شهردار مشهد نتوانست عضو سوال کننده شورا را قانع کند


شهردار مشهد نتوانست عضو سوال کننده شورا را قانع کند

مشهد- ایرنا- سوال عضو شورای شهر مشهد از شهردار در نشست امروز شورای این شهر مطرح شد و شهردار هم توضیحات خود را ارائه کرد اما عضو سوال کننده قانع نشد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر مشهد، عضو شورا در خصوص عدم پیشرفت حفاری خطوط قطارشهری سوالی را از شهردار این شهر مطرح کرد و گفت: تا کنون در این خصوص پاسخی از سوی شهردار دریافت نکردم لذا طبق ماده ٦٧ آیین نامه داخلی شورا، طرح سوال اعلام وصول و ابلاغ شد.

مجتبی بهاروند افزود: شورا با ترک تشریفات خط چهارم موافقت کرد تا حفاری این خط در آذر ماه ٩٩ آغاز شود اما این مورد عملیاتی نشده و حفاری این خط به خرداد سال آینده موکول شده است.

وی ادامه داد: حفاری خط سوم نیز از شهریور پارسال متوقف شده و موضوع نیز به تحریمها و تامین قطعات ربط داده شده است که پذیرفتنی نیست.

بهاروند افزود: در خط دوم قطارشهری نیز پس از ١٣ سال از آغاز پروژه، هنوز ١٠.٥ درصد از کار باقی مانده است.

پاسخ شهردار مشهد

شهردار مشهد نیز در این جلسه در پاسخ به سوال گفت: تاخیر در ساخت خط دوم قطارشهری مشهد مربوط به دوره های قبل مدیریت شهری است که مجاز شناخته شد و قرارداد موارد تاخیر در این دوره نیز توسط شورای شهر و شهرداری بررسی و مورد تایید شورای فنی سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.

محمدرضا کلایی افزود: مرحله نخست و فاز میانی پروژه از طبرسی تا ایستگاه کوهسنگی تا آذر ٩٨ اجرا شده و در اختیار مردم قرار گرفته است اما مشکل عدم تامین نقدینگی، افزایش تورم، دستمزد و مصالح، افزایش نرخ ارز و تحریمها، محدودیتهای انتقال پول در قراردادهای خارجی و مشکلات ترخیص قطعات از گمرکات کشور بخشی از موانع بر سر راه این پروژه بود اما پروژه با قوت اجرا شد و در حال حاضر فقط ایستگاه سلامت و ایستگاه مرکز فرمان در این خط باقی مانده که همه تاخیرها نیز به تایید سازمان برنامه بودجه رسیده است.

وی ادامه داد: پارسال میزان تخصیص اعتبار به خط سوم، سه هزار میلیارد ریال و بودجه مورد نیاز ۹ هزار میلیار ریال بود و در سال جاری نیز برای این پروژه فروش اوراق نداشتیم اما تمام توان برای عدم توقف پروژه به کار گرفته شد.

شهردار مشهد گفت: تنها در بخش حفاری خط سوم قطارشهری مشهد از سال ٩٥ تا کنون به قیمت دفتری، هشت هزار و ٢٠٠ میلیارد ریال هزینه شده و حدود ١٤ کیلومتر از این خط ٢٨ کیلومتری حفاری شده است.

کلایی افزود: دستگاه حفار نیز به دلیل نقص فنی جدی از خط خارج شد و در بازه زمانی ١١ ماهه هر ۲ دستگاه حفار بازسازی و خرداد ٩٩ عملیات حفاری مسیر شرقی خط سوم آغاز شد.

وی اضافه کرد: با هماهنگی پیمانکار، دستگاه حفار مسیر غربی خط سوم به خط چهارم منتقل شد و تا اواخر امسال حفاری خط چهارم آغاز می شود و با این اقدام بودجه جدیدی نیز برای خط چهارم در سال١٤٠٠ اخذ می شود.

شهردار مشهد گفت: تکمیل مرحله نخست خط سوم در مسیر شرقی از میدان شهدا تا پایانه مسافربری از تصمیمات و تاکیدات شورای شهر است که ٣٥ هزار میلیارد ریال بودجه برای اجرای آن مورد نیاز است لذا اولویت در این خط تکمیل این مرحله است.

کلایی با بیان این که خط سوم متروی مشهد جزء خطوط پیشرو و بهترین خط در کشور است افزود: برای مرحله دوم و سوم خط سوم نیز ١٣٠ هزار میلیارد ریال بودجه نیاز است و این درحالی است که بودجه اختصاصی دولت و منابع شهرداری حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد ریال در سال است لذا تکمیل مراحل دوم و سوم این خط سالها به طول می انجامد.

وی در خصوص ادامه حفاری خط سوم در مسیر غربی نیز اظهار کرد: مسیر حفاری خط سوم تا شهرک ابوذر آذر ماه سال آینده به پایان می‌رسد و دستگاه حفار به انتهای بلوار امیریه برای ادامه حفاری در این مسیر منتقل خواهد شد و تاخیر در حفاری را جبران خواهیم کرد.

کلایی افزود: قرارداد خط چهارم به مبلغ هزار میلیارد تومان نیمه اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شد و یک سال زمان برای احداث شفت ورودی دستگاه حفار، تملک زمین، رفع معارض و نقشه جدید، زمان لازم بود که تمام این موارد انجام شده و حفاری این خط تا پایان سال جاری آغاز می‌شود.

قانع نشدن عضو شورا

پس از توضیحات شهردار مشهد، مجتبی بهاروند عضو سوال کننده از توضیحات شهردار قانع نشد و قرار شد روند طرح سوال به صورت قانونی دنبال شود.

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...