بیشترین تعداد کودکان کار لرستان در خرم‌آباد و بروجرد هستند


بیشترین تعداد کودکان کار لرستان در خرم‌آباد و بروجرد هستند

خرم‌آباد - ایرنا - مدیر کل بهزیستی لرستان گفت: 544 کودک کار در این استان شناسایی شده است که بیشترین آنها در خرم آباد و بروجرد هستند.

به گزارش ایرنا، کرم یاری روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه کودک خیابانی یک ناهنجاری اجتماعی است افزود: کودک خیابانی کودکی بی خانمان است که دوره‌ای از زندگی خود را در خیابان سپری می‌کند.
وی مهمترین مشکل این کودکان را به ترتیب اولویت نداشتن والد موثر، بضاعت مالی کافی، سکونت در مناطق حاشیه ای و اعتیاد والدین عنوان کرد و اظهار داشت: در تمامی استان ها مرکزی برای ساماندهی کودکان خیابانی وجود دارد که در هر ساعت از شبانه روز آمادگی پذیرش آنها را دارد.

یاری گفت: در حال حاضر ۵۴۴ کودک کار در استان شناسایی شده است که تمامی آنها دارای حداقل یک والد هستند و در پایان کار به خانه رجوع می کنند.

وی با اشاره به تعریف کنوانسیون جهانی حقوق کودک ادامه داد: بر اساس ماده یک این پیمان به هر فرد که کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد عنوان کودک اطلاق می‌شود.

یاری تصریح کرد: در این راستا بهزیستی لرستان برای ۳۸۰ کودک تشکیل پرونده داده و آنها را در مراکز حمایتی آموزش کودک کار و خانواده در شهرستانهای خرم آباد و بروجرد ساماندهی کرده است.

وی گفت: کودکانی که به دلایل مختلف از جمله بد سرپرستی، فرار از منزل و اعتیاد والدین در خیابان سکونت دارند توسط مراجع انتظامی و قضایی شناسایی و به مراکز شبانه روزی ساماندهی ارجاع داده می شوند که پس از انجام آزمایشات لازم، در مرحله نخست به خانواده و اقوام دارای صلاحیت سپرده و در غیر این صورت در مراکز شبانه روزی ساماندهی می شوند.

یاری راه برون رفت از این مشکل و پیشگیری از افزایش کودکان کار در استان را توانمند سازی خانواده آنها برشمرد و اضافه کرد: این مهم با بسیج تمامی امکانات دستگاه های عضو شورای ساماندهی کودکان کار و انجام وظایفی که در آئین نامه بر دوش آنها نهاده شده است محقق می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز کودکان کار و خیابانی را از پرخطرترین گروه ها دانست و گفت: این قشر نسبت به سایر افراد در معرض آسیب های جدی روانی، اجتماعی و جسمی بیشتری هستند.

وی افزود: آسیب‌ها و تاثیرات مخربی که کار بر روی جسم و روح کودک می گذارد ممکن است در آینده فرد را دچار آسیب جدی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد