فرمانده سنتکام: فرصتی جدید برای روابط با ایران فراهم شده است


فرمانده سنتکام: فرصتی جدید برای روابط با ایران فراهم شده است

تهران- ایرنا - رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) با تاکید بر بازنگری سیاست‌های کشورش در دولت جدید گفت که ریاست جمهوری جو بایدن، فرصتی برای روابط جدید بین آمریکا و ایران است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از سایت «دیفنس وان»، ژنرال فرانک مک کنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا برغم برخی گزارش های رسانه های آمریکایی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، گفت: هدف ما این بود که مانع از جنگ شویم.

او با بیان اینکه از وقوع یک جنگ جلوگیری شده است، گفت که شروع دولت بایدن در آمریکا فرصتی برای ایجاد روابط با ایران است.

این فرمانده نظامی آمریکایی تصریح کرد:‌ ایران نه تنها به اهداف آمریکا به طور مستقیم حمله نکرد؛ آنطور که برخی تحلیلگران نظامی و امنیتی نگران بودند ممکن است در روزهای پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ انجام دهد، بلکه تا حد زیادی توانست عوامل نیابتی خود در عراق و دیگر نقاط منطقه را مدیریت کند.

مک کنزی ادامه داد: من مطمئنم در ایران یک محاسبه سیاسی برقرار است تا ببینند آیا اوضاع (با روی کار آمدن دولت بایدن ) تغییر می کند.

فرمانده ارشد نظامی آمریکا اضافه کرد: اکنون دولت جدیدی داریم که قصد دارد سیاست ایالات متحده آمریکا را مورد بازنگری قرار دهد.

مک کنزی در شرایطی وارد منطقه می شود که سیاست خارجی آمریکا از جمله رویکردهای آن در قبال ایران، در یک مرحله گذار قرار دارد. بایدن وعده داده که به برجام بازگردد. رئیس جمهوری جدید آمریکا همچنین در حال تغییر روابط با عربستان سعودی است ، از جمله پایان دادن به حمایت از جنگ تحت رهبری عربستان در یمن و انتشار نتایج تحقیقات آمریکا در مورد قتل جمال خاشقجی ستون نویس نشریه واشنگتن پست در سال 2018. دولت جدید همچنین در حال بررسی توافق آمریکا با طالبان است که در آن به خروج همه سربازان آمریکایی از افغانستان در صورت اقدام طالبان در تامین شرایط مورد نظر اشاره شده است.
مک کنزی درباره برنامه های بایدن در خصوص جنگ افغانستان هم گفت که هنوز دستورات جدیدی در این باره دریافت نکرده است.
مک کنزی خاطر نشان کرد توجه اصلی لوید آستین ، وزیر دفاع که در مجلس سنا تایید شد و روز جمعه سوگند یاد کرد ، نیز بر مسئله همه گیری کووید 19 متمرکز است.
این اظهارات نشان می دهد حداقل در حال حاضر ، سیاست های آمریکا در خاورمیانه تغییرات عمده فوری را شاهد نخواهد بود.
مک کنزی در خصوص برنامه سفرش به اسرائیل گفت که همزمان شدن این سفر با روزهای نخست دولت بایدن، ارتباطی به برنامه های رئیس جمهوری جدید ندارد.

این نظامی آمریکایی درباره توافق عادی سازی روابط اسرائیل و برخی اعراب گفت این توافق که روابط تجاری و دیپلماتیک بین تل آویو و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس یک موضوع خوب است.

مک کنزی همچنین با تایید وجود نگرانی هایی مبنی بر افزایش افراط گرایی در لایه های داخلی سیستم نظامی آمریکا گفت یک پنجم از کسانی که در یورش 6 ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا بازداشت شده اند، از اعضای فعلی یا سابق نظامیان آمریکا بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!