افزایش سرمایه اجتماعی دانشگاه‌ها با راه اندازی دوره‌های مشترک آموزشی


افزایش سرمایه اجتماعی دانشگاه‌ها با راه اندازی دوره‌های مشترک آموزشی

سالاری گفت: راه اندازی دوره‌های مشترک آموزشی، یکی از کلیدی‌ترین راه کار‌ها برای افزایش سرمایه اجتماعی دانشگاه است.

افزایش سرمایه اجتماعی دانشگاه‌ها با راه اندازی دوره‌های مشترک آموزشیبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در نشست شورای سیاست‌گذاری بین‌المللی دانشگاه الزهرا (س) اظهار کرد: در دوره‌ای که دانشگاه‌های ما با تحریم‌های ناعادلانه آمریکا و شیوع بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند، توانستند با بهره‌مندی از فضای مجازی، مسیر‌های حیاتی را برای بین‌المللی سازی آموزش عالی باز کنند.

او افزود: کرونا باعث شد ما به سمت فضای مبتنی بر نوآوری برویم، اگر این نوآوری‌ها در دوران کرونا نبود، فعالیت‌های علمی بین‌المللی با عنایت به مشکلات عدیده داخلی، کاهش پیدا می‌کرد.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی با اشاره به دوره‌های گذار آموزش عالی در طول حیات جمهوری اسلامی گفت: در طول ۴۰ سال گذشته، جامعه علمی کشور سه دوره متفاوت را پشت سر گذاشت؛ دوران پیشرانی آموزش عالی در اواخر دهه هفتاد، دوران پیشرانی پژوهش با محوریت چاپ مقالات علمی در isi و اسکوپوس و دوره سوم که در اواخر دهه ۸۰ شکل گرفت و دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های نوآور و فناور یا نسل سوم و چهارم گذر کردند.

برون‌گرایی باعث ارتقای اقتصادی و توسعه کیفی در جوامع علمی شد

سالار آملی افزود: در دوران گذر به فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه، برون‌گرایی سبب شد که جوامع علمی و دانشگاهی ما به سمت رفع نیاز‌های جامعه حرکت کنند. اندیشه‌ها و دانش از سرزمین‌ها عبور کرد و مرز‌های ملی را درنوردید و دانشگاه‌ها توانستند با ادامه حیات در فرامرز‌ها به آینده خود امیدوار باشند. در حالی که درون‌گرایی باعث شیوع بی‌نظمی و معیار‌های نامشخص می‌شد، برون‌گرایی سبب شد تا ارتقای کمی، ارتقای اقتصادی و توسعه کیفی در جوامع علمی ما به طور مشخص دیده شود.

او با بیان اینکه بهترین پیشران و نیروی محرکه برای برون‌گرایی، سرمایه اجتماعی یک دانشگاه است، یادآوری کرد: متخصصان دانشگاهی با بهره‌مندی از نوآوری و توانمندی‌های علمی می‌توانند به نیروی مهمی در عرصه بین‌المللی تبدیل شوند. پذیرش تفاوت، تجهیز به تحلیل و تلاش برای تغییر از جمله مشخصه‌های سرمایه‌های اجتماعی بین‌المللی دانشگاه‌ها به شمار می‌آیند.

سالاری افزود: راه اندازی دوره‌های مشترک آموزشی، یکی از کلیدی‌ترین راه کار‌ها برای افزایش سرمایه اجتماعی دانشگاه است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به مأموریت و رسالت دانشگاه الزهرا (س) برای آموزش و تربیت قشر خاصی از جامعه ایران یعنی زنان گفت: دانشگاه الزهرا باید پرچمدار زنان دانشمند جهان اسلام و جهان در حال توسعه باشد. شما باید برای این مهم تلاش کرده و مبارزه کنید؛ این دانشگاه می‌تواند با بهره‌مندی از قدمت تمدن ایرانی به این مهم دست پیدا کند.

او حضور دانشگاه الزهرا (س) در سازمان‌های بین‌المللی زنان دانشمند را یکی از مهم‌ترین موضوعات کلیدی برای رسیدن به این مهم برشمرد و به مسئولان این دانشگاه توصیه کرد: در برخی از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که در قالب زنان دانشمند جهان اسلام فعالیت می‌کنند، حضور پیدا یابند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید