طرز تهیه موساخان مرغ با سماق، غذای خوشمزه


طرز تهیه موساخان مرغ با سماق، غذای خوشمزه

در گزارش زیر طرز تهیه موساخان مرغ با سماق را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه موساخان مرغ با سماق، غذای خوشمزه

در مطلب زیر طرز تهیه موساخان غذای ملی بسیار محبوب فلسطین را برای شما عزیزان تدارک دیده ایم.

مواد لازم

مرغ: ۱ عدد کامل (وزن تقریبی ۱/۵ تا ۲ کیلوگرم)

روغن زیتون: ۱۲۰ میلی لیتر

زیره آسیاب شده: ۱ قاشق غذاخوری

سماق: ۳ قاشق غذاخوری

دارچین آسیاب شده: ۱/۲ قاشق چایخوری

پودر فلفل دلمه‌ای: ۱/۲ قاشق چایخوری

دانه کاج: ۳۰ گرم

پیاز قرمز: ۳ عدد بزرگ (وزن تقریبی ۵۰۰ گرم)

نان پیتا: ۴ عدد

جعفری خرد و ساطوری شده: به میزان دلخواه

نمک و فلفل سیاه آسیاب شده: به میزان لازم

ماست یونانی: ۳۰۰ گرم

لیمو: ۱ عدد

طرز تهیه موساخان مرغ با سماق، غذای خوشمزه

طرز تهیه موساخان مرغ

طرز تهیه موساخان مرغ با سماق، غذای خوشمزه

فر را با دمای ۲۰۰ یا ۲۲۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. مرغ را در یک کاسه بزرگ قرار دهید و با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۱ قاشق چای خوری زیره، ۱/۵ قاشق چای خوری سماق، دارچین، فلفل دلمه‌ای و ۱ قاشق چای خوری نمک مخلوط کنید. روی مرغ را کمی پودر فلفل سیاه بپاشید مواد را کاملا با مرغ مخلوط کنید تا کل مرغ به مواد آغشته شود.

در سینی فر، یک لایه کاغذ آلومینیومی پهن کنید. مرغ را به مدت ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید. می‌توانید دور تا دور مرغ را با فویل بپوشانید و در سینی فر بگذارید. بعد از اینکه مرغ پخت، آن را از فر خارج کنید و کنار بگذارید. آب مرغی را که در سینی جمع شده است، دور نریزید.

۲ قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه بزرگ تابه بریزید و روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. دانه‌های کاج را اضافه کنید و حدود ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید، تا زمانی که مغزها، قهوه‌ای یا طلایی شوند. دانه‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و کنار بگذارید. پیاز‌ها را خلالی خرد کنید. بقیه روغن را به همراه پیاز خلالی شده و ۳/۴ قاشق چای خوری نمک به قابلمه اضافه کنید. حدود ۱۵ دقیقه روی حرارت متوسط ​​تفت دهید تا وقتی که پیاز‌ها کاملا نرم و طلایی کمرنگ شدند به تفت دادن ادامه دهید. پیاز‌ها باید کاراملی رنگ شوند.

۲ قاشق غذاخوری سماق، ۲ قاشق چای خوری زیره و یک دانه فلفل سیاه را خرد کرده و با پیاز‌ها مخلوط کنید، تا زمانی که پیاز‌ها کاملا به آن‌ها آغشته شوند. سپس مواد را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. هر نان را به چهار یا شش قسمت برش بزنید. آن‌ها را حدود ۲ تا ۳ دقیقه در فر قرار دهید تا برشته شوند، سپس آن‌ها را خارج کرده و در یک بشقاب بزرگ بچینید.

نصف پیاز‌هایی که در تابه با ادویه‌ها آغشته کردید، به همراه مرغ و آب مرغ باقی مانده در سینی فر را روی نان‌ها بریزید. می‌توانید مرغ‌ها را جدا کرده و به ۴ قسمت تقسیم کنید. سپس قطعه‌های مرغ را روی نان بگذارید. پیاز‌های باقی مانده را روی آن بریزید و کاج تفت داده شده، جعفری و بقیه پودر سماق را روی مرغ‌ها بریزد. روغن زیتون را قطره قطره روی آن بپاشید.

موساخان مرغ را با ماست و برش‌های لیمو سرو کنید.

طرز تهیه موساخان مرغ با سماق، غذای خوشمزه


فوت و فن‌های طرز تهیه موساخان مرغ

*می‌توانید از کمی زعفران برای طلایی کردن پیاز‌ها استفاده کنید. البته در نسخه اصلی طرز تهیه این غذای نونی با مرغ، دم‌کرده زعفران وجود ندارد.

*می‌توانید به جای قرار دادن مرغ در فر، آن را در یک تابه روغن سرخ کنید یا اینکه با پیاز و ادویه آبپز کنید.

*اگر می‌خواهید یک غذای گیاهخواری داشته باشید، این غذا را با برش‌های ضخیم بادمجان کبابی یا گل کلم درست کنید. اگر این کار را انجام دادید، همه کار‌هایی را که با مرغ انجام داده‌اید، با بادمجان و کلم انجام دهید و آن‌ها را در روغن و ادویه‌ها بریزید و در فر ۲۰۰ درجه سانتیگراد حدود ۲۵ دقیقه برای گل کلم و حدود ۳۵ دقیقه برای بادمجان تفت دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد