دست دوستی ریاض و شکاف عمیق قول و فعل سعودی‌ها


دست دوستی ریاض و شکاف عمیق قول و فعل سعودی‌ها

تهران- ایرنا- وزیر خارجه عربستان مدعی شده است که دست ریاض برای گفت‌وگو همواره دراز است اما ایرانی‌ها به حرف‌های خود پایبند نیستند. این ادعا با رفتارهای چند سال اخیر ریاض همخوانی ندارد و همراهی این کشور در سیاست فشار حداکثری علیه ملت ایران بر کمتر کسی پوشیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه مدعی شده است که دست ریاض برای گفت‌وگو با دیگر کشورها از جمله ایران دراز است. وی در عین حال گفته است درخواست گفت‌وگوی ایران بی‌فایده و با هدف وقت کشی و فرار از بحران‌هایش مطرح شده است.

به گفته این دیپلمات سعودی دست ریاض برای گفت‌وگو همواره دراز است اما ایرانی‌ها به حرف‌های خود پایبند نیستند و ما باید نشانه‌های واقعی در تغییر رفتارهای آن‌ها در منطقه و بحث حمایت از تروریست‌ها مشاهده کنیم.

سخنان وزیر امور خارجه عربستان در خصوص ایران را می‌توان از جهاتی به شرایط کنونی در نظام بین الملل مرتبط دانست. عربستان می‌داند که با به قدرت رسیدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا دیگر نمی‌تواند همانند سابق در منطقه خلیج فارس یکه‌تازی کند.

از شواهد امر و اخباری که در خصوص قتل فجیع جمال خاشقچی مطرح شده، ‌ چنین برمی‌آید که بایدن در مورد دخالت عربستان در یمن بی‌تفاوت نخواهد بود همین مساله می‌تواند فشار قابل توجهی را به عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ یمن و نشستن پشت میز مذکره با ایران برای حل اختلافاتشان وارد کند.

کاهش تعداد اعدام‌ها و محدود کردن مدت زندان برای فعالان زندانی، بخشی از تغییراتی است که عربستان سعودی از هم اکنون به دلیل ورود جو بایدن به کاخ سفید انجام داده است. رسیدن بایدن به قدرت ممکن است آغاز یک رابطه ناسازگار با عربستان سعودی باشد.

عربستان با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی که در دوران بایدن اعمال خواهد شد امروز از گفت و گو با ایران سخن می‌گوید.

واقعیت این است که منطقه خلیج فارس سال‌هاست به دعوت کشورهایی مانند عربستان جولانگاه قدرت‌های فرامنطقه‌ای شده است. عدم شناخت درست مقامات این کشورها از دوست و دشمن واقعی باعث شده این کشورها هزینه‌های زیادی را به ملت‌های منطقه وارد کنند. فقدان مشروعیت حکومت‌ها در این کشورها در کنار درآمدهای سرشار نفتی این کشورها را عملا به سمتی سوق داده که امنیت را نه از ملت‌های خود بلکه با اتکا به دلارهای نفتی از بیرون از منطقه تامین کنند.

درهمین زمینه سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات فیصل بن فرحان ابراز داشت: موضع ما درباره همسایگان یکسان است. وقتی رییس‌جمهوری طرح صلح هرمز را به همه کشورهای منطقه ارسال کرد و از طریق کویت به عربستان هم ارسال شد، گفته شد ما به دنبال سازوکار منطقه‌ای، بومی و یک چارچوب همکاری هستیم.

سعید خطیب‌زاده با بیان اینکه سیاست منطقه‌ای ایران عوض نشده است، عنوان کرد: اگر عربستان از چرخه باطل خشونت و همکاری با کشورهای فرامنطقه‌ای فاصله بگیرد و این مسئله در گفتار و رفتار ریاض مشاهده ‌شود، آغوش ما باز است و گام‌های موثرتری را برخواهیم داشت.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم شاهد این باشیم که بمباران روزانه در یمن ادامه دارد اما صحبت از صلح در یمن شود یا آنکه در روزهای آخر ترامپ یکی از گروه‌های یمنی را در لیست خودخوانده تروریسم آمریکا قرار دهند اما در عین حال، صحبت شود که ریاض آماده حل و فصل مسائل منطقه‌ای است. یک شجاعت در طرف سعودی و تغییر گفتمان نیاز است.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم اخیرا در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» در این خصوص گفت: عربستان، امارات، ایران واقعیت‌های منطقه هستند، باید در این منطقه در کنار هم زندگی کنیم و هیچ کس نمی‌کند دیگری را از منطقه حذف کند. باید رقابت‌ها را که شاید غیرقابل اجتناب هستند، مدیریت کنیم و برخورد، قابل قبول نیست. باید چارچوبی به وجود بیاوریم که در قالب آن با یکدیگر صحبت کنیم و برای امنیت و ثبات منطقه تلاش کنیم. امنیت یک مفهوم به هم پیوسته است. در هر منطقه‌ای از جهان، نمی‌توان فقط برای بعضی از کشورها وجود داشته باشد در حالی که دیگران از آن بی‌بهره هستند. امنیت باید بعد اقتصادی نیز داشته باشد. نمی‌شود که کشوری تحت تحریم زندگی کند، تحت "فشار حداکثری" باشد، و دیگران گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده به زندگی‌شان ادامه دهند. اصلا قابل قبول نیست. ما برای ورود به گفت و گو با دیگر کشورهای خلیج فارس آمادگی داریم. ما همه تولید کننده نفت هستیم و یکدیگر را درک می‌کنیم و می‌توانیم برای ثبات بازار با هم همکاری داشته باشیم. پیشنهادات ما بر روی میز است.

باید دید که سخنان اخیر وزیر امور خارجه سعودی تا چه حد به واقعیات نزدیک است و عربستان سعودی در پای میز مذاکره واقعی تا کجا حاضر است واقعیات منطقه‌ای را بپذیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی