حماسه فعالان کانون های مساجد در دهه فجر دیده خواهد شد / رتبه برتر طرح ملی «ایران قوی» را کسب می کنیم


حماسه فعالان کانون های مساجد در دهه فجر دیده خواهد شد / رتبه برتر طرح ملی «ایران قوی» را کسب می کنیم

سقاء گفت: حماسه فعالان کانون های مساجد استان اردبیل با مشارکت در طرح ملی «ایران قوی» در دهه فجر دیده خواهد شد و امیدواریم بتوانیم رتبه برتر کشور را کسب کنیم.

طرح ملی «ایران قوی» با هدف رقابت فرهنگی در بین کانون های مساجد در قالب انتخاب فرهنگ و هنر مساجد ایران «فهما» با 3 شبستان هنر، فرهنگ و نوآوری که 12 رشته مختلف در زیر مجموعه آن با عنوان رواق تعریف شد و فعالان کانون های مساجد می توانند با مشارکت در این طرح فعالیت های فرهنگی، قرآنی، اجتماعی، دینی، آموزشی و هنری خود را در معرض نمایش دید عموم بگذارند.

این طرح از هفته دفاع مقدس آغاز و تا 22 بهمن ماه ادامه خواهد داشت و مهمترین هدف این طرح نشان دادن توانمندی ها و استعدادهای کانون های مساجد است و حماسه فعالان کانون های مساجد استان اردبیل با مشارکت در طرح ملی «ایران قوی» در دهه فجر دیده خواهد شد و امیدواریم بتوانیم رتبه برتر کشور را کسب کنیم.

پیرامون این مسئله گفتگوی اختصاصی خبرنگار خبرگزاری شبستان با «نادر سقاء» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل خواهیم داشت که را در ذیل می خوانید:

- اطلاعاتی کوتاه در خصوص کم و کیف برگزاری طرح ملی «ایران قوی» بفرمائید؟

طرح ملی «ایران قوی» با هدف شناسایی و توانمندی سازی استعدادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، جریان سازی گفتمان ایران قوی و ترویج روحیه امید و تلاش و حضور موثر و هدفمند بچه های مسجد در فضای مجازی طرح ریزی و اجرا می شود و این طرح در 3 شبستان فرهنگ، هنر و فناوری که زیر مجموعه آن شامل 12 رواق کارآفرینی، رسانه، قلم، همدلی، نمایش، کتاب، فناوری، سرود، فیلم، نور، ترنج و دانش است و باید فعالیت های کانون ها در این حوزه ها ثبت شود.

کانون های فرهنگی هنری مساجد برنامه های خود را در محورهای مقاومت و عزت ایران اسلامی، قرآن و سیره اهل بیت (ع)، پیشرفت و امید به آینده و مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی در سامانه بچه های مسجد ثبت می کنند و همزمان با 22 بهمن ماه سالروز ولادت حضرت زهرای مرضیه (س) و پیروزی انقلاب اسلامی رتبه های برتر کشوری مشخص و همزمان با 18 اسفند ماه سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از آنها تقدیر و تجلیل خواهند شد.

حماسه فعالان کانون های مساجد استان اردبیل با مشارکت در طرح ملی «ایران قوی» در دهه فجر دیده خواهد شد و امیدواریم بتوانیم رتبه برتر کشور را کسب کنیم.

- هم اکنون ثبت اطلاعات فعالیت های کانون های مساجد استان اردبیل در چه مرحله ای قرار دارد؟

584 کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد استان فعال هستند که از این تعداد 60 درصد در مناطق روستایی و 40 درصد در مناطق شهری قرار دارد و از ابتدای شروع این طرح 30 رابط فهمای استان اردبیل در طرح ملی «ایران قوی» فعالیت و مشارکت دارند و طبق آمار نیز طی هفته جاری کانون های مساجد شهرستان های سرعین، بیله سوار و خلخال پیشتاز در ثبت فعالیت هستند.

صدور مجوز الکترونیکی یکی از آیتم های این طرح است که تا کنون 208 مجوز صادر و بقیه کانون ها نیز در مرحله صدور هستند و به تفکیک شهرستان ها، شهرستان اردبیل 55 کانون، شهرستان بیله سوار 22 کانون، شهرستان پارس آباد 27 کانون، شهرستان خلخال 38 کانون، شهرستان سرعین 13 کانون، شهرستان نیر 4 کانون، شهرستان گرمی 14 کانون، شهرستان مشگین شهر 21 کانون، شهرستان نمین 13 کانون و شهرستان کوثر نیز یک کانون مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

- دبیرخانه مرکزی رواق ترنج بر عهده ستاد هماهنگی استان اردبیل است در خصوص برگزاری این بخش از طرح ملی «ایران قوی» نیز توضیحاتی بفرمائید؟

رواق ترنج در رشته هنرهای تجسمی یکی از شاخه های شبستان هنر است که دبیرخانه مرکزی آن بر عهده ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با توجه به ظرفیت های هنری آن قرار گرفته و تلاش خواهیم کرد تا با مشارکت هنرمندان هنرهای تجسمی استان بتوانیم این جشنواره را با گسترده بسیار وسیع در بین کانون های مساجد سراسر کشور برگزار کنیم.

این رواق در 4 بخش ثبت مشخصات و آثار، آموزش و توانمندسازی، حمایت از تولید و رقابت دسته بندی شده و در موضوع های قرآن و سیره اهل بیت (ع)، مسجد و گام دوم انقلاب، پیشرفت و امید به آینده و مقاومت و عزت ایرانی برگزار خواهد شد.

شرکت در این رویداد ملی برای عموم آزاد هست و در 2 رده سنی 13 تا 18 سال و 19 تا 35 سال به صورت فردی یا گروهی خواهد بو و حق انتشار آثار برای برگزار کنندگان محفوظ است.

- رشته های رواق ترنج را نیز ذکر بفرمائید؟

7 رشته هنرهای تجسمی برای این رواق پیش بینی شده است که اولین رشته کاریکاتور است که هنرمندان این رشته می توانند آثار خود را از یک فرد مشهور، تقلید جدی یا طنزآمیز از یک موقعیت واقعی باشد و هر شکت کننده می تواند 3 اثر سیاه و سفید و یا رنگی در اندازه A4 ارسال کند.

دومین رشته نقاشی است که هر هنرمند می توان با حداقل یک یا 3 اثر با ذکر موضوع در رقابت شرکت کند و طول و عرض اثر باید حداکثر 100 سانتی متر باشد و تکنیک آثار آزاد بود و در داوری رعایت تناسب موضوع، ابعاد و تکنیک مدنظر خواهد بود.

رشته خوشنویسی از دیگر رشته این رویداد است که این گرایش در 2 بخش حرفه ای و تجربی شامل نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث و نقاشی خط خواهد بود و هر هنرمند می تواند حداکثر 2 اثر با فرمت Jpg و با حجم تقریبی 1 مگابایت ارسال نماید، فایل فاقد کیفیت بررسی نشده و در صورت راهیابی به بخش مسابقه باید اثر را بدون قاب به دبیرخانه ارسال کنند و حلق اثر باید بین سال های 96 تاکنون باشد و عبارات می تواند در 2 زبان فارسی و عربی نگاشته شده باشد.

گرافیک رایانه ای چهارمین رشته این رویداد است که ابعاد پوستر باید 70 * 50 باشد و بهره گیری از کنتراست مناسب، ترکیب رنگ ها، استفاده از عناصر مطلوب و مناسب در انتقال مفاهیم نیز مدنظر باشد در این رشته نیز هنرمندان می توانند به صورت فردی یا گروهی شرکت کنند و حداکثر 2 اثر با فرمت jpg در اندازه های ضلع کوچک حداقل 2450 پیکسل و حجم فایل 5 مگابایت باشد.

طراحی دستی از دیگر رشته های رواق ترنج است که هنرمندان و طراحان کار با دست در کلیه گرایش ها و هنرهای دستی می توانند در این بخش شرکت کنند.

عکاسی ششمین رشته این رواق هست که هر عکاس می تواند حداکثر 5 اثر به صورت تک عکس و 7 اثر در قالب یک مجموعه عکس مستند یا مفهومی (چیدمان) ارسال کند و آثار به صورت رنگی و سیاه و سفید و از تولیدات سال های 1396 به بعد باشد، البته آثار ارسالی نباید قبلا در هیچ یک از جشنواره های ملی، داخلی و خارجی پذیرفته شده باشد اما جشنواره شهرستانی و استانی اشکالی ندارد و عکاسان آثار خود را با فرمت jpg در ابعاد 50 * 70 برای عکاسی حرفه و 29 * 21 برای عکاسی با موبایل با رزولیشن 300 dpi ارسال کنند.

آخرین رشته نیز مربوط به صنایع دستی است که علاقمندان می توانند در کلیه رشته های صنایع دستی شرکت کنند و تصویر آثار خود را در سامانه بارگذاری کنند.

- نحوه برگزاری و زمان ارسال آثار رواق ترنج چگونه خواهد بود؟

علاقمندان می توانند با عضویت در کانون فرهنگی هنری مساجد در سامانه بچه های مسجد به نشانی اینترنتی www.bavhehayemasjed.ir در بخش ایران قوی، شبستان هنر، رواق ترنج نسبت به ثبت آثار اقدام کنند.

البته هنرمندان باید آثار خود را تا تاریخ 22 بهمن در این سامانه بارگذاری کنند و منتخبان این طرح نیز 18 اسفندماه همزمان با سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد مشخص، معرفی و تجلیل خواهند شد.

- جوایز که برای این رواق مشخص شده را نیز بفرمائید؟

به مقام های اول هر گرایش مبلغ 20 میلیون ریال، به مقام های دوم هر گرایش مبلغ 15 میلیون ریال و به مقام های سوم هر گرایش مبلغ 10 میلیون ریال اهدا خواهد شد ضمن اینکه به همه منتخبات مقام های اول تا سوم دیپلم افتخار و نشان رویداد نیز هدیه داده خواهد شد.

البته از 5 نفر از منتخبان شایسته تقدیر به انتخاب هیئت داوران نیز جوایزی اهدا خواهد شد.

- در پایان اگر سخنی دارید، بفرمائید؟

از همه هنرمندان هنرهای تجسمی کشور دعوت می کنم تا با مشارکت در این رویداد ملی سهم بسزایی در خلق آثار دینی و مذهبی داشته باشند و امیدواریم با حضور هنرمندان متعهد کشور رونق دو صد چندانی را در این رویداد ملی را شاهد باشیم.

پایان پیام/365

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟