نکات مهمی درباره کتیرا و نحوه استفاده از آننکات مهمی درباره کتیرا و نحوه استفاده از آن
کتیرا درختچه ای است که از ماده شیره مانند آن (رزین) برای تهیه دارو استفاده می شود. کتیرا برای درمان اسهال و یبوست استفاده می شود، اما شواهد علمی خوب و کافی برای حمایت از این موارد در حال حاضر وجود ندارد.

کتیرا چگونه کار می کند؟

کتیرا حاوی موادی است که حرکت روده ها را تحریک می کند.

موارد استفاده و اثربخشی

شواهد کافی برای درمان یبوست، اسهال و سایر شرایط دیگر در حال حاضر وجود ندارد، به گزارش وب ام دی برای ارزیابی اثربخشی کتیرا برای این مصارف شواهد بیشتری لازم است.

عوارض جانبی و ایمنی درباره مصرف کتیرا

هنگام مصرف به صورت خوراکی: کتیرا در مقادیر غذایی به احتمال زیاد ایمن است. به نظر می رسد وقتی از راه دهان به عنوان دارو مصرف می شود به احتمال زیاد ایمن است، اما حتما آن را با آب فراوان مصرف کنید زیرا اگر مایعات کافی ننوشید می تواند روده ها را مسدود کند.
هنگامی که روی پوست قرار می گیرد: کتیرا وقتی به عنوان ماده ای از مواد آرایشی روی پوست قرار می گیرد، به احتمال زیاد ایمن است.

هشدارها و احتیاط های ویژه

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا استفاده از کتیرا هنگام بارداری یا شیردهی بی خطر است، وجود ندارد، بنابراین برای ایمنی بیشتر زنان باردار یا شیرده باید از مصرف آن خودداری کنند.
آلرژی: کتیرا می تواند در افراد حساس به پوست کویلا باعث مشکلات تنفسی شود.

داروهایی که به صورت خوراکی مصرف می شوند با کتیرا تداخل دارند

کتیرا یک ژل غلیظ است که می تواند به داروهای معده و روده بچسبد. مصرف کتیرا همزمان با داروهایی که به صورت خوراکی مصرف می کنید می تواند میزان جذب دارو در بدن و اثربخشی آن را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل، حداقل یک ساعت پس از مصرف داروهای خوراکی کتیرا مصرف کنید.
دوز مناسب مصرف کتیرا
دوز مناسب کتیرا به عوامل مختلفی از جمله سن فرد، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه مناسب دوزهای کتیرا وجود ندارد. به خاطر داشته باشید محصولات طبیعی همیشه لزوما بی خطر نیستند و مقدار مصرف آن می تواند مهم باشد. حتما دستورالعمل های مربوط به برچسب محصولات را بخوانید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان بهداشت مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی