پاسخ وزیر علوم درباره محدود شدن دسترسی دانشجویان به سامانه گنج


پاسخ وزیر علوم درباره محدود شدن دسترسی دانشجویان به سامانه گنج

وزیر علوم تحقیقات و فناوری به بیان توضیحاتی درباره علت بسته شدن دسترسی دانشجویان به سامانه ایران داگ «گنج» پرداخت.

پاسخ وزیر علوم درباره محدود شدن دسترسی دانشجویان به سامانه گنج

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت بسته شدن دسترسی دانشجویان در ایران داگ و ممانعت از دسترسی دانشجویان به متن پایان‌نامه‌ها، گفت: علت این اقدام تصویب آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی توسط دولت بود که این قانون تنظیم و تصویب شده است.

او در ادامه بیان کرد: «آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» در راستای اجرای ضوابط و مقرراتی برای کنترل و جلوگیری از سو استفاده از اسناد و مدارک علمی تصویب شده است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: در این آئین نامه در ماده ۸ عبارتی به کار رفته است که عنوان می‌کند دسترسی به پایان نامه‌های دانشجویان ارشد و دکتری حداکثر تا بعد از ۵ سال باید محقق شود.

به گفته وزیر علوم، این عبارت در آئیین نامه طوری برداشت شده است که تا ۵ سال متن پایان نامه‌ها نباید در دسترس باشد. بعضی از تحقیقاتی که دانشگاه‌ها و محققان درباره دسترسی آن‌ها بر این اعتقادند که به دلیل ادامه پروژه، اگر اطلاعات آن در اختیار دانشجویان قرار گیرد احتمال دستکاری شدن در آینده پژوهش وجود دارد، دسترسی به آن‌ها ممنوع است.

غلامی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم این اختلاف برداشت را با اصلاح متن ماده ۸ آئیین نامه اجرای حل کنیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری توضیح داد: پیشنهاد بررسی و اصلاح آن با توجه به اینکه یک بند از یک آئین نامه است خیلی طول نمی‌کشد.

گفتنی است، دسترسی به متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) شدنی از روز اول دی‌ماه روی سایت گنج ایرانداک (پایگاه اطلاعات علمی ایران) ممنوع شد.

اما به‌ اذعان بسیاری از کارشناسان آموزش عالی کشور و اعضای هیات‌علمی، قانونی به ضرر علم و دانش است. سایت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) علت این تصمیم ناگهانی را قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید:

امکان دسترسی به متن پایان نامه‌ها و رساله‌ها تا دو هفته آینده حذف مقاله علمی از رساله دکتری به نفع کشور نیست

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر