افق پنج ساله مشهد را می‌خواهند براساس داده‌های سال 85 ترسیم کنند


افق پنج ساله مشهد را می‌خواهند براساس داده‌های سال 85 ترسیم کنند

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «طرح‌های تفصیلی باید انعطاف‌پذیر باشد تا بتوان براساس آن پیوسته به نیازهای شهروندان پاسخ داد»، گفت: افق پنج ساله شهر را می‌خواهند براساس داده‌های سال 85 ترسیم کنند. طبیعی است که چنین طرحی از الان شکست خورده بوده و می‌توان آن را ناموفق دانست.

محمدرضا حیدری امروز در یکصدوهجدهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، با اشاره به روز جهانی گمرک، اظهارکرد: گمرک ایران، یکی از باسابقه‌ترین سازمان‌های دولتی است که به‌عنوان مرزبان اقتصادی کشور شناخته می‌شود. این سازمان نقش مهمی در اجرای سیاست‌ها و خط مشی‌های اقتصادی و بازرگانی کشور دارد.

وی در خصوص روز مادران شهید، افزود: مادر در تمامی فرهنگ‌ها دریایی از عشق، عاطفه، سرشار از انرژی و روحیه است. نام‌گذاری این روز به نام مادران و همسران شهدا اقدامی بسیار ارزنده بود. بزرگان و عزیزانی که گرانمایه‌ترین سرمایه و دارایی زندگی خود یعنی فرزندانشان را در راه اسلام فدا کردند.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به روز جهانی کمک به جذامیان، بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در گذشته تعداد زیادی از جذامی‌ها، از اقصی نقاط ایران برای زیارت بارگاه منور رضوی راهی مشهد شده که در ادامه در این شهر ماندگار شدند. از سال ۱۳۰۱ تلاش برای ایجاد مکانی مناسب برای نگهداری جذامیان در شهر مشهد در قلعه محراب‌خان کلید خورد. درحال حاضر شهرک جذامی‌های مشهد، دارای ۳۰ خانواده و ۱۰۰ نفر است که در خیابان وحید طلاب ساکن هستند. آن‌ها انسان‌های بزرگواری هستند که شرایط مناسبی ندارند. البته دستگاه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان و شهرداری مشهد قدم‌هایی در جهت بهبود شرایط آن‌ها برداشته است. امیدواریم با مشارکت بیش از پیش ظرفیت‌های مردمی، تشکل‌ها و سمن‌ها، بتوان گام‌های اثرگذارتری برای ایجاد شرایطی مناسب‌تر برداشت.

وی درخصوص برخورد نامناسب نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با یکی از عوامل پلیس راهور، تاکید کرد: از این اتفاق ناراحت‌کننده باید درس بگیریم و عبرتی شود تا شاهد تکرار آن نباشیم. فضای شکل گرفته بین عموم مردم پس از این حادثه نشان داده که در وهله اول، موضوع عدالت‌خواهی و دفاع از مظلوم به یک امر اجتماعی و فراگیر در بین آحاد مردم تبدیل شده و آن‌ها به شدت به این موضوع حساسیت دارند. اگر این اتفاق از سوی یک مقام مسئول رخ بدهد، طبیعتا حساسیت‌ها بیشتر است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: این اتفاق همچنین نشان داد که نقش و تاثیرگذاری اصل نظارت همگانی یا همان مفهوم امر به معروف و نهی از منکر جمعی، در اصلاح رویه‌ها و رفتارها بسیار تاثیرگذار است. اصل نظارت همگانی مانع از شکل‌گیری فساد و رانت می‌شود. اگر به‌جای تشکیل دستگاه‌های نظارتی مختلف به اصل نظارت همگانی مبتنی بر آزادی بیان و انتشار اخبار و اطلاعات، با حفظ چارچوب‌ها و شرایط توجه داشته باشیم، در کنترل آسیب‌هایی از این دست موفقیت بیش‌تری کسب می‌شود.

وی افزود: فضاسازی روزهای اخیر نشان داد که جامعه به شدت رسانه‌ای شده و نقش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در افکار عمومی بسیار گسترش یافته است. متاسفانه گزارش‌ها نشان می‌دهد که در روزها و ساعات مختلف شاهد عدم رعایت قانون و عدم رعایت شان و جایگاه ماموران اعمال قانون از سوی شهروندان هستیم. در عین حال نکته مهم این است که چنین برخوردی از سوی مسئولین در هر رده‌ای، پذیرفتنی نیست و قانون برای آحاد جامعه، در رده‌های مختلف باید نهادینه شود.

حیدری عنوان کرد: مدیران و ارکان مدیریت شهری، بنده و دیگر اعضای شورای شهر نیز باید مراقب رفتارهای شخصی خود باشیم. قانون برای عموم مردم و در هر شرایطی، به‌عنوان میثاق‌نامه‌ای شناخته می‌شود که منشأ نظم اجتماعی است که ما باید مدافع و عامل به آن باشیم.

وی در خصوص طرح‌های تفصیلی مشهد اظهار کرد: طرح‌های جامع و تفصیلی، نقشه راه توسعه شهر هستند و اهمیت آن برهمگان روشن است. شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود، با محوریت کمیسیون شهرسازی و معماری، به جد پیگیر این موضوع بوده است. در ابتدای کار ما، از آخرین طرح تفصیلی شهر مشهد بیش از یک دهه می‌گذشت. لذا باید به سمتی برویم که شهر دارای طرح باشد و پاسخگویی به شهروندان براساس آن صورت گیرد و انضباط بر شهر حاکم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «شورای چهارم به دلیل ایرادات و مغایرت‌هایی که نسبت به طرح جامع داشت، آن را ابلاغ نکرد و متوقف شد»، عنوان کرد: این ایرادات در ابتدا ۱۸۰ مورد بود و در نهایت به حدود ۲۰ مورد کاهش یافت. شورای پنجم شهر مشهد نسبت به ابلاغ طرح جامع مردد بود. ما دو راه پیش روی خود داشتیم. یکی اصرار بر مسیر گذشته و دیگری، اصلاح ایرادات طرح‌های تفصیلی که در نشست مشترک اعضای شورای شهر با مدیران مسکن و شهرسازی، دوطرف روی راه دوم به توافق رسیدند. شورای شهر مشهد در این دوره، براساس همین تعهد و به صورت مشروط وارد موضوع طرح‌های تفصیلی شد.

خلف وعده اداره کل راه و شهرسازی در مطالعات طرح جامع مشهد

حیدری ادامه داد: داده‌ها و اطلاعاتی که در مطالعات طرح جامع مدنظر قرار گرفته است. این داده‌ها مربوط به اواسط دهه ۸۰ هستند. لذا موضوعات اساسی که در طرح جامع ملاک عمل و تصمیم‌گیری قرار گرفته، به ویژه در حوزه جمعیت‌پذیری، به سال ۸۵ برمی‌گردد. امروز شاهد خلف وعده اداره کل راه و شهرسازی هستیم. همراهی لازم برای اصلاح ایرادات و مشکلات موجود شکل نگرفته است.

وی تاکید کرد: براساس این طرح، به‌عنوان مثال در حوزه جنوب‌غرب شهر مشهد که شامل مناطق ۹ و ۱۱ شهرداری و جمعیت‌پذیری ۷۰۰ هزار نفری برای آن مورد تاکید شورای شهر و شهرداری بوده، براساس مصوبه جدید کمیسیون ماده پنج حداکثر تراکم ۳.۵ طبقه در طرح تفصیلی دیده شده که مغایر با نیاز منطقه است. به‎روز بودن و پاسخگو بودن به نیازهای شهروندان ملاک کارآمدی طرح‌های تفصیلی است. اگر این دو عامل محقق نشود، بدون شک جامعه به سمت تخلف و تقاضاهای بیش‌ از اندازه خواهد رفت.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید برلزوم انعطاف‌پذیری طرح‌های تفصیلی تشریح کرد: طرح‌های تفصیلی باید انعطاف‌پذیر باشد تا بتوان براساس آن پیوسته به نیازهای شهروندان پاسخ داد. افق پنج ساله شهر را می‌خواهند براساس داده‌های سال ۸۵ ترسیم کنند. طبیعی است که چنین طرحی از الان شکست خورده بوده و می‌توان آن را ناموفق دانست. شرایط پیش‌بینی شده برای حوزه جنوب‌غرب، با جمعیت ۷۰۰ هزار نفر، ۱۹ هزار میلیاردتومان تراز مالی فیزیکی منفی دارد. چنین شرایطی عملا مدیریت شهری و شهرداری را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

حیدری بیان کرد: از تمامی صاحب‌نظران، متخصصین، سازندگان و دغدغه‌مندان می‌خواهم تا دیدگاه‌های خود را در این خصوص مطرح کنند و از کمیسیون ماده پنج استانداری نیز تقاضا می‌کنم تا به نیازها توجه کنند و ایرادات را در قالب مغایرت اساسی به شورای عالی ارسال نموده تا در تعامل و گفت‌وگو، بتوان طرحی را عملیاتی تهیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این بحث، هیچ دستگاهی نباید به دنبال تحمیل خواست و مطالبه‌های خود باشد. دغدغه ما پاسخ‌گویی به نیازهای مردمی متناسب با واقعیت‌ها و زیرساخت‌های شهر است. شهرداری مشهد باید اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد و حضور فعالانه‌ای در جلسات کمیسیون ماده پنج از خود نشان دهد. امیدوارم مدیران استانی هم نقطه‌نظرات همه دل‌سوزان و دغدغه‌مندان را دریافت کنند و با بهره‌گیری از آن، تصمیماتی را اتخاذ کنند تا شاهد طرح تفصیلی با قابلیت تحقق‌پذیری بالا و قابلیت عملیاتی شدن باشیم.درغیراین‌صورت، شهر با مشکلات جدی روبرو خواهد شد که آثارش را در آینده نشان می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: مدیریت شهری مشهد همچون گذشته آمادگی دارد تا در فضای تعاملی و گفت‌وگو این بحث را دنبال کند و آنچه مصلحت مردم و شهر است را با قوت دنبال کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر