مشاور امنیت ملی افغانستان: از تمایل طالبان به صلح ناامید شده ایم


مشاور امنیت ملی افغانستان: از تمایل طالبان به صلح ناامید شده ایم

کابل - ایرنا - مشاور امنیت ملی افغانستان ضمن ابراز ناامیدی از تمایل طالبان برای صلح، به تمام نیروهای دولتی دستور آمادگی برای پاسخ قاطع به حملات طالبان داد و آنان را گروگان یک کشور خارجی خواند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «حمدالله محب» با حضور در مقر لشکر نیروی هوایی ارتش اعلام کرد: طالبان اراده ای برای صلح ندارند، زیرا آنها استقلالی برای مذاکرات نداشته و هدفشان پیروزی در جنگ است و باید برای سرکوب طالبان آماده شوند.

محب در این دیدار گفت: یک کشور خانواده و اعضای رهبری طالبان را به گروگان گرفته و آنها را برای رسیدن به هدف خود کنترل می‌کند.

به گزارش رسانه های افغان، مشاور امنیت ملی افغانستان از هیچ کشوری نام نبرد اما اینکه اعضای رهبری طالبان در پاکستان بسر می‌برند؛ ادعایی است که همواره از طرف دولت افغانستان مطرح شده و هیأت مذاکره کننده طالبان در تعطیلی سه هفته سال نو میلادی هم به پاکستان سفر کردند.

محب در نشست خبری که رئیس امنیت ملی و وزیر کشور و فرمانده ارتش نیز حضور داشتند، گفت: طالبان اراده ای برای صلح ندارند و به همین دلیل در حال آماده شدن برای تشدید حملات خود در روزهای آینده هستند.

وی به همین دلیل با سفر به مقر لشکرهای چهارگانه ارتش در حال بررسی آمادگی آنها برای سرکوب طالبان است.

محب ضمن دستور به نیروهای ارتش برای پاسخ قاطعانه به حملات گروه طالبان، تأکید کرد: بر ما واجب است بتوانیم به تمام اهداف شوم آنها با مشت محکم پاسخ دهیم و اگر طالبان فکر می‌کنند که تنها آن‌ها در این کشور حق دارند، اشتباه بزرگی می ‌کنند.

«احمدضیا سراج» رئیس امنیت ملی افغانستان هم در این نشست گفت: اطلاعات آنها نشان می دهد طالبان مخالف صلح هستند و در گفت‌وگوهای صلح در قطر وقت‌کشی می ‌کنند.

در چنین فضایی از دوحه نیز گزارش می رسد که حدود نیمی از اعضای هیأت مذاکره کننده در برخی نشست‌هایی که بصورت محدود برگزار شده، حضور ندارند و پس از برگشت از پاکستان برای دور دوم مذاکرات خواسته های متفاوت و پراکنده ای را مطرح می کنند.

منابع خبری افغانستان گزارش دادند که طی ۱۰ روز گذشته، هیچ نشستی بین دو طرف برگزار نشده که بیانگر مشکل و دلسردی نسبت به مذاکرات صلح است.

«محمدامین احمدی» یکی از اعضای هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان هم در فیسبوک خود نوشته است: طالبان به دنبال این هستند که بدون توجه به خواست دولت و مردم افغانستان برای آتش‌بس، هفت هزار زندانی دیگر خود را با فشار آمریکا بر دولت افغانستان آزاد کنند.

وی افزود: همچنین این گروه تصمیمی برای قطع جنگ و خشونت ندارند و می خواهند تحت عنوان جهاد تا تشکیل نظام اسلامی مورد نظر خود بجنگند.

به گفته عضو هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان، طالبان تمایلی به مذاکرات جدی و اصولی با طرف خواستار جمهوریت نشان نمی دهند.

احمدی تصریح کرد: طالبان هرگز به صلح عادلانه و همه جانبه نمی اندیشند و تنها در آرزوی رسیدن به خواسته‌های خود هستند.

در این حال، گزارش ها حاکی است اضطرابی که این روزها با تغییر قدرت در کاخ سفید برای طالبان و دولت افغانستان بوجود آمده، موجب شده است دو طرف با ترس و خوشبینی منتظر موضع گیری آمریکا باشند.

اعلام بازنگری توافقنامه صلح آمریکا با طالبان موجب امیدواری دولت افغانستان شده اما خبر ابقای خلیل‌زاد بعنوان نماینده ویژه آمریکا برای صلح این کشور با طالبان، بار دیگر نگرانی در دولت افغانستان را افزایش داده است.

اما جناح طالبان نیز نگران بازنگری توافقنامه صلح یا ایجاد تغییراتی در برخی موارد توافقنامه است. این گروه بارها در اطلاعیه‌های منتشر شده اعلام کرده که به تمام توافقنامه بین آمریکا و طالبان متعهد است و آمریکا نیز باید به آن پایبند بماند.

بدون شک طالبان از ابقای خلیل‌زاد برای صلح افغانستان خرسند خواهد شد زیرا معمار روند کنونی در واقع خلیل‌زاد است که کابل از آن دل خوشی ندارد.

«عمر صمد» پژوهشگر شورای اتلانتیک و سفیر پیشین افغانستان در بلژیک به روزنامه اطلاعات روز افغانستان گفته است: حفظ زلمی خلیل زاد بعنوان فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، نشانگر نیاز تیم بایدن به خلیل‌زاد است.

صمد افزود: زلمی خلیل‌زاد دیپلمات افغانی‌الاصل و بانفوذ آمریکایی، کسی است که توافق‌نامه را مهندسی کرده و در دوونیم سال گذشته مجری این سیاست بوده و از جزئیات قضیه باخبر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار