10 تیم مشغول تدوین آثاری درباره آیت الله شاهرودی هستند


10 تیم مشغول تدوین آثاری درباره آیت الله شاهرودی هستند

سمنان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حساسیت زیادی بر روند برگزاری کنگره نکوداشت آیت الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی دارد گفت: 10 تیم چهارنفره در حال تدوین آثار مکتوب در خصوص این شخصیت هستند.

به گزارش ایرنا، فرشید فلاح روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع روند برگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی شاهرودی در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تکریم مفاخر فرهنگی است ابراز داشت: در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان تصمیم بر این شد هر سال یک کنگره ملی در بزرگداشت یکی از مفاخر فرهنگی استان برگزار شود.

وی با بیان اینکه بزرگداشت مفاخر فرهنگی تاثیر بزرگی در الگوسازی برای جوانان و نوجوانان دارد افزود: آیت الله شاهرودی یک شخصیت فراملی و بین‌المللی است و حتی در بین مراجع تقلید، شاخص‌تر است به طوری که امام خمینی (ره) از او به عنوان "شیخ المراجع" نام برد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: سال‌های گذشته اقدامات مهمی در حوزه این کنگره انجام شد و بخش‌های مقدماتی کار پیش رفت و تلاش بر این است با معرفی توانمندی‌ها و مفاخر استان سمنان در سطح ملی، جایگاه این استان به طور شایسته در کشور معرفی شود.

فلاح با اشاره به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حساسیت زیادی بر برگزاری این کنگره دارد گفت: ۱۰ تیم ۴ نفره مشغول به تدوین آثار مکتوب در خصوص این شخصیت هستند.

وی ادامه داد: در صورت مساعد بودن شرایط کرونا این کنگره به صورت حضوری و در غیر این صورت به صورت پخش زنده از صدا و سیما برگزار می‌شود.

نگاه ویژه مقام معظم رهبری به کنگره نکوداشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی

دبیر اجرایی کنگره نکوداشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی نیز در این نشست گفت: این کنگره با گذرواژه "عالم ذوالشهادتین" و به تاکید مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

عباس نصیری‌فرد با بیان اینکه مجری این کنگره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متصدی اجرای آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان است افزود: حوزه‌های علمیه خراسان، قم و نجف، بستگان آیت‌الله شاهرودی، مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل‌بیت(ع)، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه و شورای اسلامی شهر و شهرداری شاهرود در برگزار این کنگره همکاری می‌کنند.

وی یادآور شد: کنگره نکوداشت آیت‌الله العظمی شاهرودی در سه بعد علمی، تبلیغی و ترویجی برگزار می‌شود.

نصیری‌فرد با بیان اینکه افتتاحیه این کنگره آذرماه ۹۹ بود گفت: پیش کنگره آن اردیبهشت ۱۴۰۰ در شهر شاهرود و اختتامیه آن تیرماه ۱۴۰۰ در قم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه نشست علمی این کنگره در مشهد و نجف، برگزار می‌شود گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس موسسه دائره المعارف فقه شیعه دبیر علمی این کنگره است.

دبیر اجرایی کنگره نکوداشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی ادامه داد: محورهای علمی این کنگره میراث فقهی و اصولی و روانشناسی آیت‌الله شاهرودی است.

نصیری‌فرد با اشاره به اینکه معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده وزارتخانه در این کنگره است افزود: فراخوان این کنگره به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی و اردو در کشورهای مختلف منتشر شد.

دبیر اجرایی کنگره نکوداشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی بیان کرد: نشست علمی این کنگره در نجف با هماهنگی آیت‌الله سید علی سیستانی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۴ نشست فرهنگی در ۱۴ کشور اسلامی، با همکاری جامعه المصطفی العالمیه برگزار می‌شود گفت: عراق، لبنان، سوریه، پاکستان، افغانستان، ترکیه و آذربایجان از جمله این کشورها است.

رئیس مجمع جهانی تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی گفت: تمامی مکتوبات تولید شده در کنگره تبدیل به لوح فشره می‌شود و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلام آن را به صورت نرم‌افزار منتشر می کند.

نصیری‌فرد ابراز داشت: زندگی نامه آیت الله شاهروی به صورت کتاب صوتی به دو زبان عربی و فارسی با همکاری مرکز تحقیقات کامپوتری علوم اسلام و معاونت صدای صدا و سیما مرکز سمنان در دست تولید است.

وی با اشاره به فعالیت‌های در دست اقدام این کنگره گفت: چاپ آثار علمی و فرهنگی منتشر نشده آیت الله شاهرودی، تهیه و چاپ مقاله با محورهای این کنگره، تهیه زندگی نامه آیت‌الله شاهرودی در ۷۰۰ صفحه و کتاب صوتی، تهیه و چاپ رمانی از زندگی آیت الله شاهرودی، نگارش ۲ جلد کتاب در رابطه با اخلاق و خانواده، یکی برای دانشجویان و دیگری برای طلبه‌ها، و تهیه کتاب از مستندات خطی مانند توصیه نامه‌های آیت الله شاهرودی از جمله اقدامات در دست انجام است.

نصیری‌فرد بیان کرد: همچنین تهیه کتاب از مصاحبه‌های شاگردان در ۲ جلد، تهیه مستند تلویزیونی حدیث سرو در ۲ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای، ۱۰ نمایشنامه رادیویی بر پایه زندگی‌نامه آیت‌الله شاهرودی، تهیه ۶۰ مطلب علمی به کوشش کمیته علمی کنگره و چاپ کتاب عکس‌نوشت از عکس‌های این چهره علمی استان سمنان، دیگر اقدامات در دست انجام است.

به گزارش ایرنا، آیت الله حسینی شاهرودی در سال ۱۲۶۲ در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر بسطام در نزدیکی شاهرود به دنیا آمد، وی از مراجع تقلید شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری و از شاگردان میرزای نائینی و آقا ضیاء عراقی بود.

وی ۱۴ شهریور ۱۳۵۳ درگذشت و در حرم مطهر امام علی(ع) در نجف اشرف دفن شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا