90 درصد نسخه نویسی در همدان تا پایان سال الکترونیکی می‌شود


90 درصد نسخه نویسی در همدان تا پایان سال الکترونیکی می‌شود

همدان- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت همدان پیش بینی کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال 90 درصد نسخه نویسی در مراکز درمانی و مطب ها به صورت الکترونیکی صورت گیرد.

سعید فرجی روز دوشنبه در دیدار با رییس و کارکنان سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز همدان اظهار داشت: دولت الکترونیکی یکی از اولویت های برنامه ششم توسعه کشور بود که در این راستا پرونده سلامت الکترونیکی در دستور کار وزارت بهداشت و بیمه ها قرار گرفت که بیمه ها به خصوص بیمه سلامت در این باره از دانشگاه های علوم پزشکی سبقت گرفتند.

وی اظهار داشت: سال ۹۸ همزمان با سومین سال اجرای برنامه توسعه کشور باید هر شهروند ایرانی یک پرونده سلامت الکترونیک داشت که به دلایل متعددی این امر محقق نشد.

مدیرکل بیمه سلامت همدان اظهار داشت: این استان تا پایان سال گذشته به علت همکاری نکردن پزشکان در نسخه نویسی الکترویکی به بهانه های مختلف، جزو چند استان آخر در این زمینه بود در حالیکه پزشکان همدانی از افراد خوش به شمار می روند.

فرجی بیان کرد: با توجه به رتبه نامناسب همدان در زمینه نسخه نویسی الکترنیکی فعالیت هایی برای بهبود این آمار صورت گرفت که هم اینک رتبه استان بهبود یافته و در نسخه نویسی جزو هفت استان اول بوده و در در نسخه پیچی استان همدان نیز رتبه چهاردهم کشور هستیم.

وی اظهار داشت: با اجرای نسخه نویسی الکترونیکی فرد هنگام مراجعه به مراکز درمانی و مطب ها دیگر نیازی به همراه داشتن دفترچه درمانی ندارد بلکه منشی پزشک با وارد کردن کُدملی بیمار اطلاعات هویتی و بیمه و پرونده سلامت را در لیست مراجعین پزشک قرار می دهد

مدیرکل بیمه سلامت همدان افزود: پزشک پس از انطباق اطلاعات بیمار با مشخصات درج شده در سامانه و گرفتن شرح حال و معاینه بیمار می تواند بر حسب ضرورت برای بیمار آزمایش، تصویر برداری و یا دارو را در سامانه بصورت الکترونیکی در خواست نماید و کد پنج رقمی رهگیری را به بیمار تحویل دهد و فرد بیمه شده می تواند داروی تجویزی را با ارائه کد رهگیری و کد ملی خود از داروخانه یا درمراکز پاراکلینیک خدمت مورد نظر را دریافت کنند.

به گفته وی با ارائه این کُد به هر مرکز طرف قرارداد با بیمه در هر نقطه از کشور می توان داروی تجویز شده یا آزمایش و تصویربرداری درخواستی پزشک را دریافت کرد.

فرجی اضافه کرد: به منظور ترغیب پزشکان به نسخه نویسی الکترونیکی مشوق‌های پیش بینی شده است که برای نمونه پرداخت مطالبات این طیف از پزشکان در اولویت است و برای هر نسخه پنج هزار تومان بیشتر علاوه بر سهم پیش بینی شده پرداخت می شود.

وی گفت: سازمان بیمه سلامت ایران درصدد حذف دفترچه درمانی است که این رویکرد نیازمند فراهم بودن سیستم الکترونیکی جامع و کامل بوده تا در هر زمان و مکان و حتی با قطعی برق بتوان از این ظرفیت بهره گرفت.

مدیرکل بیمه سلامت همدان تاکید کرد: مهمترین اولویت سازمان بیمه سلامت از نسخه نویسی الکترونیکی کاهش تقاضای القایی بود یعنی با جلوگیری از تعدد و تداخل دارویی شاهد کاهش هزینه های زائد و تحمیلی و کمک به اقتصاد سلامت بودیم.

فرجی مصرف کمتر کاغذ، رفع مشکلات ثبت و بایگانی کاغذی، کاهش ازدحام برای دریافت، تمدید و صدور دفترچه را از مزایای نسخه نویسی الکترونیک دانست و گفت: سال ۹۵ پنج میلیون ۳۰۰ هزار بار مراجعه به مراکز درمانی داشته ایم که این روند کاهشی بوده و به سه میلیون ۸۰۰ هزار بار کاهش داشته است.

وی گفت: هم اینک ۱۵۰ پزشک عمومی، ۱۶۲ متخصص و فوق تخصص، ۳۵ دندان پزشک، ۱۸۱ داروخانه، ۵۲ آزمایشگاه، ۴۰ مرکز توانبخشی، ۲۳ پرتوپزشکی، ۲۵ درمانگاه خصوصی و خیریه، ۹ درمانگاه خصوصی و ۱۹ بیمارستان طرف قراداد با اداره کل بیمه سلامت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!