پیوند کلیه در مشهد به روند عادی بازگشت


پیوند کلیه در مشهد به روند عادی بازگشت

مشهد- ایرنا- مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در شرایط قرمز و فوق قرمز شهر مشهد، پیوند کلیه متوقف شده بود و تنها پیوندهای ضروری مانند پیوند کبد انجام می‌شد اما با بهتر شدن وضعیت، اکنون روند پیوند این عضو حیاتی در مراکز درمانی مشهد به حالت عادی بازگشته است.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر ابراهیم خالقی با اشاره به این که عملهای پیوند اعضا در شرایط قرمز کرونایی به دلیل اینکه بیمار دارای عضو پیوندی از سیستم ایمنی پایینی نسبت به سایرین برخوردار است و احتمال ابتلا به کرونا در این افراد بیشتر وجود دارد کاهش یافته بود.

وی اضافه کرد: پیوند کبد از ابتدای سال با انجام مراحل تشخیصی مبنی بر این که اهدا کننده مرگ مغزی دچار بیماری کرونا نبوده انجام شده‌ است.

وی با بیان این که بیمار نیازمند کلیه را می توان با دیالیز زنده نگه داشت اما بیمار نیازمند کبد و قلب در صورتی که پیوند برای آنها انجام نشود جان خود را از دست می‌دهند گفت: در سه ماه اول شیوع کرونا پیوند کلیه در هیچ دانشگاهی انجام نمی شد اما به مرور و به خصوص در بهمن ماه پیوند کلیه نیز دوباره از سر گرفته شد.

مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز سه ماه بعد از شیوع کرونا پیوند کلیه آغاز شد از همین رو کلیه اهدایی افراد مرگ مغزی برای پیوند به شیراز ارسال می‌شد تا در آنجا در اختیار تیم درمان برای پیوند قرار بگیرد و در زمان اوج بیماری کرونا ۲ قلب مناسب پیوند وجود داشت که برای انجام پیوند به تهران فرستاده شد.

خالقی افزود: وضعیت شهر مشهد در اکثر اوقات قرمز بود از همین رو اعضایی که قابلیت پیوند داشت به شهرستانهای دیگر ارسال می‌شد اما خوشبختانه در حال حاضر کلیه عمل‌های پیوند در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حقوق ورودی موبایل‌های بالای 600 دلار ابلاغ شد