نویسنده یمنی: دعوت برای گفت‌وگو راهبرد ثابت ایران است


نویسنده یمنی: دعوت برای گفت‌وگو راهبرد ثابت ایران است

تهران – ایرنا – قیس السعیدی نویسنده یمنی از رویکرد ایران جهت انجام گفت وگو با همسایگان خود در حوزه خلیج فارس به عنوان یک راهبرد ثابت نام برد و از قدرت نظامی و علمی ایران و  ایجاد ائتلاف میان تهران ، مسکو و پکن به عنوان دو قدرت نو ظهور جهانی تحت عنوان دو عامل تقویت این رویکرد یاد کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، السعیدی در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم ، نوشت : پس از تنش های موج دار میان ایران از یک سو و آمریکا و همپیمانانش از سوی دیگر هم اکنون از برقراری تلاش جهت انجام گفت وگو میان ایران از یک سو و کشورهای خلیج فارس از سوی دیگر سخن گفته می شود . این در حالی است که رئیس جمهور جدید آمریکا مایل به بازگشت به توافق هسته ای با ایران و معتقد است که خروج ترامپ از آن به نفع ایران شد و آمریکا از این خروج چیزی جز ناکامی برداشت نکرد. همچنین بایدن از محمد بن سلمان که مورد توجه خاص ترامپ و دامادش کوشنر قرار داشت، خوشش نمی آید.

خروج آمریکا از برجام

وی افزود: ایران با گروه ۱+۵ توافق هسته ای را امضا کرد. عربستان و رژیم صهیونیستی از این توافق خوششان نیامد و به همین دلیل دونالد ترامپ را واداشتند تا از برجام خارج شود و تحریم ها را بار دیگر علیه ایران از سر گرفته و به آنها شدت ببخشد و مانع از صدور نفت ایران شود که اقتصاد این کشور به طور عمده متکی بر آن است.

وی خاطرنشان کرد : اقدامات تحریک آمیز آمریکا علیه ایران افزایش یافت و هر آن احتمال شعله ور شدن آتش جنگ وجود داشت به ویژه پس از آنکه نفت کشها در دریای عمان مورد هدف قرار گرفت. سرنگون شدن پیشرفته ترین پهپاد آمریکایی با موشک ایرانی که مایه افتخار صنعت هوایی ارتش آمریکا به شمار می رفت، همانند کبریتی بود که امکان داشت آتش جنگ را در منطقه شعله ور کند . نکته جالب توجه اینکه این اقدام ایران آتش جنگ را از اساس خاموش کرد . در واقع این امر از شکل گیری یک تحول راهبردی در منطقه حکایت می کرد. ایران به منظور بهره برداری و تقویت این تحول در واکنش به توقیف نفت کش ایران در تنگه جبل طارق، نفت کش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کرد.

گفت‌وگو، راهبرد ثابت ایران

این نویسنده یمنی تاکید کرد : رهبران ایران در تمامی سطوح مدت ها است که خواهان گفت وگو با کشورهای منطقه به منظور حفظ امنیت آن و بهره برداری از ثروت هایش به نفع مردمانش و تامین امنیت آینده و افزایش استقلال آن هستند. اما کشورهای خلیج فارس به دعوت های ایران پاسخ منفی دادند زیرا تصور می کردند که ایران بخاطر قرار داشتن تحت فشار مجازات های اقتصادی مانور سیاسی می دهد. آنها بر سر عامل زمان و به راه انداختن اعتراضات عمومی در داخل این کشور شرط بستند و علاوه بر آن تصور کردند که آمریکا به نمایندگی از سوی آنان با ایران خواهد جنگید.

وی با اشاره به اینکه " سعودی ها و آنهایی که در گردونه آمریکا قرار داشتند، متوجه نشدند که تحولات راهبردی در حال شکل گیری است و قدرت های دیگری در جهان در حال خیزش هستند و جهان تک قطبی رو به فرسایش گذاشته و دلار در تیررس قرار گرفته و نفت درخشش خود را از دست داده است. " تصریح کرد: آمریکا به سرنگون شدن پهپاد خود واکنش نشان نداد و برای تامین امنیت خطوط انتقال نفت در تنگه هرمز پس از انفجار نفت کش ها وارد عمل نشد و پس از هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو و کاهش تولید نفت عربستان و به نصف رسیدن آن تماشاگر باقی ماند. همه موارد یاد شده برای کسانی که بر نقش و قدرت آمریکا شرط بسته بودند، همانند یک سیلی بود تا آنها را از خواب غفلت بیدار کند و همین امر باعث شد تا آنها به دنبال میانجی بگردند و تمایل خود را برای آغاز گفت وگو با ایران ابراز داشتند.

السعیدی از " رویکرد ایران جهت انجام گفت وگو با همسایگان خود در حوزه خلیج فارس به عنوان " یک راهبرد ثابت" نام برده و از "قدرت نظامی و علمی ایران و ایجاد ائتلاف میان تهران ، مسکو و پکن به عنوان دو قدرت نوظهور جهانی " تحت عنوان دو عامل تقویت رویکرد نام برده یاد کرد.

این مقاله نویس یمنی در عین حال از دعوت مقامات سعودی به انجام گفت وگو با ایران به عنوان " یک تاکتیک کاملا مصلحتی " نام برده و توضیح داد : ریاض با مطرح کردن چنین موضوعی سعی کرد تا مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اواخر سال ۲۰۲۰ فرصت کافی به دست آورد به ویژه با توجه به اینکه سیاست محمد بن سلمان،حاکم واقعی عربستان، ظاهرا باعث ایجاد شکاف هایی در درون قدرت حاکمه آمریکا شده بود. در واقع عربستان پس از شکست خوردن در یمن و ناتوان ماندن در پیشبرد چشم انداز ۲۰۳۰ و ناکام ماندن سیاست هایش در منطقه خواستار انجام گفت وگو با ایران شد.

چشم انداز سازش

السعیدی در ارتباط با عادی سازی مناسبات میان رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، نوشت: حکمرانان کشورهای حوزه خلیج فارس به منظور تشویق ترامپ به ادامه سیاست های خصمانه اش علیه ایران روابط خود را با رژیم اشغالگر قدس بهبود بخشیدند زیرا تصور می کردند که این رژیم می تواند از آنها حمایت به عمل آورد.

وی اظهار داشت : ترامپ از صحنه قدرت کنار گذاشته شد و به همراه او آرزوهای وی و حکمرانان خلیج فارس نیز بر باد رفت . آمریکا هم اکنون در حال معالجه زخم های موجود بر پیکر خویش است که در نتیجه کرونا و از بین رفتن دمکراسی در حمله شکل گرفته به کنگره پدیدار شده اند . رئیس جمهور جدید آمریکا خواهان بازگشت به توافق هسته ای و مجازات محمد بن سلمان بخاطر به قتل رساندن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول و نقض حقوق بشر توسط ولیعهد سعودی در این کشور است.

این نویسنده یمنی در پایان مقاله خود از حکمرانان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواست تا " زمام اداره امور کشورشان را در اختیار بگیرند و در جهت تامین منافع ملت های خود گام بردارند و تاریخ خود را محترم بشمارند و از امکانات موجود در اختیار خود به نفع مردمان خود بهره برداری نمایند زیرا تنها در این صورت است که می توانیم به دعوت شکل گرفته از سوی آنان مبنی بر انجام گفت وگو با ایران و یافتن برون رفت از بحران های کنونی منطقه امیدوار شویم ."

۱۴۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها