یزد برای دو سال پایتخت صحیفه سجادیه ایران شد


 یزد برای دو سال پایتخت صحیفه سجادیه ایران شد

آیین آغاز رسمی «طرح ملی یزد پایتخت صحیفه سجادیه ایران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون قرآن و عترت، آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد و استاندار یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنیه ششم بهمن ماه در آیین آغاز رسمی «طرح ملی یزد پایتخت صحیفه سجادیه ایران» که با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استان یزد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ضمن قرائت دعای اول صحیفه سجادیه، گفت: دعا وجه مشترک همه ادیان الهی و جامع اساسی همه باورمندان به مبدأ خلقت، پیامبران الهی و رستاخیز آدمیان است که همه انبیاء و اوصیاء به آن فراخوانده‌اند و به طرق گوناگون، راه و رسم و نمونه‌های فرازمند آن را شناسانده‌‌اند.

صحیفه سجادیه نمونه کامل قرآن صاعد،گنجینه معرفت، معنویت و سرچشمه است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: صحیفه سجادیه نمونه کامل قرآن صاعد، گنجینه معرفت، معنویت و سرچشمه بخش بزرگی از فرهنگ ناب دینی در قرائت ائمه هدی(ع) از اسلام راستین و رحمانی است که در آن اخلاق و تهذیب نفس و تربیت جان و عشق به خداوندگار عالم و مومنان و همنوعان جایگاهی والا دارد و دریغ است که این کتاب پرگوهر و سراسر نور، همچنان ناشناخته بماند و معارف الهی آن مستور باشد.

معاونت قرآن و عترت در عمل به وظایف خود در جریان‌سازی‌های صحیح فرهنگ اسلامی و با توجه به مهجوریت صحیفه سجادیه و ضرورت اشتیاق گروه‌هایی از شیفتگان راه فضیلت، به طراحی طرح ملی پایتخت صحیفه سجادیه ایران اقدام و اجرای آن را به دارالمومنین یزد سپرد و به همین منظور، لوح افتخار نخستین پایتخت صحیفه سجادیه را به مردم شریف آن دیار تقدیم می‌کند.

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم، جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز ضمن تشکر از مشارکت دادن استان‌‌ها در طرح‌های ملی و تحقق شعار «ایران فقط تهران نیست»، گفت: در سالیان اخیر، استان یزد کوشیده به سوی توسعه فرهنگی اجتماعی حرکت شتابانی داشته باشد و در همین راستا، ثبت استان یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران، شهر پدران فرهنگی ایران، پایتخت هنرهای جدید ایران و ... انجام شد.

محمد علی طالبی، استاندار یزد دیگر سخنران این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه صحیفه سجادیه گفت: یزد داشته‌های غنی فرهنگی بسیار زیادی دارد و قرن‌ها به عنوان دارالعباده مشهور بوده است اما طی دهه‌های گذشته با رشد شهرنشینی دچار آسیب‌هایی شده است که باید به این داشته‌های غنی برگردیم.

وی گفت: اطمینان داریم که فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند به رشد بیشتر جامعه مذهبی ایران کمک کند امیدواریم بتوانیم از این طریق فرهنگ دعا و نیایش را در جامعه ترویج دهیم.

در ادامه، مراسم تفاهم‌نامه طرح ملی « یزد نخستین پایتخت صحیفه سجادیه ایران» به امضای وزیر ارشاد و استاندار یزد رسید. فرازخوانی بخشی از دعاهای صحیفه سجادیه از سوی مهدی شایق و سخنان جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر خارج کردن صحیفه سجادیه از مهجوریت به ویژه برای جوانان در گام دوم انقلاب از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

صحیفه سجادیه انسان را به چگونه اندیشیدن وا می‌دارد

آیت‌الله ناصری، نماینده ولی فقیه در استان یزد نیز طی سخنانی به بیان ویژگی‌های صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: صحیفه سجادیه به ما می‌آموزد چگونه با خدا حرف بزنیم، چه چیزی بخواهیم و چگونه با خدا ارتباط داشته باشیم که این هم مربوط به قشر خاصی نیست.

امام جمعه بزد افزود: دعای مکارم‌الاخلاق راهکار زندگی را به انسان نشان می‌دهد و هدف‌اش برقرار کردن ارتباط انسان با خداوند است. صحیفه انسان را به چگونه اندیشیدن وا می‌دارد و باعث می‌شود که انسان در کمال قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تاکید کرد: دنیای غرب به دنبال این است که انسان را از مسیر اصلی عبودیت جدا کند و سبک زندگی انسان‌ها را تغییر بدهد. متاسفانه برخی مواقع می‌گوییم که از معنویت دور شده و به مادیات نزدیک شده‌ایم. از صدسال پیش در برخی از کشورها مسلمانان را از مکتب‌های قرآنی جدا کرده‌اند و برخی از ما از مسیر خدایی دور شده‌ایم و امیدواریم پرداختن به امور قرآنی و ترویج صحیفه سجادیه در دستور کار فعالان قرآنی و نهادهای آموزشی قرار بگیرد تا در این امر شاهد یک تحول بزرگ باشیم. صحیفه سجادیه یک راهنمای ارزشمند برای ما محسوب می‌شود.

در پایان مراسم نیز پس از قرائت متن لوح افتخار «یزد نخستین پایتخت صحیفه سجادیه ایران»، از پوستر این طرح ملی رونمایی شد.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)