چگونه زگیل تناسلی درمان میشود؟


چگونه زگیل تناسلی درمان میشود؟

زگیل های تناسلی می‌توانند به عنوان زگیل منفرد یا به شکل خوشه‌ای، تخت و دوره‌ای در محل عفونی ظاهر شوند. شاید برایتان سئوال است که چگونه زگیل تناسلی درمان می‌شود. این زگیل‌ها اگر پس از مدتی خوب نشوند، باید به پزشک مراجعه کنید.

چگونه زگیل تناسلی درمان میشود؟

زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند که می تواند از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل شود. بیش از 100 نوع مختلف از انشعاب ‌های ویروس اچ پی وی HPV وجود دارد. اما دلیلی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می ‌شود با نوع ویروسی که منجر به سرطان دستگاه تناسلی مانند سرطان دهانه رحم می شود متفاوت است. شاید برایتان سئوال است که چگونه زگیل تناسلی درمان می‌شود. برای آشنایی با بهترین روش های درمان زگیل تناسلی در این مقاله با ما همراه باشید.
HPV که باعث ایجاد زگیل می‌شود اگر به موقع درمان نشود، ممکن است منجر به سرطان رحم در خانم ها یا سرطان مقعد در آقایان شود. خود زگیل ها قابل درمان هستند و طی گذراندن دوره ای کاملا از پوست پاکسازی می‌شوند.


چگونه زگیل تناسلی درمان میشود؟
علائم زگیل تناسلی چیست و چه زمانی ظاهر می شود؟
زگیل های تناسلی می توانند به عنوان زگیل منفرد یا به شکل خوشه ای، تخت و دوره ای در محل عفونی ظاهر شوند.
علائم این عارضه به شکل زیر هستند:

یک یا چند توده کوچک که معمولا رنگی مایل به خاکستری دارند و بدون درد رشد می‌کنند. این زائده ها به شکل توده هایی در اطراف واژن، آلت تناسلی، مقعد یا کشاله های ران شما ایجاد می‌شوند. خارش یا خونریزی از دستگاه تناسلی یا مقعد تغییر در جریان طبیعی ادرار یا مدفوع شما

توجه داشته باشید که زگیل‌های تناسلی ممکن است به صورت داخلی ایجاد شوند (داخل واژن یا مقعد) که در این موارد تشخیص زگیل دشوار است. بسیاری از افراد که دچار این نوع زائده می شوند، هیچ علائمی ندارند یا نمی‌دانند که به این بیماری دچار شده‌اند.
اگر علائم زگیل تناسلی دارید، برای معاینه و پیشگیری از پیشرفت زائده باید به یک کلینیک مطمئن مراجعه کنید.

زگیل تناسلی زنان و بارداری
اگر دچار زگیل تناسلی در بارداری شده اید، حتما پیش از تولد نوزاد خود از درمان قطعی آن مطمئن شوید، زیرا ممکن است هنگام زایمان زگیل تناسلی را به نوزاد خود منتقل کنید. البته لازم به ذکر است که این جزو موارد نادر است. هنگام بارداری به درمان خانگی زگیل اکتفا نکنید. زیرا روش های خانگی درمان زگیل تناسلی در زنان باردار نسبت دیگر افراد متفاوت است. پس حتما مشکل خود را با یک متخصص در میان بگذارید.


چگونه زگیل تناسلی درمان میشود؟
زگیل تناسلی مردان
اگر چه زگیل تناسلی در خانم ها و آقایان شایع است ولی طبق آمار، تعداد مردان مبتلا به زگیل تناسلی نسبت به زنان کمتر است. همچنین لازم به ذکر است، مردانی که مواردی مانند عدم ختنه، سیستم بدنی ضعیف یا پیوند عضو یا رابطه مقعدی را تجربه می کنند، احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را دارند.

تشخیص زگیل تناسلی
به جرات میتوان گفت تشخیص درست این عارضه، اولین قدم درست در مسیر درمان زگیل تناسلی است. اغلب زگیل های تناسلی با معاینه ظاهری تشخیص داده می‌شوند. در بعضی از موارد ممکن است انجام روش های زیر لازم باشد:

تست پاپ اسمیر
برای خانم ها، داشتن معاینات منظم لگن و تست پاپ اسمیر، مهم است زیرا می تواند به تشخیص تغییرات واژن و گردنه رحم ناشی از زگیل تناسلی یا علائم اولیه سرطان دهانه رحم کمک کند.
در حین انجام آزمایش پاپ، پزشک شما از وسیله ای به نام اسپکولوم استفاده می کند تا مهبل شما را باز و بین واژن و رحم شما (دهانه رحم) را مشاهده کند. وی سپس از یک ابزار برای جمع آوری نمونه کوچکی از سلولهای دهانه رحم استفاده می‌کند. سلول‌ها برای تشخیص درست ناهنجاری ها با میکروسکوپ بررسی می شوند. تست اچ پی وی HPV
یکی دیگر از روشهای تشخیص برای درمان زگیل تناسلی تست اچ پی وی است.
فقط چند نوع نادر از ویروس اچ پی وی وجود دارد که مرتبط با دستگاه تناسلی بوده و باعث سرطان دهانه رحم می‌شود. نمونه ای از سلول های دهانه رحم که در طی آزمایش پاپ گرفته شده است، می تواند برای این گونه های سرطان زا در تست اچ پی وی تشخیص داده شود.
این تست به طور کلی برای زنان در سنین 30 سال و بالاتر انجام می شود. این روش تشخیص برای خانم های جوان مفید نیست، زیرا در این دوره سنی، اچ پی وی HPV معمولاً بدون درمان از بین می رود.


چگونه زگیل تناسلی درمان میشود؟
چگونه زگیل تناسلی درمان میشود؟
اگر زگیل تناسلی شما با گذشت زمان بهبود نیافت، نیازمند مراجعه به پزشک و رفع آن توسط روش‌های درمان زیر هستید:

کرایوتراپی (انجماد با نیتروژن مایع)
روش کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی با ایجاد تاول در اطراف زگیل شما انجام می شود. با بهبودی پوست، ضایعات از بین می‌روند و این عمل باعث می شود که پوست جدیدی در محل عفونت تشکیل شود. ممکن است لازم باشد که درمان را تکرار کنید. عوارض این روش شامل درد و تورم است.
در این روش ابتدا زگیل ها از نظر برجستگی و رنگ بررسی می شوند، سپس نیتروژن مایع در دمای 196- درجه سانتی گراد به صورت اسپری روی محل زائده اعمال می شود.
لازم به ذکر است که در روش ذکر شده، محل زائده توسط انجماد کاملا پاکسازی می شود، زگیل از بین می رود و احتمال رسیدن عفونت به اطراف غیر ممکن است.
اگر زگیل ها بزرگ باشند ممکن است که طی یک جلسه درمان نشوند و پزشک روش درمان با لیزر را انتخاب کند.
طبق آمار، 75% بیماران از کرایوتراپی رضایت کامل داشته اند و تنها 25% از بازگشت مجدد زگیل خبر دادند. الکتروکوتر یا درمان برقی زگیل تناسلی
در این روش، از جریان ولتاژ کنترل شده برقی الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می شود.
الکتروکوتر زگیل تناسلی معمولاً در مطب پزشک یا کلینیک های تخصصی انجام می شود. تزریق داروی بی حسی (بی حسی موضعی) معمولاً برای کنترل درد در الکتروکوتر استفاده می شود. ممکن است بعد از انجام عمل درد و تورم داشته باشید.

چگونه زگیل تناسلی درمان میشود؟

درمان زگیل تناسلی با لیزر
در این روش از پرتو امواج نوری مادون قرمز استفاده می شود، در درمان زگیل تناسلی با لیزر نیازی به بیهوشی فرد نیست و این عمل با لیزر به صورت سرپایی انجام می‌شود. فرد بلافاصله پس از لیزر تراپی زگیل می تواند به محل کار و فعالیت های روزمره اش بازگردد. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که درمان با لیزر، کم خطر و بدون عارضه ترین روش است.
درست است که لیزر بیشتر برای از بین بردن زگیل های بزرگ استفاده می شود، ولی سهولت در انجام عمل و راحتی خود شخص، باعث شده تا این روش، انتخاب اغلب بیماران برای درمان این بیماری باشد.
اشعه مادون قرمز لیزر به بافت های داخلی پوست نفوذ و مقاومت بدن فرد را در برابر ویروس اچ پی وی تشدید می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت