بیش از 20 گونه از پرندگان آبزی و کنارآبزی در بوکان سرشماری شد


بیش از 20 گونه از پرندگان آبزی و کنارآبزی در بوکان سرشماری شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: در طرح سرشماری زمستانی پرندگان بیش از پنج هزار پرنده شامل افزون بر 20 گونه آبزی و کنارآبزی در تالاب‌ و منابع آبی این شهرستان مشاهده و سرشماری شد.

آوات بازیار روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این سرشماری در تالاب "قره‌گل"، حاشیه "زرینه" و "سیمینه‌رود" و با حضور کارشناسان و محیط‌بانان این اداره انجام شد، افزود: بیشترین تعداد پرندگان در این سرشماری مربوط به گونه‌های خانواده اردک سانان، شامل اردک سرسبز، سر حنایی، اردک دم دراز، خوتکا، چنگر، کشیم، آبچلیک‌، چوب پا، حواصیل، آگرت، ماهی خورک و باکلان کوچک و انواع پرندگان شکاری بود.

وی ادامه داد: زیستگاه های آبی این شهرستان به دلیل متنوع بودن از لحاظ اکوسیستمی که شامل دریاچه سدها، رودخانه ها و مناطق تالابی است دارای تنوع زیستی و گونه ای پرندگان آبزی و کنارآبزی بوده و به همین دلیل مأمن مناسبی برای این پرندگان است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان هدف از سرشماری پرندگان وحشی را ثبت و بررسی جمعیت پرندگان برای مدیریت بهتر این گونه های مهم از حیات وحش عنوان کرد.

وی‌ با اشاره به اینکه این سرشماری هرساله همزمان با سایر کشورها در زیستگاه های مختلف ایران نیز انجام می شود، اضافه کرد: سرشماری پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی یک برنامه بلندمدت نظارت و پایش جمعیت پرندگان در فصل زمستان است که اطلاعات و نتایج حاصل از این سرشماری به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

بیش از 20 گونه از پرندگان آبزی و کنارآبزی در بوکان سرشماری شد

"بازیار" اضافه کرد: برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان، سرشماری پرندگان در طول سال در ۲ مرحله سرشماری تابستانه و زمستانه در زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: پس از جمع بندی و تکمیل فرم‌های مربوطه نتایج این سرشماری به منظور آنالیز و جمع‌بندی نهایی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌شود.

آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از ۱۸۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۳۰ تالاب دائمی و فصلی یکی از مهمترین مکان های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا