افزایش 30 درصدی سفر پرندگان زمستان‌گذر به مازندران


افزایش 30 درصدی سفر پرندگان زمستان‌گذر به مازندران

ساری - ایرنا - رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: براساس برآوردها و سرشماری تقریبی کارشناسان زیست محیطی، آمار مهاجرت پرندگان زمستان گذران به تالاب و آببندان‌های مازندران در فصل سرما سال جاری بیش از 30 درصد افزایش یافت.

کوروس ربیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس سرشماری پرندگان زمستان‌گذران در سال گذشته ۹۰ گونه از پرندگان مهاجر با جمعیت افزون بر ۵۰۰ هزار بال به تالاب‌های سه گانه میانکاله، سرخرود و ازباران، آببندان‌ها و مناطق حفاظتی این استان کوچ کردند که پیش بینی نشان می دهد که این آمار در سال جاری به حدود ۷۰۰ هزار بال برسد.

وی اضافه کرد: برآوردهای تقریبی از سوی کارشناسان زیست محیطی در بیش از ۱۰۰ نقطه از ازدحام پرندگان زمستان گذران در تالاب‌ها و آببندان‌های و منابع طبیعی انجام شد و داده‌های آماری دقیق آن در قالب سرشماری پرندگان در حال شمارش است.

رییس اداره حیات وحش مازندران دلیل افزایش مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران را در سال جاری ناشی از سرمای شدید و زودرس در پهنه سیبری به عنوان یکی از مناطق مهاجر فرست‌پرندگان به تالاب های استان مازندران بیان کرد.

به گفته ربیعی بیشترین افزایش جمعیت زمستان‌گذران در سال جاری مربوط به قوهای فریادکش است که آمارشان نسبت به مدت مشابه سال قبل تا حدود ۱۰ برابر افزایش یافت و از ۵۰۰ بال سال قبل به حدود پنج هزار بال رسید.

شروع مهاجرت معکوس از اواسط بهمن

وی همچنین خاطرنشان کرد: در روزهای آینده با گرم شدن نسبی دمای هوا در مناطق سیبری ، مهاجرت معکوس برخی از گونه های پرندگان زمستان گذران از جمله قوهای فریادکش به سیبری آغاز می‌شود و برخی دیگر از گونه‌های موسوم به بهارگذران به این استان کوچ خواهند کرد.

رییس اداره حیات وحش مازندران گفت: این استان به دلیل داشتن ۸۰۰ آببندان، تالاب بین‌المللی میانکاله، سرخرود و ارزباران و چندین تالاب دیگر محلی کانون اصلی مهاجرت چهار فصل پرندگان مهاجر محسوب می شود و به طور میانگین سالانه بیش از ۱۳۰ گونه پرندگان با جمعیت بیش از یک میلیون بال به این خطه شمال کشور مهاجرت موقت دارند.

تامین ۲۰ تن تغذیه مصنوعی

رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران گفت: رشد مهاجرت زمستان گذران، سرمای شدید و زودرس هوای استان و شیوع ویروس آنفلوانزا باعث شد تا برای جلوگیری از پراکندگی پرندگان و رشد شکار غیرمجاز، تامین تغذیه کمکی در دستور کار اصلی محیط‌زیست قرار گیرد.
ربیعی ادامه داد: در مجموع تاکنون حدود ۲۰ تن تغذیه کمکی برای پرندگان زمستان‌گذران با مشارکت خیرین، تشکل های زیست محیطی و حفاظت محیط‌زیست مازندران تامین شد که بخش زیادی از این تغذیه کمکی به مصرف پرندگان رسید.

استان مازندران با داشتن ۸۰۰ قطعه آببندان، تالاب بین المللی میانکاله به وسعت حدود ۴۰ هزار هکتار ، تالاب سرخرود و ازباران و چندین تالاب محلی و حدود ۵۰۰ هزار هکتار منطقه حفاظتی یکی از کنون های اصلی مهاجرت پرندگان در فصول مختلف سال محسوب می شود که طبق آمارهای رسمی این مهاجرت گاها تا ۱.۵ میلیون بال می رسد که یک سوم از آنها از سوی شکارچیان غیر مجاز شکار می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403