بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنید


بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنید

گجت نیوز اگر به عناوین ژانر مدیریت (Management) و آثار چالش برانگیز علاقه‌مند هستید، در ادامه می‌توانید با بهترین بازی های مدیریتی دو دهه اخیر آشنا شوید. در این مطلب به معرفی بهترین بازی های مدیریتی پرداخته‌ایم، آثاری که گاهی بیش از اندازه استرس‌زا می‌شوند و دست کمی از شغل‌های واقعی مدیریت یا حسابداری ندارند. هنگامی که... نوشته بهترین بازی های...

اگر به عناوین ژانر مدیریت (Management) و آثار چالش برانگیز علاقه‌مند هستید، در ادامه می‌توانید با بهترین بازی های مدیریتی دو دهه اخیر آشنا شوید.

در این مطلب به معرفی بهترین بازی های مدیریتی پرداخته‌ایم، آثاری که گاهی بیش از اندازه استرس‌زا می‌شوند و دست کمی از شغل‌های واقعی مدیریت یا حسابداری ندارند.

هنگامی که صنعت بازی آغاز به کار کرد و دستگاه‌های آرکید فراگیر شدند، بازی کردن یکی از بهترین راه‌ها برای سرگرم شدن و فرار از مشکلات زندگی به حساب می‌آمد. اما کمتر کسی می‌توانست پیش بینی کند که روزی ژانری پدیدار شود که بازیکنان به صورت داوطلبانه، شغل سخت و پراسترس مدیریت را برعهده می‌گیرند!

بازی تم پارک (Theme Park) سال ۱۹۹۴ و رولر کُستر تایکون (Rollercoaster Tycoon) سال ۱۹۹۹ به عنوان بزرگان ژانر مدیریت در نظر گرفته می‌شوند و با اینکه این شغل در دنیای واقعی، چیزی همانند کابوس است اما در دنیای بازی، سرگرم کننده از کار در آمده. این بازی‌ها، به منبع الهام عناوین مشهور دیگری همچون سیم سیتی و زوو تایکون (Zoo Tycoon) تبدیل شدند و حتی ژانر شبیه ساز کشاورزی را نیز تحت تاثیر قرار دادند.

بهترین بازی های مدیریتی

بازی شبیه ساز کشاورزی سال ۲۰۰۸ و دیگر عناوین مدیریت چند سال اخیر، پافشاری بیشتری بر روی واقع گرایی دارند که این مسئله باعث شده تا گیم پلی آن‌ها به شدت اعتیاد آور شود. این عناوین همچنین منجر به افزایش محبوبیت بازی‌هایی با محوریت شغل‌های دیگر نیز شده‌اند. در چند سال اخیر، بازی‌های درخشانی در این ژانر عرضه شده که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم. ناگفته نماند که این فهرست بر اساس نمره منتقدان و میانگین امتیاز آثار در سایت متاکریتیک تنظیم شده است.

– بازی The Sims 3

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنید

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنیدامتیاز متاکریتیک: ۸۶

در مجموعه سیمز، به جای مدیریت یک مزرعه یا شهربازی، وظیفه مدیریت زندگی شخصیت‌ها را بر عهده دارید. نکته قوت بازی، آزادی شما در شخصی سازی شخصیت‌ها است، می‌توانید ظاهر آن‌ها را تغییر دهید، خانه‌هایشان را تزئین کنید و حتی شغل‌های مختلفی را برایشان انتخاب نمایید.

در این مجموعه، بازی هیچ هدفی برای شما تعیین نمی‌کند و اجازه می‌دهد تا داستان‌ها و ماجراجویی‌های خودتان را خلق کنید. قسمت سوم، نه تنها ایده‌های نسخه‌های قبلی را گسترش داده بلکه قابلیت‌های بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد، برای مثال می‌توانید انتخاب کنید که شخصیت شما هنرمند، نابغه یا ورزشکار باشد. این بازی در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و هنوز هم مخاطبان زیادی دارد.

– بازی Football Manager 2013

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنید

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنیدامتیاز متاکریتیک: ۸۶

نسخه ۲۰۱۳ مدیریت فوتبال، هنوز هم به عنوان یکی از بهترین قسمت‌های مجموعه در نظر گرفته می‌شود. این بازی شرکت سگا توانست با فیفا منجر (Fifa Manager) رقابت کند و آن قدر خوب بود که رقیبش را به راحتی کنار زد (فیفا منجر ۲۰۱۴، آخرین قسمت مجموعه بود که توسط EA منتشر شد).

فوتبال منجر ۲۰۱۳ همان نسخه‌ای است که جنگ میان سگا و EA را به اتمام رساند و سگا را برنده این رقابت کرد. شما در این شماره می‌توانید مدیریت تیمی از ۵۴ کشور مختلف را بر عهده بگیرید. تعداد زیاد تیم‌ها شاید گاهی باعث کاهش کیفیت شوند اما این مسئله در رابطه با بازی مدیریت فوتبال صدق نمی‌کند، جزئیات گیم پلی فوق العاده است و گیم پلی اثر از عمق تاکتیکی غیرمنتظره‌ای بهره می‌برد. شما می‌توانید در نقل و انتقالات بازیکنان شرکت داشته باشید، تیم را تمرین دهید، تاکتیک‌ها را مشخص کنید و غیره.

هر نسخه ویژگی‌های تازه‌ای ارائه می‌دهد و سازندگان در نسخه ۲۰۱۳، حرکت هوشمندانه‌ای انجام دادند و حالت کلاسیک را معرفی کردند. حالت کلاسیک تجربه ساده‌تری از بازی ارائه می‌داد و مکانیک‌های پیچیده بازی را حذف کرده بود. به همین دلیل، تازه واردها می‌توانستند ارتباط بیشتری با اثر برقرار کنند و تنها بر روی نکات کلیدی مدیریت یک باشگاه تمرکز داشته باشند.

– بازی Football Manager 2019

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنید

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنیدامتیاز متاکریتیک: ۸۶

از نسخه ۲۰۱۴ به بعد، متاسفانه این مجموعه وارد سرازیری شد و دیگر نوآوری‌های سابق را نداشت. البته هیچ کدام از این نسخه‌ها بد نبودند و حتی ضعیف‌ترین قسمت مجموعه یعنی نسخه ۲۰۱۵ هم توانست میانگین امتیاز ۸۰ را در سایت متاکریتیک بدست بیاورد. اما این سری بازی برای عدم خلاقیت مورد انتقاد قرار گرفت و تفاوت خاصی میان نسخه‌های جدید و قدیمی آن دیده نمی‌شد.

خوشبختانه، استودیوی اسپورتس اینتراکتیو (Sports Interactive) به این انتقادات گوش فرا داد و با نسخه ۲۰۱۹، مجموعه را به اوج بازگرداند. این نسخه بسیاری از مکانیک‌های ناقص قسمت‌های قبلی همانند بخش تمرینات را بهبود بخشید. بخش تمرینات آن قدر ضعیف کار شده بود که بسیاری از بازیکنان ترجیح می‌دادند تمرینات توسط هوش مصنوعی انجام شود. بازی Football Manager 2019 این بخش‌ها را دستخوش تغییرات گسترده کرد و مورد استقبال طرفداران قرار گرفت.

– بازی RimWorld

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنید

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنیدامتیاز متاکریتیک: ۸۷

یکی از بازی‌های برتر این فهرست که مدیریت شهر یا فوتبال نیست. این بازی که با کمک‌های مالی مخاطبان ساخته شد، حدود ۵ سال در حالت دسترسی اولیه (Early access) قرار داشت و نسخه کامل آن سرانجام در اواخر سال ۲۰۱۸ انتشار یافت.

در بازی RimWorld، شما وظیفه مدیریت یک کلونی انسانی را بر عهده دارید و باید نجات یافتگان مختلفی را تحت پوشش قرار دهید. بر خلاف دیگر بازی های مدیریتی، ریم ورلد در دو حالت تمام می‌شود. یک، اگر همه شخصیت‌ها کشته شوند و دو، شخصیت‌ها بتوانند با یک سفینه فضایی از سیاره فرار کنند. تلاش بازیکنان برای حفظ جان این شخصیت‌ها کمک کرده تا بازی حساسیت بالایی داشته باشد و این اتفاق خوبی است.

– بازی Stardew Valley

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنید

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنیدامتیاز متاکریتیک: ۸۹

در بازی استاردو ولی، شما مدیریت یک مزرعه را بر عهده دارید. بازی هدف خاصی را برای مخاطب مشخص نمی‌کند و همه چیز به خودتان بستگی دارد که می‌خواهید چه کاری انجام دهید. اجازه ندید که سبک گرافیکی کلاسیک بازی شما را فریب دهد، استاردو دارای عمق و پیچیدگی‌های زیادی است و برای اینکه یک مزرعه موفق داشته باشید، کار سختی در پیش خواهید داشت. البته مزرعه داری تنها کار شما نیست بلکه می‌توانید معدن کاری یا ماهیگیری کنید، حیوان پرورش دهید، محصولات زراعی تولید نمایید و غیره. بازی دارای بخش چند نفره آنلاین هم هست و می‌توانید در کنار دوستانتان لحظات خاطره انگیزی داشته باشید.

علاوه بر این‌ها، مدیریت زندگی شخصی شخصیت اصلی نیز در دستان شماست، اینکه با چه کسی ازدواج می‌کند، بزرگ کردن فرزندانش و خیلی چیزهای دیگر. بازی Stardew Valley یکی از پرفروش‌ترین عناوین مستقل تاریخ است و توسط تنها یک بازی‌ساز ساخته شده که تحسین برانگیز است. این بازی توانست جوایز زیادی را هم به خانه ببرد.

– بازی Worldwide Soccer Manager 2005

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنید

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنیدامتیاز متاکریتیک: ۸۹

«ورلد واید ساکر منجر» در واقع نام دیگر همان فوتبال منجر است که در آمریکا توانست محبوبیت زیادی به دست بیاورد. این بازی، اولین نسخه از مجموعه مدیریت فوتبال به حساب می‌آید که استودیوی اسپورتس اینتراکتیو آن را با همکاری سگا ساخت.

این بازی یک اثر جریان ساز به حساب می‌آید که باعث محبوبیت عناوین مدیریت ورزشی شد. این بازی همچنین بسیار با کیفیت تر از Championship Manager 5 بود که به دلیل باگ‌های متعدد مورد انتقاد قرار گرفت.

– بازی Worldwide Soccer Manager 2006

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنید

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنیدامتیاز متاکریتیک: ۸۹

پس از موفقیت نسخه ۲۰۰۵، اسپورتس اینتراکتیو و سگا دست به کار شده و قسمت بعدی را با تغییرات مناسب منتشر کردند. نسخه ۲۰۰۶ به جای اضافه کردن ویژگی‌های تازه، مکانیک‌های نسخه اصلی را بهبود بخشید و آن‌ها را کارآمدتر کرد. با این حال، این قسمت هم میانگین امتیاز ۸۹ را بدست آورد که ناشی از عدم وجود نوآوری و المان‌های جدید است.

در سال ۲۰۰۶، یک نسخه جدید از مجموعه Championship Manager نیز منتشر شد که البته در مقایسه با فوتبال منجر ۲۰۰۶ حرفی برای گفتن نداشت. پس از چند شماره ضعیف و ناموفق، پرونده این سری در سال ۲۰۱۷ بسته شد.

– بازی The Sims 2

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنید

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنیدامتیاز متاکریتیک: ۹۰

سیمز ۲ یک تفاوت ویژه با قسمت اصلی داشت و آن عدم استفاده از دوربین ثابت و محدود نسخه اول بود. در این شماره، شاهد اضافه شدن بارداری، بزرگ کردن فرزند، سکانس‌های سینمایی و فعل و انفعالات جدید اجتماعی نیز بودیم.

همانند دیگر قسمت‌های سری سیمز، بازی دارای بسته‌های الحاقی فراوانی است که هر کدام، چیزهای تازه‌ای را به آن اضافه می‌کنند، همانند حیوانات خانگی، زندگی شبانه و دانشگاه. همچنین یک نسخه فرعی از بازی به نام دور افتاده (Castaway) منتشر شد که بازیکنان را در یک جزیره متروکه قرار می‌داد.

– بازی The Sims

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنید

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنیدامتیاز متاکریتیک: ۹۲

اثری که آغازگر همه چیز بود. سیمز ۱ اگر چه حالا نسبت به نسخه‌های بعدی ضعیف به نظر می‌رسد اما عنوانی انقلابی است که در زمان خودش، سر و صدای زیادی برپا کرد و بازیکنان زیادی با آن خاطره دارند.

این بازی به یک موفقیت تجاری بزرگ هم تبدیل شد و شرکت سازنده را وادار به انتشار بسته‌های الحاقی مختلف کرد. قسمت اول سیمز به دلیل تاثیری که در صنعت بازی داشت، هنوز هم اثر قابل احترامی است.

– بازی Factorio

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنید

بهترین بازی های مدیریتی که باید تجربه کنیدامتیاز متاکریتیک: ۹۴

مجموعه سیمز و فوتبال منجر شاید ژانر مدیریتی را به تسخیر خود در آورده باشند اما از نظر کیفیت می‌توان ادعا کرد که با بازی فکتریو، اثر درخشان استودیوی ووبی سافتور (Wube Software) فاصله زیادی دارند. فکتوریو یک شبیه ساز ساخت و ساز و مدیریت است که با توجه به برداشت خاصی که از این سبک ارائه می‌دهد، می‌توان آن را یکی از بهترین عناوین مستقل چند سال اخیر هم در نظر گرفت.

این بازی هم در ابتدا به صورت دسترسی اولیه منتشر شد و نسخه اصلی آن در نهایت در سال ۲۰۲۰ در دسترس طرفداران قرار گرفت. بازی شباهت‌های زیادی به ریم ورلد دارد و شما در نقش یک مهندس بازی می‌کنید که سفینه‌اش در یک سیاره بیگانه سقوط کرده و حالا باید با جمع آوری منابع، شرایط را برای بازگشت به خانه فراهم کند. این بازی هم پایان دارد و اگر بتوانید شرایط را برای پرواز موشک مهیا کنید، اثر را به اتمام رسانده‌اید. البته اگر بخواهید، می‌توانید آن را ادامه دهید. بازی Factorio مکانیک‌های مرسوم شبیه سازهای ساخت و ساز را با عناصر سبک بقا و المان‌های سبک استراتژی بی درنگ تلفیق کرده و اثری است که می‌تواند مخاطبان ژانرهای مختلف را به راحتی راضی کند.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های مدیریتی را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور