هوای بجنورد ناسالم شد


هوای بجنورد ناسالم شد

بجنورد- ایرنا- کارشناس پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: تجمع و غلظت برخی آلاینده‌ها در مرکز استان شاخص کیفیت هوا را به 160 رسانده و برای تمام گروه‌ها در وضعیت ناسالم قرار داد.

جواد عمارلو روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هوای بجنورد مرکز استان دیروز برای گروه های حساس ناسالم گزارش شد که امروز میزان غبار و آلودگی هوا افزایش یافته است.

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه دیروز شاخص کیفیت هوای بجنورد ۱۰۶ بود، خاطرنشان کرد: پدیده وارونگی دمایی و پایداری هوا سبب افزایش غلظت آلاینده ها شده است.

وی افزود: هوای بجنورد در ۳۰ دیماه گذشته پس از درجا زدن ۹ روزه در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس یا تمام گروه ها، سالم شد که از دیروز به چرخه ناسالم بازگشته است.

عمارلو اظهار داشت: علت اصلی کاهش کیفیت هوای بجنورد، گرد و غبار است، داده ها نشان می دهد مشکلی از لحاظ آلایندگی گازی در شهر وجود ندارد، بلکه فعالیت سنگ شکن ها و نیز پاشیدن شن و نمک در معابر برای آب کردن برف، عامل آلودگی هوا است.

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: کیفیت هوای بجنورد به صورت سیار در نقاط مختلف سنجش می شود، میزان غبار و آلایندگی در هوا در ساعت اول شب که تردد خودروها بالا است، بیشتر می شود.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ پی پی ام هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

شن و نمک شهرداری خاک دارد!

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم گفت: گرد و غبار، علت مهم آلودگی هوای بجنورد است، اطراف شهر بجنورد عرصه فعالیت سنگ شکن ها، کارخانه آسفالت و دیگر واحدهای آلاینده است.

حسین هراتی اظهار داشت: یکی دیگر از علل افزایش غبار در هوا، زیاد بودن معابر خاکی در سطح شهر است، برخی علت دیگر آلودگی هوا را به نوع شن و نمک پاشیده شده در سطح معابر مربوط می دانند که در این زمینه گمانه هایی از اختلاط خاک در شن و ماسه وجود داشت اما بررسی نمونه ها، این مساله را تایید نکرد.

وی تصریح کرد: البته شهرداری بجنورد در برداشت نمونه ها همکاری خوبی نداشت، نمونه هایی که مورد بررسی قرار گرفت، نمونه هایی بود که شهرداری ارائه داده بود و اجازه برداشت نمونه شن و نمک جز آنچه خود ارائه کرده بود را به ما نداد.

با توجه به کاسه ای بودن شهر بجنورد، در صورت بروز مشکل در آلودگی هوا، رفع آن مشکل است، از این رو باید اقدامات پیشگیرانه، مورد توجه باشد.

آلودگی هوای خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

هواشناسی خراسان شمالی برای این هفته جوی پایدار برای مناطق مختلف پیش بینی کرده است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ از حالا دیگه من مردم تورو از پیشم بردن علیراد