نخست وزیر اسبق انگلیس درباره خطر تجزیه جزیره هشدار داد


نخست وزیر اسبق انگلیس درباره خطر تجزیه جزیره هشدار داد

لندن – ایرنا – نخست وزیر اسبق انگلیس با اشاره به خیزش جدایی طلبان در اسکاتلند و گسترش نارضایتی در این منطقه نسبت به خطر تجزیه کشور هشدار داد.

به گزارش ایرنا، گوردن براون در یادداشتی برای نشریه دیلی تلگراف که روز دوشنبه منتشر شد تصریح کرد که اگر نحوه مدیریت کشور اصلاح نشود، اوضاع به زودی بحرانی می‌شود. وی هشدار داد که نارضایتی در اسکاتلند در حدی عمیق است که می‌تواند پایان اتحاد کشور را رقم بزند.

براون که در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰میلادی سکان دولت لندن را برعهده داشت تاکید کرد که پنج سال بحران برگزیت در کنار همه‌گیری کرونا باعث تضعیف پیوند بین انگلیس، ولز اسکاتلند و ایرلند شمالی شده است.

وی با اشاره به ضرورت اصلاحات در کشور تاکید کرد که دولت باید سریعا راه‌های تقویت پیوند و یکپارچگی بین اجزای کشور را شناسایی کند.

وی در حالی این مطالب را بیان داشت که نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که در پی خیزش جدایی طلبان اسکاتلندی بحران تجزیه این کشور دوباره اوج گرفته است.

نشریه ساندی تایمز نیز دیروز در گزارشی نوشت که فشار روی دولت انگلیس برای حفظ یکپارچگی این کشور افزایش پیدا کرده چون نظر سنجی ها نشان می‌دهد که بیشتر رای‌دهندگان در اسکاتلند و ایرلند شمالی خواهان برگزاری همه‌پرسی جدایی از انگلیس هستند. براساس این نظرسنجی حس وطن پرستی انگلیسی در میان اقوام اسکاتلندی و ایرلند شمالی در سال‌های اخیر به شدت افول کرده است.

در همین حال حزب ملی اسکاتلند روز شنبه سند مربوط به نقشه راه برگزاری همه پرسی جدایی از انگلیس را منتشر و اعلام آمادگی کرده که بدون اذن دولت مرکزی لندن، همه پرسی استقلال از انگلیس را برگزار می‌کند.

مقام‌های این حزب وعده داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات محلی پارلمان، لایحه‌ای را به رای خواهند گذاشت که پس از پایان بحران کرونا، همه‌پرسی جدایی از انگلیس برگزار شود. نتایج نظرسنجی لوسیدتاک حاکیست که اسکات‌ها انتظار دارند این منطقه تا ۱۰ سال دیگر مستقل شود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بارها مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده و گفته که پس از همه پرسی سال ۲۰۱۴ نیازی به برگزاری دوباره آن وجود ندارد.

در همه پرسی روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳)، ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به ترک این کشور رأی دادند. حامیان برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند که رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده و این منطقه مایل است که در اتحادیه اروپا باقی‌ بماند.

در ایرلند شمالی و ولز هم اوضاع چندان تعریفی ندارد و کارشناسان نسبت به بحران سیاسی در این کشور هشدار داده‌اند.

جدایی طلبان اسکاتلندی تا پیش از بحران کرونا، چندین تظاهرات اعتراضی با حضور ده‌ها هزار شرکت‌کننده برگزار کرده و فریاد استقلال طلبی سر داده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقلب اوسمار از روی دست نکونام