دروس عملی تربیت‌بدنی در فضای مجازی چگونه ارزشیابی می‌شود؟


دروس عملی تربیت‌بدنی در فضای مجازی چگونه ارزشیابی می‌شود؟

مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هدف اصلی واحد تربیت‌بدنی این است که دانشجو بتواند خودش یک سری فعالیت ورزشی را در هر زمانی و مکانی که اراده کند، انجام دهد و هدف اصلی ما نیز، آموزش چگونه ورزش کردن به دانشجو است.

محمدعلی سردار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه ارائه و ارزشیابی دروس عملی تربیت‌بدنی گفت: برخی از دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری یک شرکت فعال در حوزه نرم افزار، اقدام به تهیه یک اپلیکیشن و سامانه برای انجام فعالیت‌های ورزشی از طریق اینترنت و تلفن همراه کرده‌اند که ارزشیابی فعالیت بدنی دانشجویان به‌صورت مستمر صورت می‌گیرد.

وی افزود: بسیاری از دانشگاه‌ها در مورد دروس عملی تربیت‌بدنی اطلاعاتی را تهیه‌کرده‌اند و بر روی سامانه درسی دانشجویان قرار داده‌اند. برای واحد تربیت‌بدنی ۲ مطالبی در مورد رشته‌های ورزشی مختلف تهیه‌شده است و برای تربیت‌بدنی یک نیز جهت آشنایی با فعالیت‌های ورزشی، در مورد ویژگی‌های آمادگی جسمانی و مشخصه‌های آن و انواع تمرینات، مطالبی در سامانه قرارگرفته شده تا دانشجویان مطالب فایل را دانلود کنند و در نهایت از همین مطالب فایل‌ها، در آزمون آنلاین شرکت کنند. ممکن است برخی از مدرسان از دانشجویان بخواهند یک سری فعالیت‌ها را انجام دهند و فیلم و عکس تهیه کنند و از طریق شبکه‌های مجازی برای استاد ارسال کنند و به‌عنوان نمره کلاسی در نظر گرفته شود.

مدیر تربیت‌بدنی و مدیر گروه دروس عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص سامانه دروس مجازی تربیت‌بدنی گفت: این گروه یک برنامه ورزشی را طراحی کرده است که به‌صورت ۲۴ جلسه ۴۵ دقیقه‌ای است و دانشجو با استفاده از نام کاربری و رمز عبور که به او داده می‌شود، می‌تواند وارد سامانه شده و حرکات ورزشی را به ترتیب جلسات تمرینی اجرا کند. البته قبل از آن باید فایل‌های آموزشی مربوط به حرکات ورزشی را دانلود کرده و مشاهده کند. ویژگی این نرم‌افزار این است که دانشجو باید از طریق تلفن همراهش وارد این سامانه شود و برای شروع حرکات باید تلفن همراهش را به بازویش ببندد و طبق برنامه‌ای که سخنگو اعلام می‌کند، حرکات را اجرا کند و در پایان تعداد حرکات را در سامانه ثبت و اطلاعات را ذخیره کند.

سردار اضافه کرد: هم‌زمان با ثبت و ذخیره، این داده‌ها از طریق سامانه برای استاد مربوطه ارسال می‌شود و استاد می‌تواند ببیند که آیا دانشجو تمرینات را انجام داده یا خیر. برای اطمینان از انجام این تمرینات توسط دانشجو، داده‌ها از طریق شتاب سنج تلفن همراه وارد سامانه شده و ثبت می‌شود و استاد در سه محور x ،y ،z و در سه وضعیت ایستاده، نشسته و خوابیده می‌تواند ببیند که حرکت اجراشده است یا خیر. تقریبا نموداری که توسط استاد مشاهده می‌شود مانند نمودار زلزله‌نگاری است و از طریق این نمودار متوجه شدت حرکات یا بی‌تحرکی دانشجو می‌شود.

وی در ادامه گفت: بر اساس داده‌هایی که دانشجو وارد سامانه می‌کند، اطلاعاتی در مورد حرکات ورزشی در جدول و دامنه این حرکات در اختیار استاد قرار می‌گیرد و این حرکات به سه دسته ضعیف، متوسط و عالی طبقه‌بندی می‌شوند. اگر اعداد واردشده کم بود یعنی در سطح ضعیف است و اگر اعداد خیلی زیاد هم وارد سیستم شود نشان‌دهنده این است که دانشجو اطلاعات دقیقی وارد سامانه نکرده است یا در شمارش تعداد حرکات اشتباه کرده است. برای این‌که دانشجو متوجه اشتباه خود شود، استاد می‌تواند برای او بازخورد پیامی بنویسد. علاوه بر بازخوردی که به‌صورت نوشتاری می‌نویسد، برای انجام ارزشیابی کیفی هم می‌تواند از یک ستاره تا پنج ستاره به دانشجو بدهد که یک ستاره به معنای نیاز به تلاش بیشتر و پنج ستاره به معنای عالی بودن است.

سردار افزود: اگر دانشجو بخواهد مطلبی را بیان کند، در سامانه فضایی در اختیارش قرارگرفته که می‌تواند با استاد خود در ارتباط باشد و در تالار گفتگو مطلب را برای استاد درج کند و با او اطلاعات را ردوبدل کند.

مدیر گروه دروس عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص ارزشیابی فعالیت بدنی دانشجویان در این سامانه گفت: این سامانه به‌گونه‌ای است که دانشجو هر ۲۳ ساعت می‌تواند فقط یک جلسه فعالیت ورزشی را انجام دهد و در مجموع در کمتر از ۲۴ روز می‌تواند ۲۴ جلسه تمرینی را اجرا کند و سامانه اجازه نمی‌دهد در طول ۲۳ ساعت دو بار تمرین کند و فقط یک‌بار مجاز به تمرین است. البته طبق برنامه‌ای که برای دانشجو تعریف‌شده توصیه بر این است که سه جلسه در هفته تمرین اجرا شود و هشت هفته برنامه برای او تهیه‌شده است. علاوه بر این استاد می‌تواند در سامانه نمودار پیشرفت حرکات را که توسط خود دانشجو واردشده است نیز مشاهده کند. به‌عنوان‌مثال درحرکت دراز و نشست آیا دانشجو پیشرفتی داشته است یا خیر، یا ممکن است عملکرد او ضعیف‌تر شده باشد یا در یک سطح ثابت باقی‌مانده باشد و این‌ یک ارزشیابی مستمر در طول ۲۴ جلسه تمرینی است. در پایان برای ارزشیابی نهایی نمراتی که استاد از طریق ستاره‌ها داده است، کیفیت کار و عملکرد دانشجو را می‌سنجد و اگر دانشجو از ۱۲۰ ستاره تنها ۱۰۰ ستاره دریافت کرده باشد، نمره کامل یعنی ۲۰ را دریافت می‌کند.

سردار با بیان این‌که در شرایط کرونایی بیشتر هدف از این برنامه، آشنایی دانشجویان با حرکات ورزشی مختلف و نحوه اجرای آن‌ها بوده است، گفت: روش‌های مختلفی برای اجرای این ۲۴ جلسه تمرینی وجود دارد. مبنای همه این برنامه‌ریزی‌ها اجرای حرکات توسط دانشجو در محیطی است که دوست دارد. درواقع ورزش کردن در هر زمان و در هر مکانی است. اگر دانشجویی خود را مکلف به اجرای حرکات بداند و از فیلم‌های آموزشی که برای او تهیه‌شده استفاده کند و تلفن همراه خود را بر بازویش ببندد و حرکات را اجرا کند، دانشجو می‌تواند ۸۰ تا ۹۰ حرکت ورزشی را در طول‌ترم تحصیلی و دو واحد یک و دو فرابگیرد و هرزمانی که نیاز باشد به‌عنوان یک مبلغ ورزشی و کسی که حرکات ورزشی را به‌صورت صحیح فراگرفته است، عمل کند. هدف اصلی واحد تربیت‌بدنی هم همین است که دانشجو بتواند خودش یک سری فعالیت ورزشی را در هرزمانی و مکانی که اراده کند، انجام دهد. هدف اصلی ما نیز، آموزش چگونه ورزش کردن به دانشجو است.

وی در خصوص نقطه‌ضعف این سامانه بیان کرد: نقاط ضعف این سامانه این است که استاد نمی‌تواند متوجه این موضوع شود که آیا خود دانشجو تحرک داشته و حرکات را اجرا کرده است یا خیر. در فضای مجازی چون طرفین یکدیگر را نمی‌بینند و از طریق اینترنت ارتباط دارند و ارتباط مستقیم بین دانشجو و استاد وجود ندارد، ممکن است اتفاقاتی بیفتد. فرض کنید دانشجویی خودش حرکات را انجام ندهد و بجای او دوستش با کاربری و رمز عبور او وارد سامانه شود و حرکات را انجام دهد و چنانچه این دوستش ورزشکار باشد و این حرکات را اجرا کند یا اینکه در انجام حرکت ورزشی مثل پروانه، در حالت نشسته یا در وضعیت خوابیده فقط تلفن همراهش را تکان دهد، ما فقط حرکات دست‌وپا را خواهیم داشت. یا ممکن است تلفن را به یک کودک فعال که دائم در حال حرکت است یا یک وسیله‌ای که در حال حرکت است، ببندند و این اطلاعات از طریق شتاب سنج تلفن همراه برای استاد ارسال شود، استاد نمی‌تواند از صحت این امر اطلاع پیدا کند و این‌یکی از ضعف‌های آموزش مجازی است که در همه رشته‌ها وجود دارد ولی باید به‌طورکلی مبنا را بر اعتماد گذاشت.

مدیر گروه دروس عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: هر نرم‌افزاری مشکلاتی دارد، در مورد قطعی یا عدم دسترسی به اینترنت باید گفت اگر کسی دسترسی به اینترنت نداشته باشد در عمل نمی‌تواند از این سامانه استفاده کند و مجبور به حذف درس است و باید در ترم‌های بعدی که امیدواریم به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد، این دروس عملی را بردارند. همچنین اگر تلفن همراه دانشجویی دارای سیستم‌عامل اندروید نباشد، نمی‌تواند تمرینات را انجام دهد. به‌هرحال یک سری محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد که غیرقابل‌اجتناب هستند. اگر دانشجو دستورالعمل‌هایی که تهیه‌شده‌اند مانند زنگ نخوردن گوشی، عدم پاسخگویی و خاموش نبودن گوشی حین انجام فعالیت را رعایت کند، مشکلی پیش نمی‌آید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| کل‌کل حامد آهنگی با خانم بازیگر با چاشنی نوشابه