آموزش‌های زیست محیطی در کتب درسی لحاظ شود


آموزش‌های زیست محیطی در کتب درسی لحاظ شود

تهران- ایرنا- دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: نحوه برخورد یک ملت با طبیعت نشان دهنده میزان تمدن آنهاست و نیاز است آموزش‌های زیست محیطی در کتب درسی لحاظ شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دانشگاه پیام نور، حجت الله ایوبی در دومین جشنواره و چهارمین همایش ملی آموزش محیط زیست که به صورت آنلاین در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، افزود: آموزش کودکان در نحوه رفتار با محیط زیست می تواند بسیار موثر باشد.

وی گفت: ایران سرزمین شعر، ادبیات، هنر، ادیبان، حکیمان و بزرگان است و در طول تاریخ علم و دانش و فرهنگ از این سرزمین به دنیا سرازیر شده است. این وظیفه تاریخی ماست که در عرصه حفظ محیط زیست نیز پیشگام بوده و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار داشت: اگر نگاهی به متون ادیبان ایران زمین بیندازیم می بینیم که در همه نسل ها، توجه به آب، هوا، حیوانات و محط زیست در فرهنگ ما جای دارد.

ایوبی با اشاره به توجه فقه شیعه به حفظ محیط زیست نیز افزود: در دین نیز بارها بر حفظ طهارت آب، رفتار مناسب با موجودات زنده تاکید شده است.

وی مهم ترین دلیل بی توجهی افراد به مسائل زیست محیطی را ناآگاهی از پیامدهای رفتارهای خود دانست و اظهار داشت: انتظار داریم آموزش های زیست محیطی توسط آموزش و پرورش در کتب درسی لحاظ و از طریق شبکه های ارتباط جمعی و رسانه ها به تمامی مردم ارائه شود.

کشور با معضلات زیست محیطی مختلفی روبه رو است

همچنین در ادامه محمدعلی کریمی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه راه اندازی رشته آموزش محیط زیست تا مقطع دکتری در دانشگاه پیام نور اقدام بسیار مهم و ارزشمندی است، گفت: دانشگاه پیام نور به عنوان پرچم دار این حوزه و متولی کرسی آموزش محیط زیست یونسکو در این زمینه بسیار مثمرثمر بوده است.

وی افزود: امروزه و در شرایطی که کشور با معضلات زیست محیطی به شکل های مختلف روبه رو است، اهمیت آموزش محیط زیست بر کسی پوشیده نیست و ضرورت توجه به این امر به عنوان یک وظیفه برعهده تمامی نهادها و ارگان هاست.

کریمی درباره دیگر اقدامات مهم دانشگاه پیام نور در حوزه آموزش محیط زیست گفت: شکل گیری پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار و راه اندازی سامانه دانشنامه آموزش محیط زیست که به زودی محقق می شود، نشان دهنده عزم جدی دانشگاه پیام نور برای تبیین نقش خود در حوزه محیط زیست است.

وی بحث آموزش محیط زیست را بسیار ضروری دانست و گفت: آموزش آغازی برای دوری جستن از معضلات ساخته دست بشر است و تاثیر مهمی بر رویکردهای نو زیست محیطی در حوزه های مختلف کشاورزی، ارتباطات اجتماعی، صنایع و .. خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، دومین جشنواره و چهارمین همایش ملی آموزش محیط زیست به مناسبت ۲۶ ژانویه روز جهانی آموزش محیط‌زیست به صورت آنلاین در دانشگاه پیام نور آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی، دانشگاه پیام نور امسال برای دومین سال متوالی برای اشاعه آموزش الکترونیکی و در راستای انجام رسالت دانشگاه پیام نور در تبدیل‌شدن به قطب آموزش‌های الکترونیکی و ترکیبی بر اساس برنامه ششم توسعه، دستیابی به شاخص‌های مدیریت سبز دانشگاهی، کاهش هزینه‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران شیوع کرونا، اقدام به برگزاری این همایش با بهره‌گیری از ظرفیت‌های الکترونیک خود کرده و همچون گذشته در توسعه فرهنگ محیط‌زیستی اهتمام می‌ورزد.

در ادامه این همایش؛ مسابقه سه دقیقه‌ای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با آموزش محیط‌زیست برگزار شد.

برگزاری پانل های علمی «آب و محیط‌زیست» و «تجارب جوامع محلی، دانش بومی و مشارکت‌های مردمی در سازگاری با تغییر اقلیم در ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران»، ۱۲ نشست علمی الکترونیکی و یک سخنرانی کلیدی با عنوان «یادگیری مشارکتی در محیط‌های یادگیری آنلاین» از برنامه های بعدازظهر این همایش است.

سه‌شنبه (هفتم بهمن) در چارچوب برنامه‌های چهارمین همایش ملی آموزش محیط‌زیست از مجموع حدود ۶۸ مقاله دریافت شده، ۱۸ مقاله علمی به‌صورت آنلاین در سه پانل موازی و ۲۲ مقاله به‌صورت پوستر ارایه می‌شود و با برگزاری دو پانل علمی «مطالعات زبان‌شناسی و نقد زیست‌محیطی ادبیات» و «احیاء رودخانه‌های شهری تهران» و ۸ نشست الکترونیکی تخصصی در بعد از ظهر آن ادامه می یابد.

در حاشیه این برنامه، ششمین نمایشگاه تخصصی آموزش محیط‌زیست به‌صورت مجازی از امروز به مدت ۱۰ روز دایر است و در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار دارد.

علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند از طریق لینک های http://webconf.pnu.ac.ir/eenf و http://webconf.pnu.ac.ir /eeconf وارد شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد