شرط بقای آینده بشریت، سواد محیط‌زیستی است


رئیس کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست با عنوان اینکه شرط بقای آینده بشریت، سواد محیط‌زیستی، توانایی...

شرط بقای آینده بشریت، سواد محیط‌زیستی استرئیس کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست با عنوان اینکه شرط بقای آینده بشریت، سواد محیط‌زیستی، توانایی فهم اصول اساسی شناخت محیط زیست و زندگی کردن بر پایه آنهاست، گفت: کسب سواد محیط‌زیستی، مستلزم آموزش و تربیتی است که فهم حیات را در قلب برنامه های خرد و کلان زندگی انسان‌ها جای می دهد؛ تحصیل سواد محیط‌زیستی، نخستین گام در راه دستیابی به پایداری است.

به گزارش ایسنا،دکتر سید محمد شبیری در دومین جشنواره و چهارمین همایش ملی آموزش محیط زیست که امروز در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزارشد، افزود: ما باید دانش محیط‌زیستی خود را برای طراحی مجدد و اساسی فناوری ها و نهاد های اجتماعی خود به کار ببندیم تا خلاء و شکاف بین طرح ها و عملکردهای انسانی و سیستم های پایدار محیط‌زیستی را پر کنیم.

وی تاکید کرد: برای یادآوری تکلیف همگانی برای آموزش محیط‌زیست و یاددهی- یادگیری در این زمینه، برگزاری این رویدادهای ملی، ضروری به نظر می‌رسد تا بخشی از ذهنیت جامعه و عملکرد حاکمیت را به خود مشغول سازد.

رئیس پژوهشکده محیط‌زیست و توسعه پایدار دانشگاه پیام نور همچنین افزود: بسیاری از تهدیدهای محیط ‌زیستی، تخریب منابع و آلوده‌سازی محیط، پیامد رفتارهای انسانی است و دیدگاه افراد در خصوص محیط‌زیست، نقش مهمی در شکل گیری رفتارهای محیط‌زیستی مطلوب آن‌ها دارد.

وی راه برون رفت از مشکلاتی پیچیده و به هم وابسته که برخی آن را به بحران ‌تشبیه کرده‌اند را تغییر طرز فکر و عمل دانست.

شبیری ابراز امیدواری کرد: این تلاش و رویداد ملی بتواند گامی در نهادینه ساختن وظیفه آموزش و ترویج همگانی محیط زیست، تبدیل دانشگاه پیام نور به قطب ملی و بین المللی آموزش‌های الکترونیکی و ترکیبی محیط‌زیستی در راستای تحقق بند (ی) ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه و پایه ای برای ادامه روند تلاشهای انجام شده در این زمینه باشد.

آموزش های زیست محیطی در کتب درسی لحاظ شود
به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور، حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران امروز در دومین جشنواره و چهارمین همایش ملی آموزش محیط زیست که به صورت آنلاین در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، افزود: ایران سرزمین شعر، ادبیات، هنر، ادیبان، حکیمان و بزرگان است و در طول تاریخ علم و دانش و فرهنگ از این سرزمین به دنیا سرازیر شده است و این وظیفه تاریخی ماست که در عرصه حفظ محیط زیست نیز پیشگام بوده و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی افزود: اگر نگاهی به متون ادیبان ایران زمین بیندازیم می بینیم که در همه نسل ها، توجه به آب، هوا، حیوانات و محط زیست در فرهنگ ما جای دارد.

ایوبی با اشاره به توجه فقه شیعه به حفظ محیط زیست نیز افزود: در دین نیز بارها بر حفظ طهارت آب، رفتار مناسب با موجودات زنده تاکید شده است.
وی مهم ترین دلیل بی توجهی افراد به مسائل زیست محیطی را عدم آگاهی از پیامدهای رفتارهای خود دانست و اظهار داشت: انتظار داریم آموزش های زیست محیطی توسط آموزش و پرورش در کتب درسی لحاظ شده و از طریق شبکه های ارتباط جمعی و رسانه ها به تمامی مردم ارائه شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن