موج‌های پی در پی کرونا در سایه عادی انگاری شهروندان


موج‌های پی در پی کرونا در سایه عادی انگاری شهروندان

بروجرد - ایرنا - زمانی که بسیاری از مناطق کشور در رنگین کمان زرد و آبی ویروس کرونا قرار گرفته و بسیاری از محدودیت‌ها لغو شده رعایت نکردن پروتکل ها و عادی انگاری برخی از مردم خبر از موج چهارم کرونا را می دهد.

ویروس کرونا این مهمان ناخوانده در یکسال اخیر با تغییرات متفاوتی همراه بود، در ابتدایی ترین روزهای ورود این ویروس به کشور برخی آن را انکار و برخی دیگر نگران از ابتلا به ویروسی بودند که از طریق سوپ خفاش به سرعت در حال تکثیر و همه گیر شدن مردم جهان بود.
شایعه های ورود ویروس کرونا به ایران در بهمن ماه ۹۸ قوت گرفت و نخستین مورد در اول اسفتدماه در ایران شناسایی شد و این مهمان ناخوانده به سرعت در تمام مناطق روستایی و شهری کشور شروع به خودنمایی کرد تا جایی که مدارس را تعطیل و به دلیل سرعت انتشار بالا منجر به قرنطینه بسیاری از شهرها و تعطیلی بازار و کسبه و منع رفت و آمدها شد.
در آن روزهای سخت و نفس گیر که کرونا به جنگ با ملت ها آمده بود و بسیاری از سلاح های مورد نیاز برای مقابله با کرونا نظیر ماسک بهداشتی، الکل و انواع مواد ضدعفونی کننده ها در داخل کشور به دلیل تقاضای بالای مردم با کمبود همراه شده بود، بسیاری از تولید کنندگان اقدام به تامین این مواد کردند.
عزم جدی، اراده قاطع، ایثار و همدلی مردم در روزهای سخت کرونا و راه اندازی خطوط جدید بسیاری از کارخانه ها برای تولید انواع ماسک و مواد ضدعفونی کننده انسان را یاد حمایت مردم در پشت جبهه از رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس می انداخت.

در روزهای جنگ مردم ایران متحد با هم حتی در دورترین نقاط برای حمایت از رزمندگان نان می پختند، شال و کلاه و لباس گرم می بافتند و مواد غذایی و انواع فانوس چراغ جمع آوری می کردند.
در یکسال اخیر برغم مبتلا شدن جمعیت کثیری از کادر درمان به کرونا و شهادت تعدادی از پزشکان و پرستاران در جبهه کرونا این سفیدپوشان بی ادعا همچنان سختی دوری از خانواده و فرزند را به جان خریده و در راستای رسالت خود گام برمی دارند و با لبخند خالصانه مسوولیت مداوای بیماران کرونایی و روحیه دادن به ملت ایران اسلامی را بر عهده گرفتند.
در یک سال اخیر بیش از ۵۷ هزار نفر از هموطنان ما به دلیل کرونا جان باختند و خسارت فراوانی به اقتصاد کشور کسبه و بازاریان وارد شد.

با کرونا تا کنون سه موج شدید را پشت سر گذاشته ایم که هرکدام شدیدتر از قبلی بوده و داغ های زیادی را بر دلها بسیاری از هم وطنان ما گذاشت که کمترین آن تدفین غریبانه عزیزان و تنها عزاداری کردن برای جانباختگان این ویروس بوده است.

برای مقابله با موج جدید کرونا در روزهایی که زمزمه موج چهارم کرونا و بازگشت به شرایط بحرانی آبان و آذرماه سرداده می شود باید با توجه به خستگی کادر درمان و تاخیر در تزریق واکسن برای مبارزه جدی با کرونا عادی انگاری را پایان داده و همچون گذشته با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای رسیدن به شرایط مطلوب تلاش نمود.

بسیاری از کارشناسان امر بهداشت و درمان بر این باورند به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و کاهش تلفات کرونا در موج چهارم مقررات سختگیرانه تری اجرا شود و مراکز پرخطر همچنان با رعایت جدی تر پروتکلها فعالیت نمایند.

باید همچنان جشن های عروسی و مهمانی را که فاجعه بدنبال دارند لغو نمود و مردم از خریدهای حضوری در معابر خودداری کنند.

سرپرست فرمانداری بروجرد گفت: در این شهرستان وضعیت کرونا همچنان کم خطر و آبی است اما نباید با عادی انگاری به سمت خطر و برگشت به وضعیت نارنجی و قرمز حرکت کرد.

احمد گودرزیان افزود: در این شرایط مردم باید بیش از گذشته پروتکل ها را رعایت و از برگزاری مراسم عزا و شادی و دورهمی های خانوادگی پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: شهروندان خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند و حضور خود را در مراکز خرید و بازارها را به حداقل برسانند و از سفر و رفت و آمد غیر ضروری در معابر شهر خودداری کنند.

سرپرست فرمانداری بروجرد بیان کرد: رعایت پروتکل ها در اولویت و همچنان با اهمیت می باشد و همه شهروندان باید بیش از گذشته برای حفظ جان و سلامتی خود و عزیزانشان موارد بهداشتی را رعایت نمایند.
گودرزیان اضافه کرد: در مناطق آبی بسیاری از محدودیت ها لغو شده و رستوران ها، هتل ها، اماکن ورزشی و استخر با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت خود را آغاز کرده اند ولی رعایت جدی پروتکل ها الزامی است.

هشدار معاون‌کل وزیر بهداشت در مورد موج چهارم کرونا

دکتر ایرج حریرچی در سخنان اخیر خود با بیان این که هشدارها، پیش بینی‌ها و محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود برای ترساندن شهروندان نیست، تاکید کرد: این اعلان‌ها صادقانه است و چیزی شبیه پیش بینی‌های هواشناسی است؛ با این تفاوت که در آن نوع پیش بینی هیچ دخل و تصرفی نیست، اما در پیش بینی شیوع کرونا، تغییر رفتارها بر نتایج آن تاثیرگذار است.

حریرچی ضمن ابراز نگرانی از موج چهارم کرونا بیان کرد: متاسفانه در طرح‌هایی که اجرا می‌کنیم و نتایج موفقی دارد، مردم بعد آن مقطع دچار نوعی ساده انگاری در رعایت دستورالعمل‌ها می‌شوند و در نتیجه چرخش ویروس از سر گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: بیم آن می رود کادر درمان تاب آوری اوج گیری دوباره بیماری را نداشته باشند و از طرف دیگر دستگاه‌های مورد نیاز درمان این بیماران هم فرسوده شده و زمانی که کنترل بیماری از توان کادر درمان خارج می‌شود، میزان فوتی‌ها سه برابر شرایط پیش از اوج گیری می‌شود.

به خود آبیم و هشدارهای ستاد مبارزه با کرونا را جدی گرفته و اجازه ندهیم با عادی انگاری و شلوع کردن بازار و پهن کردن بساط عروسی و دورهمی روزهای سخت موج سوم که روزانه نزدیک به ۵۰۰تن از عزیزان فوت و قریب به ۱۳هزار تن هرروز بر تعداد کروناییها افزوده می شد را برای خود تداعی نکنیم و تا تزریق واکسن از میهمانی و سفر پرهیز و با رعایت پروتکلها و فاصله اجتماعی خنده و سلامتی را به همدیگر هدیه دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۵ هزار و ۹۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور تا ۵ بهمن خبرداد و گفت: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۷۷ نفر رسید.
بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارد.

آمنه صارمی خبرنگار دفتر بروجرد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها