱۲۲/۹۶ در ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: میزان بروز خام و بروز استاندارد شده سنی کل سرطان‌ها در جمعیت مردان استان به ترتیب ۱۳۸/۹۸ و ۱۵۴/ ۶۸ در ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

دکتر قادری میزان بروز خام و بروز استاندارد شده سنی کل سرطان‌ها در جمعیت زنان استان به ترتیب ۱۱۷/۳۲ و ۱۲۲/۹۶ در ۱۰۰ هزار نفر برشمرد.

وی در ادامه، شایع‌ترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان را پستان، پوست، معده، سرطان با محل اولیه نامشخص و کولورکتال عنوان کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت مردان استان را معده، پوست (غیر ملانوما)، مثانه، ریه، سرطان با مرحله اولیه نامشخص و کولورکتال نام برد و ادامه داد: در زنان سرطان پستان، پوست (غیرملانوما)، سرطان با محل اولیه نامشخص، مری، معده، کولورکتال از جمله شایعترین‌ سرطان‌ها است.

به گفته دکتر قادری میانگین سن مبتلایان به سرطان در استان حدود ۶۵ سال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی