دانشگاه محقق اردبیلی در زمره دانشگاه‌های یک درصد برتر جهان قرار گرفت


دانشگاه محقق اردبیلی در زمره دانشگاه‌های یک درصد برتر جهان قرار گرفت

اردبیل - ایرنا - رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: این دانشگاه در سال‌های اخیر به لحاظ علمی توسعه یافته و اکنون در زمره دانشگاه‌های یک درصد برتر جهان است.

به گزارش ایرنا، عزیز حبیبی روز دوشنبه در همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی افزود: ورود دانشگاه محقق اردبیلی به رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۱ دانشگاه‌های برتر جهان با کسب رتبه سوم دانشگاه‌های جامع کشور، کسب رتبه سوم ایران و ۲۰۷ جهان در رنکینگ Green Metric دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی ، کسب رتبه هفدهم دانشگاه‌های جامع کشور در رتبه‌بندی جهانی ISC-۲۰۲۰ و قرار گرفتن در زمره دانشگاه‌های یک درصد برتر جهان از جمله افتخارات آن است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اظهارکرد: این دانشگاه علاوه بر این افتخارات متعدد فرهنگی کسب کرده و امسال در حوزه عمرانی هم ساختمان کتابخانه مرکزی و ساختمان دانشکده علوم اجتماعی آن افتتاح شده و چندین پروژه دیگر هم در دست اجراست.

حبیبی با بیان اینکه گروه زبان و ادبیات فارسی از قدیمی‌ترین گروه‌های دانشگاه است که اولین همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی را برگزار می‌کند، افزود: این همایش با پذیرش ۶۵ مقاله در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد و امیدواریم برگزاری این همایش در سال‌های آینده هم تداوم داشته باشد.

مرتضی ابراهیمی ، رئیس دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه محقق اردبیلی هم در این همایش گفت: هویت هر جامعه به زبان آن جامعه است و زبان سازنده هویت جامعه است.

وی با بیان اینکه امروزه هویت بشر در تعاملات رواج پیدا می‌کند و این کار در بازتولید هویت و جایگاه جغرافیایی ملت و کشور را سبب می‌شود، ادامه داد: زبان فارسی یک ارثیه فاخر است و ما باید در پاسداشت و گسترش آن تلاش کنیم.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: نگارش خانه‌تکانی و ویرایش به دنبال زینت دادن زبان فارسی است و نگارش و ویرایش روح ادبیات است.

عبدالله بحرالعلومی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز گفت: در گذشته نه‌چندان دور زبان فارسی از سرحدات کشور فراتر رفته و جهان را تحت‌تاثیر قرار داده بود.

وی با بیان اینکه دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد زبان فارسی برای همه ما نقطه کامل است، بیان کرد: زبان فارسی زبانی است که غربی‌ها برای نفوذ در جهان اسلام به فکر ضربه‌زدن بر این زبان هستند.

سیدمحمد رضی‌نژاد ، دبیر اجرایی اولین همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی هم گفت: زبان فارسی تنها یک زبان نیست بلکه یک فرهنگ و هویت است.

وی با بیان اینکه فراخوان این همایش یک روزه اول شهریورماه سال جاری منتشر شد، ادامه داد: ۸۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که ۶۵ مقاله پذیرش نهایی شدند و ۱۲ مقاله به‌صورت شفاهی ارائه می‌شود.

زبان فارسی و رسانه‌ها، نگارش و ویرایش در متون خلّاق، عربی در فارسی، بررسی متون نگارش و ویرایش، زبان فرنگی در فارسی، شیوه‌های نوین ویراستاری، صورت و محتوا در ویرایش، دستور زبان فارسی و نگارش و ویرایش، بلاغت و نگارش و ویرایش، سبک‏‌شناسی و نگارش و ویرایش، آسیب‏‌شناسی ترجمه، تصحیح نسخه‌ها، راه‌های پرورش معانی، املای خط فارسی، فلسفه ویرایش، نوآوری‌های کاذب در زبان فارسی، آسیب‌شناسی آموزش زبان فارسی در آموزش و پرورش، راهکارهای تقویت مهارت نوشتاری در آموزش زبان فارسی و خارجی، پیشینه ویرایش متون فارسی، بررسی اصول نگارش و ویرایش در متون کلاسیک فارسی، نگارش و ویرایش فارسی در ارتباط با نظریات و مکاتب زبان‏‌شناسی، بررسی نگارشی و ویرایشی متون علمی و زبان و ادبیات فارسی محورهای این همایش بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس