بدعهدی شرکت‌های تولید واکسن کرونا و عصبانیت اروپایی ها


بدعهدی شرکت‌های تولید واکسن کرونا و عصبانیت اروپایی ها

تهران - ایرنا - دولتمردان اروپایی، آشفته از شناسایی گونه‌های جدید ویروس کرونا در تلاشند تا حتی با تهدید شرکت‌های تولیدی واکسن فایزر آمریکایی و آسترازنکا انگلیسی، پایبندی آن‌ها به تعهداتشان را تضمین کرده و بر وعده دور از ذهن ایمن سازی 70 درصدی جمعیت کشورهای عضو اتحادیه تا تابستان جامه عمل بپوشاند.

به گزارش دوشنبه ایرنا به نقل از نشریه ال پائیس، پس از گذشت چهار هفته از طرح واکسیناسیون سراسری کووید_۱۹ در اتحادیه اروپا که به صورت رسمی از روز یکشنبه ۲۷ دسامبر (هفتم دی ماه) آغاز شد، مشکلات لجستیکی پیش بینی نشده و دشواری‌ها در اجرای یک برنامه تولید و توزیع روشن و هماهنگ با شرکت‌های دارویی سبب شد تا برنامه‌ریزی‌های بلندپروازانه ابتدایی دولت‌ها به فراموشی سپرده شود.

براساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ال پائیس، در حالی‌که به ازای هر ۱۰۰ نفر در انگلیس ۱۰ دوز و در آمریکا شش دوز واکسن کرونا تزریق شده است این رقم در اتحادیه اروپا به دو دوز هم نمی‌رسد. هر چند باید در نظر داشت که واکسیناسیون در این دو کشور حدود دو یا سه هفته پیش از اتحادیه اروپا کلید خورده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: نخستین شوک این هفته به اروپایی که اکنون با موج سوم بیماری همه‌گیر در سایه شناسایی گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند از سوی شرکت آمریکایی فایزر_ بیونتک بود که با وجود وعده جبران کمبودها از کاهش محموله های توافق شده به کشورهای اروپایی خبر داد.

به دنبال انتشار این خبر، «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا با احضار فوری نماینده این شرکت دارویی ضمن اینکه خواستار توضیحات پیرامون این بد عهدی فایزر شد بر ارسال فوری دوزهای توافق شده در سه ماهه نخست سال جاری میلادی تاکید کرد.

اتحادیه اروپا تا کنون ۶۰۰ میلیون دوز واکسن فایزر را خریداری کرده که این میزان بیشترین حجم خرید در مقایسه با سایر شرکت‌های تولیدی است. همچنین با شرکت آسترازنکا توافقی برای خرید بالغ بر ۴۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا منعقد شده است.

مدت زیادی از خبر فایزر نگذشته بود که شرکت آسترازنکا نیز روز جمعه از کاهش و تاخیر تحویل محموله‌های واکسن به اتحادیه خبر داد. این بار استلا کریاکیدس رئیس کمیساریای بهداشت اتحادیه اروپا با بیان اینکه نمایندگان آسترازنکا از تاخیر در تحویل واکسن‌ها در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ خبر داده اند در پیامی توییتری نوشت، کمیسیون اروپا «نارضایتی عمیق» خود از این شرکت را ابراز کرده است، ما خواستار تسریع در روند توزیع دوزهای واکسن بوده و بر زمان‌بندی دقیق توزیع به عنوان پایه برنامه‌ ریزی‌های استراتژیک واکسیناسیون دولت‌ها تاکید داریم.

بدعهدی شرکت‌های تولید واکسن کرونا و عصبانیت اروپایی ها

چارلز میشل رئیس شورای اروپایی نیز دیروز یکشنبه در مصاحبه با رادیو اروپا (Europe ۱) در انتقاد از شرکت‌های تولیدی فایزر و آسترازنکا بر ضرورت «گفت‌وگوی شفاف» پیرامون مسئله تاخیرها تاکید کرد و اطمینان داد اتحادیه اروپا «همه روش‌های قانونی» برای تضمین تعهد به قراردادهای امضا شده را به کار خواهد بست.

وی تاکید کرد که یک برنامه زمان بندی دقیق تر ضرورت داشته تا براساس آن کشورهای عضو اتحادیه اروپا بتوانند برنامه‌های واکسیناسیون خود را طراحی کنند.

کمیسیون اروپا همزمان با شیوع انواع جدید، مسری و کشنده تر ویروس کرونا، تسریع در روند واکسیناسیون به عنوان راهکار مقابله ای در برابر «سناریوی اپیدمیولوژیک نگران کننده» حاضر را از دولت‌های قاره سبز خواستار شد.

به نوشته ال پائیس، ایمن سازی ۸۰ درصدی افراد بالای ۸۰ سال، واکسینه شدن ۸۰ درصد کادر درمان و پرسنل بهداشتی تا پیش از آوریل (فروردین/ اردیبهشت) و ایمن سازی ۷۰ درصد کل جمعیت کشورهای عضو تا تابستان، از اهداف بلندپروازانه ای است که کمیسیون اروپا هر چند اختیاری اما در دستور کار دولت‌ها قرار داده است.

به گفته رئیس شورای اروپایی، دستیابی به ایمنی ۷۰ درصدی تا تابستان در جوامع به خودی خود امری «دشوار» است حال آنکه مشکلات خطوط تولید در هفته‌های آینده این روند را «پیچیده تر» می‌کند؛ اتحادیه مجبور است با جدیت برای اجرای تعهدات از سوی شرکت‌ها وارد عمل شود.

جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا نیز در واکنش به تاخیر و کاهش تحویل واکسن کرونا از طرف شرکت های تولیدکننده واکسن فایزر-بیون‌تک و آسترازنکا این مسئله را بسیار نگران کننده و غیرقابل قبول دانسته و در صفحه فیس بوک خود نوشت: این کند شدن تحویل واکسن نقض آشکار توافق انجام شده است و موجب خسارت های هنگفتی به ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی می شود و تاثیرات مستقیمی بر سلامت و زندگی شهروندان و اقتصاد ایتالیا که شدیدا مورد حمله قرار گرفته است دارد.

شمار مبتلایان کرونا در جهان در حالی در آستانه ثبت ۱۰۰ میلیون نفری شده است که بیش از ۲۹ میلیون و ۵۳ هزار مورد از مجموع کل این آمار به قاره اروپا اختصاص دارد. روسیه، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان به ترتیب با ثبت بیش از سه میلیون و ۷۳۸ هزار، سه میلیون و ۶۴۷ هزار، سه میلیون و ۵۳ هزار، دو میلیون و ۶۰۳ هزار و دو میلیون و ۴۶۶ هزار مورد ابتلا، شش کشور نخست اروپایی به لحاظ شمار مبتلایان ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین تا کنون نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر در قاره سبز در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند