تهدید مستقیم تغییرات آب‌وهوایی علیه جامعه جهانی


تهدید مستقیم تغییرات آب‌وهوایی علیه جامعه جهانی

تهران- ایرنا- براساس بررسی جدید انجام شده تقریبا نزدیک به نیم میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل بلایای طبیعی طی 20 سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند که این نشان دهنده تهدید مستقیم وضعیت تغییرات آب‌وهوایی علیه بشریت است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت های جهان از جمله کشورهای در حال توسعه همچنان با چالش بلایا و فجایع مرتبط با تغییرات جوی و آب‌وهوایی از جمله طوفان، سیل و زلزله دست‌وپنجه نرم می کنند.

اندیشکده "جرمن واچ" اخیرا اعلام کرد که بلایا و فجایع طبیعی برای اقتصاد جهان در قرن حاضر رقم سرسام آور ۲.۵۶ تریلیون دلار هزینه داشته است.

براساس بررسی بیش از ۱۱ هزار رویداد ناشی از وضعیت آب و هوایی غیرمعمول و شدید نشان می دهد که حدود ۴۸۰ هزار نفر از سال ۲۰۰۰میلادی تاکنون در بلایای طبیعی سراسر دنیا جان خود را از دست داده اند که پورتوریکو، میانمار و هائیتی بدترین کشورهایی بودند که با بیشترین آسیب مواجه شدند.

درچارچوب توافق‌ آب‌وهوایی پاریس در سال ۲۰۱۵، کشورهای ثروتمندتر جهان قرار شد هر ساله ۱۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشورهای فقیرتر در مقابله با چالش افزایش دما و تطبیق یافتن با شرایط تغییرات آب و هوایی کمک کنند اما تحقیقات جدید نشان می دهد که میزان واقعی بودجه رسانی برای برنامه کشورهای در حال توسعه در رسیدگی به چالش تغییرات جوی بسیار کمتر از میزان وعده داده شده است.

دیوید اکستین کارشناس مسائل محیط زیست و یکی از نویسندگان گزارش مرکز جرمن واچ در مورد وضعیت تغییرات اقلیمی در جهان گفت: کشورهای فقیر آسیب‌پذیر به ویژه با چالش بزرگی در مواجه با پیامدهای ناشی از وضعیت آب و هوایی غیرمعمول و تغییرات جوی روبرو هستند. این کشورها به طور فوری به کمک های مالی و فنی نیاز دارند.

افزایش سطح همکاری ها در جامعه جهانی و همچنین تقویت توانمندی آنها برای مقابله با بلایای طبیعی از جمله موارد مهم در توافق نامه آب و هوایی پاریس بوده است.

از رقم ۷۰ میلیارد دلاری که کشورهای در حال توسعه هر ساله در این راستا نیاز دارند، فقط ۳۰ میلیارد دلار در حال حاضر مهیاست.

از ۱۰ کشوری که براساس اعلام مرکز جرمن واچ بیشترین مواجهه با بلایای طبیعی در جهان داشته اند، هشت کشور درآمدهای کم و یا بسیار کم داشته اند.

"ورا کئونزل" یکی دیگر از عوامل تهیه این گزارش مرکز جرمن واچ نیز گفت: کشورهای فقیرتر در مواجه با این چالش بیشترین آسیب را دیده اند چون توانمندی و امکانات بسیار کمی برای رسیدگی به این شرایط دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403